• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss prata Breguet

Dr Stein

Cartier
Kirill.jpg

Poppis bland ryssar. Närmre bestämt patriarken Kirill, som även satte sin stab på kartan som världens sämsta photoshopare...
Det där verkar spännande! :) Men jag fattar inte riktigt. Vad har photoshopats och varför..?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det där verkar spännande! :) Men jag fattar inte riktigt. Vad har photoshopats och varför..?
Tror det är hans klocka som reducerats bort eftersom det nog sågs som opassande att en högt uppsatt Biskop bär en en dyrare klocka i offentliga sammanhang.

Men man ser att reflektionen av klockan har missats att tas bort och är synlig i bordet...
 

Portofino

Panerai
Ofta talar folk om att olika märken är lätt eller svårsålda, glöm inte bort de internationella forumen som finns. Viktigt att påpeka att i Sverige är marknaden väldigt smal, även om intresset för ur är brett.
 

Dr Stein

Cartier
Tror det är hans klocka som reducerats bort eftersom det nog sågs som opassande att en högt uppsatt Biskop bär en en dyrare klocka i offentliga sammanhang.

Men man ser att reflektionen av klockan har missats att tas bort och är synlig i bordet...

Som nämnts så ansågs det inte vara helt i linje med kyrkan att man bär ett ur för 60 000 $...

Haha! Tack för svaren. Vad roligt! Men lite vettigt ändå. Tycker nog att kyrkans män och kvinnor ska leva som de lär, åtminstone i ämbetet. Fina klockor får de ha på fritiden! Ursäkta OT-spåret. :)
 

Nicklas H

Cartier
Gällande Breguets ovanliga layout på 30 minuters tavla på typ XX har jag fått svar från dem och det ligger till så här:

Following your request, we would like to inform you that the dial chosen in the Type XX watch, Collection reintroduced by Montres Breguet SA in 1995, is equipped with a 30 minute counter sub-dial divided in 5 x 3 divisions.
The reason for this particular style of indicator is a historic one, indeed in the 1950's and 1960's the French Aeronavale was requesting some of their Type XX time pieces to be equipped with a 15 minute counter, so this easy to read sub-dial was designed with its 5 larger divisions each divided by 3 and fitted with a "feuille de sauge" hand.
Subsequently the same dial was used for 15 minute as well as for 30 minute counters; with the 15 minute counter each division corresponds to one minute, with the 30 minute counter they correspond to two minutes each.
Today the Type XX watches produced in the Breguet Manufacture in L'Orient still carry this singular design on their dials to remember the close partnership between the French Aeronavale and Breguet.

Så idag har men lärt sig något igen :happyhappy:
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor

Gummo

Joker
2-Faktor
Hon är fortfarande kvar, tycker mer och mer om henne! :) Fortfarande aktuell på Köp&Sälj dock...
Hittade ett äldre inlägg men ändå väldigt informativt om just Type XX.
PS. Mitt tidigare inlägg postades för flera månader sedan, står att det skrevs "idag" - konstigt
Http://www.donindiano.net/watches/breguet/type_xx/

Den är riktigt snygg! En av få re-editions som jag verkligen gillar. De gamla Type 20 är ju helt jävla råa. Ligger en på grannforumet för endast 9500 euro. Köp!

http://www.timetotalk.se/kop-salj/fs-breguet-first-generation-xx-from-1954-t15466.html
 

Oew

Rolex
image.jpg
Hittade den här gamla tråden och tänkte bidra med lite info + bilder. Breguet tillsammans med Blancpain är såvitt jag vet de enda som aldrig gjort ett kvartsurverk. Kallas även "The Inovator" och har många fler patent än något annat märke! Här har ni min Breguet Classique, sen kanske @heikensten är snäll nog att visa oss sin också!
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Kul med den här tråden, hade jag helt missat! Ja jag satsade senast på en 5817BA som jag lagt upp lite sporadiska wristshots på i "dagens klocktråd"
image.jpg


Annars hade jag enbart tidigare erfarenheter genom att ha lånat en bekants 7047BR över en helg i Juni. Haha här har ni ett wristshot från 2:ans buss...
image.jpg
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Kul med den här tråden, hade jag helt missat! Ja jag satsade senast på en 5817BA som jag lagt upp lite sporadiska wristshots på i "dagens klocktråd"
image.jpg
Annars hade jag enbart tidigare erfarenheter genom att ha lånat en bekants 7047BR. Haha här har ni ett wristshot från 2:ans buss...
image.jpg
7047an fick sig en rejäl omgång den helgen!
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul med den här tråden, hade jag helt missat! Ja jag satsade senast på en 5817BA som jag lagt upp lite sporadiska wristshots på i "dagens klocktråd"
image.jpg
Annars hade jag enbart tidigare erfarenheter genom att ha lånat en bekants 7047BR. Haha här har ni ett wristshot från 2:ans buss...
image.jpg
Inte för att din Breguet var fy skam, riktigt stekig! Men din bekants Tradition är ju helt sjuk! Har kollat på basmodellen en del men denna...
 
Topp