• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är väl lagom. Postar när allt är på plats.
Tanken är att man ska kunna hänga där, vi valde en stor köksö istället för matbord i köket. För jag blir knäpp när någon är i vägen medan jag försöker laga mat.

Har en liknande lösning. Man kan typ aldrig ha för stor köksö har jag märkt.
 

ScubaKing

Audemars
Är väl lagom. Postar när allt är på plats.
Tanken är att man ska kunna hänga där, vi valde en stor köksö istället för matbord i köket. För jag blir knäpp när någon är i vägen medan jag försöker laga mat.

Ok förstår. Kanske bara är jag då. Jag har alltid tänkt mig köks ö som något enligt bilden. Men det är klart det finns olika varianter :)

1170x780k%C3%B6ks%C3%B64.jpg
 
Snyggt avlopp! Skulle velat ha ett likadant i mitt badrum!

Det är ganska fiffigt tycker jag. Dels får man ett exakt rätt fall direkt, samt att man kan köra typ 60x30 i fallet också, man behöver inte gå ned i plattstorlek eller köra mosaik för att plattorna inte ska tanda.

Det är en hel fixtur i rostfritt som man gjuter in i golvet och dom finns i ett flertal storlekar.

Det finns även ett flertal system för att få snarlikt fall mot bakväggen.

Det går nog finfint att eftermontera men man måste bila/kapa ur befintligt golv och montera en ny golvbrunn.

Den här finns också med en tillhörande glasvägg för ett ännu snyggare utseende, men det kostar typ 20k för golvbrunn och glasvägg. Jag frilansar lite och håller ned kostnaden till ca hälften.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är ganska fiffigt tycker jag. Dels får man ett exakt rätt fall direkt, samt att man kan köra typ 60x30 i fallet också, man behöver inte gå ned i plattstorlek eller köra mosaik för att plattorna inte ska tanda.

Det är en hel fixtur i rostfritt som man gjuter in i golvet och dom finns i ett flertal storlekar.

Det finns även ett flertal system för att få snarlikt fall mot bakväggen.

Det går nog finfint att eftermontera men man måste bila/kapa ur befintligt golv och montera en ny golvbrunn.

Den här finns också med en tillhörande glasvägg för ett ännu snyggare utseende, men det kostar typ 20k för golvbrunn och glasvägg. Jag frilansar lite och håller ned kostnaden till ca hälften.
Jag ville också ha sådant, men "min" badrumsman ville inte sätta in ett, och skriva på "certifierings-tjohejet). Han hade tydligen kollegor som hade fått problem av dem.
Nu kan ju de i och för sig vara klåpare, eller det kan finnas många varianter.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
IMG_1085.JPG
IMG_1086.JPG
IMG_1087.JPG


Två väggar kvar nu på badrummet som ligger innanför vårat sovrum. Det är alltså ett jättelitet badrum tänkt i princip bara för jag och sambon + barnen. :)
Vad ska du ha i dosorna? Är du utanför zon2?
Ser ut att sitta farligt nära duschen, men är kanske längre avstånd än vad det ser ut till att vara på bild :)
 

Leafvalley

Cartier
Det är ganska fiffigt tycker jag. Dels får man ett exakt rätt fall direkt, samt att man kan köra typ 60x30 i fallet också, man behöver inte gå ned i plattstorlek eller köra mosaik för att plattorna inte ska tanda.

Det är en hel fixtur i rostfritt som man gjuter in i golvet och dom finns i ett flertal storlekar.

Det finns även ett flertal system för att få snarlikt fall mot bakväggen.

Det går nog finfint att eftermontera men man måste bila/kapa ur befintligt golv och montera en ny golvbrunn.

Den här finns också med en tillhörande glasvägg för ett ännu snyggare utseende, men det kostar typ 20k för golvbrunn och glasvägg. Jag frilansar lite och håller ned kostnaden till ca hälften.

Snyggt, undrar dock hur det fungerar efter frugan använt duschen i ett år och det blir stopp på grund av hår... vanligt förekommande fenomen hemma hos oss vilket jag måste ta itu med varje vårstädning :banghead:
 
Håller med!
Men du har ju rätt, duschdörr eller duschväggen kommer ju såklart också! tänkte inte på det i första hand utan reagerade bara på hur pass nära dem satt :)


Som sagt, duschvägg mellan. Har monterat en ny elcentral med jfb samt att uttaget hamnar inuti en del av badrumsskåpet som är innesluten från läckage från både handfatets blandare och stänk från duschen så jag känner mig rätt lugnt. :)

Det är ett fack där jag ska ladda min eltandborste!
 
Jag ville också ha sådant, men "min" badrumsman ville inte sätta in ett, och skriva på "certifierings-tjohejet). Han hade tydligen kollegor som hade fått problem av dem.
Nu kan ju de i och för sig vara klåpare, eller det kan finnas många varianter.


Japp, den nya varianten är en konsoll i rostfritt där man lägger tätskiktet över kanten på den rostfria ramen, sen drar man ett butylband ovanpå och tätskiktsmassa så det är idiotsäkert.

Iofs så är installationen av den här blandaren med rörgenomföring RiR och tätskiktssystemet så krångligt att jag har tagit en vattenskada inom tio år I beräkningen. :woot:

Iom att jag gör all el och VVS själv så är jag helt införstådd i att inget försäkringsbolag kommer att ersätta något vid händelse av vattenskada.
 
IMG_1126.JPG
IMG_1129.JPG
IMG_1131.JPG
IMG_1132.JPG
IMG_1134.JPG
Mycket badrumsbilder nu ett tag känns det som...

Idag har jag monterat låsanordningen till skjutdörren till badrummet. Jag har även monterat WC-skål, dusch, kommod, duschvägg samt mjukfog.

Jag är tyvärr inte tillräckligt bra på att knäcka plattor så att jag måste dra mjukfog mellan golv och vägg på två av väggarna.

Jag saknar en klämringskoppling till väggbrickan i kommoden, så vattnet är inte igång i handfatet. Samt att spolknappen till WC-fixturen inte passade så det får bli till veckan att fixa den.

Jag kanske lägger upp någon bild från sovrummet idag också, jag la ut heltäckningsmattan där igår kväll så den får ligga till sig till idag.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Gillar badrummet, riktigt snyggt blev det. Är det Unidrain eller Purus? Själv renoverade vi badrummet förra året. Det blev Unidrain för oss av kostnadsskäl. Stilrent, jämt och fint golvfall med sådant avlopp. Grannarna vart iofs inte lika glada när det behövdes bila.
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Dubbelpostar i denna tråd. Igår fick jag tummen ur r*ven och tog ned väggen mellan kök och vardagsrummet för att få en öppen planlösning. Passade även på att riva ned innertaket som satt uppsatt i vardagsrummet. Ska försöka få tag i en elektriker som kan dra ny el sen blir det till att putsa upp ytterväggen för att sedan kunna börja spackla alla hål i taket.
IMG_0850.JPG
 

Edin

Panerai
Dubbelpostar i denna tråd. Igår fick jag tummen ur r*ven och tog ned väggen mellan kök och vardagsrummet för att få en öppen planlösning. Passade även på att riva ned innertaket som satt uppsatt i vardagsrummet. Ska försöka få tag i en elektriker som kan dra ny el sen blir det till att putsa upp ytterväggen för att sedan kunna börja spackla alla hål i taket.

Du har allt lite att stå i! Var taket sänkt så mycket som färgen på väggen skvallrar om? Sanslöst mycket känns det som..
 
IMG_1208.JPG
IMG_1210.JPG
IMG_1211.JPG
IMG_1212.JPG
IMG_1214.JPG


Härligt att se att allas projekt rullar på! Nu börjar äntligen den bästa tiden på året. Igår hade jag premiär med den nya grävmaskinen och jag rensade diket mellan vår gräsmatta och byavägen. Jag planerade till en liten slänt så att gräsklipparen tar sig fram hjälpligt på sidan. :)

Tilläggas bör är att jag inte är någon grävmaskinist, jag köpte en minigrävare då vi köpte huset för tre år sedan, men det var så sjukt kul att jag har bytt grävmaskin två gånger sedan dess. Jag skulle jättegärna vilja lära mig att köra bättre och göra flera typer av markarbeten än gräsmattor och gräva upp stubbar typ...
 

Edin

Panerai
Härligt att se att allas projekt rullar på! Nu börjar äntligen den bästa tiden på året. Igår hade jag premiär med den nya grävmaskinen och jag rensade diket mellan vår gräsmatta och byavägen. Jag planerade till en liten slänt så att gräsklipparen tar sig fram hjälpligt på sidan. :)

Tilläggas bör är att jag inte är någon grävmaskinist, jag köpte en minigrävare då vi köpte huset för tre år sedan, men det var så sjukt kul att jag har bytt grävmaskin två gånger sedan dess. Jag skulle jättegärna vilja lära mig att köra bättre och göra flera typer av markarbeten än gräsmattor och gräva upp stubbar typ...

Jag ska försöka kasta upp lite bilder på familjens projekt till helgen. Det har både grävts och sprängts en del men en sak är klar, vi ska hyra/låna en minigrävare av våran markentreprenör till hösten/nästa sommar och så ska jag fixa till min framtida gräsmatte plätt på tomten. :D
 
IMG_1208.JPG
IMG_1210.JPG
IMG_1211.JPG
IMG_1212.JPG
IMG_1214.JPG


Härligt att se att allas projekt rullar på! Nu börjar äntligen den bästa tiden på året. Igår hade jag premiär med den nya grävmaskinen och jag rensade diket mellan vår gräsmatta och byavägen. Jag planerade till en liten slänt så att gräsklipparen tar sig fram hjälpligt på sidan. :)

Tilläggas bör är att jag inte är någon grävmaskinist, jag köpte en minigrävare då vi köpte huset för tre år sedan, men det var så sjukt kul att jag har bytt grävmaskin två gånger sedan dess. Jag skulle jättegärna vilja lära mig att köra bättre och göra flera typer av markarbeten än gräsmattor och gräva upp stubbar typ...
Fyfaan va kul! Jag vill med vara husägare och ha tillgång till en fin minigrävare :arghh:
 

Edin

Panerai
Norrlänningen

När jag ser mitt senaste inlägg har jag ju helt missat det viktigaste.

Starkt jobbat Norrlänningen! Ser ju oerhört bra ut!
Att det är roligt vet jag även om jag bara fått en 20-30 minuter i en minigrävare än så länge. Tänkte även på Achberg när man pratar grävare. Han ska ju tydligen ha en modell större bara för att han tycker det är kul att köra runt och gräva. :D
 
Norrlänningen

När jag ser mitt senaste inlägg har jag ju helt missat det viktigaste.

Starkt jobbat Norrlänningen! Ser ju oerhört bra ut!
Att det är roligt vet jag även om jag bara fått en 20-30 minuter i en minigrävare än så länge. Tänkte även på Achberg när man pratar grävare. Han ska ju tydligen ha en modell större bara för att han tycker det är kul att köra runt och gräva. :D

Det är helt klart det roligaste jag vet som husägare. Det väcker något primitivt på något sätt, och det är kul att kunna förändra hela landskapet runt huset på bara en helg.

Men jag är bara en enkel nybörjare ingen proffs. :)
 
Topp