• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss prata Breguet

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Ett riktigt fin märke som sällan diskuteras på KS är Breguet. Type XX är lätt en av historiens snyggaste kronografer och deras inhouse verk är vad jag förstått riktigt fina.

Vad måste man mer veta om Breguet? Lär mig!

breguet_type20_3regs_front
 

Sputniq

Panerai
Hoppas på mycket intressant fakta, Breguet är spännande. Tyvärr kan jag alldeles för lite för att själv bidra...
 

Nicklas H

Cartier
Fantastiskt fina klockor tycker jag. Finns massor av historia att läsa om detta märke och grundare. Breguets samarbete med John Arnold. Det franska hovets intresse för hans klockor. Speciellt Marie Antoinette köpte hans ur och Axel von Fersen sägs ha beställt den mycket kända No. 160 till henne.
Tourbillionens uppfinnare m.m.
Leveranserna till Napoleon osv.
Hur Nicolas G Hayeks uppköp av märket som höll på att misslyckas då säljarna inte kunde skilja på Sweden och Switzerland.
George Daniels eftersträvan att bli bättre än Breguet.
Det finns hur mycket som helst att lära och läsa om detta märke.
Mycket spännande märke.
Ligger i topp på önskelistan.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Breguet hör ju till den äldre stammen (slutet av 1700-talet!) Det jag tänker på är nog främst deras snygga kostymklockor!
Tror också - rätta mig om jag har fel - att dom var bland de första med stötsäkert verk! en mekanism som
skyddade balansen!
 

Camo00

Patek
Mycket trevlig tillverkare som storsatsar på att hitta tillbaka till märkets ursprung, dvs horologiska innovationer! De har en ständigt växande forskningsavdelning, som bla ligger i framkant när det gäller nya material som silikon...

Deras senaste uppfunning, att hänga upp balansaxeln i ett magnetfält för att minska friktion och stötkänslighet, är riktigt spännande...

Haute horlogerie extravaganza!

http://www.breguet.com/inventions/chronometrie-10hz/
 

Grön

Omega
2-Faktor
Mycket trevlig tillverkare som storsatsar på att hitta tillbaka till märkets ursprung, dvs horologiska innovationer! De har en ständigt växande forskningsavdelning, som bla ligger i framkant när det gäller nya material som silikon...

Deras senaste uppfunning, att hänga upp balansaxeln i ett magnetfält för att minska friktion och stötkänslighet, är riktigt spännande...

Haute horlogerie extravaganza!

http://www.breguet.com/inventions/chronometrie-10hz/
Silicon = Kisel. Silicone = Silikon.
 

Nicklas H

Cartier
Ett riktigt fin märke som sällan diskuteras på KS är Breguet. Type XX är lätt en av historiens snyggaste kronografer och deras inhouse verk är vad jag förstått riktigt fina.

Vad måste man mer veta om Breguet? Lär mig!

breguet_type20_3regs_front
Idag sitter det kaliber 582(Q), 584(Q) i dessa. Q= datum om jag inte missminner mig. De är Lemania verk i grund och botten.
Tror att Breguet köpte hela Lemania för ett antal år sedan och det är det som heter manufacture Breguet idag.
 

demondave

Rolex
Noll koll på märket i sig, absolut dags att nörda ner sig! Gillar stuket, har sett några väldans vackra modeller. Kommer läsa noga i tråden, hoppas den blir lång! Någon gång ska det sitta en Bregott på min arm :)

Lets talk about Breguet baby, lets talk about.. :p
 

watchdreamer

Panerai
Sålde precis min Type XX Transatlantique till Sami på forumet, grymt fint skick om någon är köpsugen :) I princip aldrig varit så nöjd med en klocka, dessutom en gedigen historia bakom :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ett riktigt fin märke som sällan diskuteras på KS är Breguet. Type XX är lätt en av historiens snyggaste kronografer och deras inhouse verk är vad jag förstått riktigt fina.

Vad måste man mer veta om Breguet? Lär mig!

breguet_type20_3regs_front

Den var grann!
Är det inte Breguet som gör reklam för att ha haft Napoleon som kund?
/j
 

MartinSWE

Omega
Mmmmmmmmm Breguet! Ett klockmärke som jag få är värdiga att bära. Känns skönt att vara i sällskap med Winston och Nappe.

Breguet är en medelålders man som bara blir mer attraktiv genom åren (väldigt likt mig själv faktiskt...)
Jag älskar Rolex men i min samling är de finniga tonåringar i jämförelse.

Jag ska inte berätta Breguets historia, det gör www.breguet.com så bra redan.

ysezynyg.jpg



Nu kissade Seiko-klubben på sig...
 

watchdreamer

Panerai
Hur var kvalitets känslan? Tänker jämfört med Rolex, Omega m.m.

Skulle säga att det är en gedigen kval. känsla rakt igenom. Från Box till länk och boett. Jag får känslan av att det är betydligt mindre produktion (vilket det såklart också är) och att det ledes är mer hantverk bakom.

Skulle välja Type XX alla dagar i veckan framför exempelvis en 116520 :)
 

hellbit

Cartier
Riktigt anrikt märke som jag personligen håller bland de riktigt "fina" Vaceron Constantin, Patek osv. Massor med bra uppfinningar genom åren bl.a. Tourbillon. Även i IWC inhouse verk använder man en spring ifrån Breguet!
 

hellbit

Cartier
Hittade följande info ang Breguet Spring på IWC hemsidan.

The Breguet Spring is actually a hairspring bent with an overcoil at one end. It is intended to compensate, partially, for "isochronism error", which is the error caused by a difference in force as a spring unwinds. If you think about it, a spring has much more power initially unwinding than at the end. That difference can affect timekeeping (consistency). Most watches don't need a Breguet overcoil today, since modern metals have different coefficients of elasticity --but it can make a difference, especially with large balance or watches with lengthy power reserves. Breguet invented the overcoil technique over 200 years ago, and today all but one company has the bending done by hand, which is highly-skilled artisanship. An expensive and nice addition to a watch.
 

n1tro

Panerai
Jag har sagt att Breguet Type XX osv är de finaste kronograferna som gjorts tillsammans med Blancpain Flyback Chrono. Kommer aldrig göras något finare enl mig.. FAN.
 
Topp