• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Burning the midnight oil...
image.jpg

Älskar ju golvet!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
Ännu ett par pardörrar fixade, i det här fallet riktade samt bytt lås (till ett gammalt, så klart. Dessa dörrar går från övre matsalen (aldrig inredd) till ett likaledes oinrett sovrum, som blir förråd. Övre matsalen blir genomgångsrum för att ta sig till vår "master suite". När jag blir stor blir den bibliotek engelsk-style...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    188 KB · Visningar: 175

snajgel

Panerai
Funderar på att införskaffa en kap&gersåg och då det finns några byggherrar här tänkte jag höra efter tips. Ska främst ha den till lister/socklar men eventuellt till något mindre altanbygge nästa sommar.

Vad tror ni, kikar på Makita ls0815f men det kanske är att skjuta över målet??
Vet inget om just Makitan, men rekomenderar att skaffa ett såg bord till kapen också! Riktigt skönt att slippa sitta på knä och såga.
Generellt gör ju Makita bra kap/gersågar, så även dewalt, bosch (blå) och tidigare nämnda Metabo som dyker upp lite då och då till riktigt bra pris med sågbord.
Ska du gera lister och foder rekommenderas minst 48 tänder på klingan.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funderar på att införskaffa en kap&gersåg och då det finns några byggherrar här tänkte jag höra efter tips. Ska främst ha den till lister/socklar men eventuellt till något mindre altanbygge nästa sommar.

Vad tror ni, kikar på Makita ls0815f men det kanske är att skjuta över målet??

De Walt! Så kan du kapa skumpa också.

image.jpg
 
  • Like
Reactions: par

BadkarsPiraten

Vacheron
Du är en jävel på att snickra du!
Ett riktigt stort projekt som förhoppningsvis blir en grym kåk!

Minns för några år sedan när jag och min far skulle köpa en reciever av en subbe som bodde i liknande kåk som dig.
Kåken var en föredetta skola ute på landsbygden och takhöjden var enorm.
Vi gick runt lite i huset och det var riktigt coolt! 3.5m takhöjd måste det ha varit minst, brutalt. Riktigt coolt!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
Fan, snart blir det ju på allvar det här med avundsjukan! Måste sluta posta... Eller nej, det här är ju Klocksnack, forumet utan jantelag och missunnsamhet!

Kolla vad bra halltapeten blir! Bara en tredjedel av hallen klar, men så har jag listat och fodrat klart hela master bedroom-et också. Dörrarna ni ser går in i trapphuset.
 

icalle

Friends of KS
image.jpg
Fan, snart blir det ju på allvar det här med avundsjukan! Måste sluta posta... Eller nej, det här är ju Klocksnack, forumet utan jantelag och missunnsamhet!

Kolla vad bra halltapeten blir! Bara en tredjedel av hallen klar, men så har jag listat och fodrat klart hela master bedroom-et också. Dörrarna ni ser går in i trapphuset.
Hatar att lista. 
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fick för mig att klädkammaren uppe, som var grovslipad under plastmattan och masoniten, skulle vara enkel och snabb att bara dra av med excenterslipen.

Idiot.

Pröva inte det, utan hyr en riktig, även om det är ett litet golv. Nu 23:19 är det lagt första lagret pigmenterat linoljevax, återkommer med en efterbild i morgon kväll om första lagret torkat.
image.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@MaziK Fan vad kul! Vi tänkte bygga förut, på gården vi bor på nu, men bygglovsstrul drog ut på tiden och sedan dök vårt nuvarande superobjekt upp...
Läste något tidigare om vilket hus det var (tror jag?), har du länk (om det är stdhus)?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@MaziK Fan vad kul! Vi tänkte bygga förut, på gården vi bor på nu, men bygglovsstrul drog ut på tiden och sedan dök vårt nuvarande superobjekt upp...
Läste något tidigare om vilket hus det var (tror jag?), har du länk (om det är stdhus)?
@Hans_Delsbo tackar, det är sjukt spännande. Ja det det där med bygglov alltså :D. Vi har tyvärr varken tiden eller kunskaperna att göra det själva så allt är ute på entreprenad.

Vi bygger med Götenehus, Hällevadsholm är hustypen. Har lite bilder på ett liknande. Vi har dock burspråk på vårat, lite mindre balkong(balkongen är det fackverk som står lutat mot husväggen på första bilden), ryggåstak. Sen så har vi gjort om planlösning mer eller mindre i hela huset. Vi har även ändrat på utgångarna, fönster, trapp, kök, bvp .....
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
@Hans_Delsbo tackar, det är sjukt spännande. Ja det det där med bygglov alltså :D. Vi har tyvärr varken tiden eller kunskaperna att göra det själva så allt är ute på entreprenad.

Vi bygger med Götenehus, Hällevadsholm är hustypen. Har lite bilder på ett liknande. Vi har dock burspråk på vårat, lite mindre balkong, ryggåstak. Sen så har vi gjort om planlösning mer eller mindre i hela huset. Vi har även ändrat på utgångarna, fönster, trapp, kök, bvp .....
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Hur många kvm?
Vad är kvm-priset på en sådan kåk idag.
Snyggt!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tackar! Vårat blir drygt 203kvm, standard är 196kvm och jag har för mig att grund-kvmpriset låg på runt 17.5kkr/kvm(för 196kvm). Men det gjordes en liten prisjustering efter det att vi skrev vårat avtal.

Låter prisvärt!
Då vi hade byggplaner skulle vårt gå på 15 ut till gips, lösvirkesbyggt efter "egen" ritning.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@Hans_Delsbo ja det är bra pris. Grunden ingår i det priset med.

Det är bra standard i grundpriset med
- golvvärme på båda planen
- 2.7 i takhöjd på nedre planet (2.5) på det övre
- osb-skivor bakom allt gips
- vi fick med isolerade innerväggar
- 15mm ekparkett(enstavs)
- köksö
- kaklade badrum(med badkar i sett större badrummet)
- fönster med supernergiglas
- dubbeldörrar i entrén
- tapetserat eller målat
- bra isolering i överlag
- etc...

Lite beroende på stil så ser det lite olika ut, vi valde allmogestil så det är fina lister i taket, golven, speglar i dörrarna, köket är mer av äldre karaktär etc

Det ingår dock inte några spottar, ryggåstak, burspråk, bergvärmepump vilket blir ganska dyra poster.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor

Såhär hade vi tänkt oss, lite samma stil? Balgongen på framsidan (den utan tak) tog vi senare bort. Två års tvistande med den avundsjuka grannen gjorde dock att det inte blev något bygge. En vecka efter vi skrivit på för vårt hus kom hovrättsdomen på att vi borde fått bygglov...
Jag är dock gladare (frun med) över nuvarande hus!
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor

Såhär hade vi tänkt oss, lite samma stil? Balgongen på framsidan (den utan tak) tog vi senare bort. Två års tvistande med den avundsjuka grannen gjorde dock att det inte blev något bygge. En vecka efter vi skrivit på för vårt hus kom hovrättsdomen på att vi borde fått bygglov...
Jag är dock gladare (frun med) över nuvarande hus!
Ser väldigt fint ut. Synd att det blev som det blev med grannar och bygglov,helt galet att det skall behöva gå så långt @Hans_Delsbo . Vi har börjat känna av den fina grannsämjan (ironi)läge på :D. . .
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
@MaziK Skitbra! Ser fram emot lite byggbilder!
Jag är glad att vi inte "hann" bygga och i stället hittade detta, men det vore en häftig känsla att ha ett hus helt efter eget huvud.
Hur nära har ni grannar, har det varit gnäll?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@MaziK Skitbra! Ser fram emot lite byggbilder!
Jag är glad att vi inte "hann" bygga och i stället hittade detta, men det vore en häftig känsla att ha ett hus helt efter eget huvud.
Hur nära har ni grannar, har det varit gnäll?

Yes försöker åka ut varje dag och fota lite, hann tyvärr inte igår. Dem har börjat skrapa översta lagret nu i alla fall.

Vi har "tyvärr" fyra angränsande grannar varav tre har redan haft synpunkter på det ena och andra. Kan tilläggas att två av dem bott i sina hus mindre än ett halvår och den tredje kommer bygga nytt hus på den andra delen av tomten som styckades ..... Men vi försöker hålla god ton och inte skapa för strul
 
Topp