• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

UNO

Panerai
Grym val av lopp att debutera i, lycka till !
Hur många km, pass har du i benen hittills i år ??

Själv ligger jag i soffan efter 23,0 km lätt terräng i em..
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grym val av lopp att debutera i, lycka till !
Hur många km, pass har du i benen hittills i år ??

Själv ligger jag i soffan efter 23,0 km lätt terräng i em..
Härligt! Sedan jag bestämde mig för att satsa hårt inför loppet så har jag sedan slutet av juni sprungit cirka 20mil på 18 pass. Dessförinnan blev det ungefär 2-3 pass och runt 1,5mil i veckan! Siktar på en tid någonstans under 2 timmar.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Deltog i ett litet triathlon idag. Ca 400m simning, 7,5km cykling och drygt 5km löpning. Tog mig i mål på 56,36 vilket gav mig en sur fjärdeplats. Men för att inte ha tränat något alls inför så är jag nöjd :)

G-shocken fick följa med såklart.

yvy3y7eb.jpg
 

UNO

Panerai
Med risk för att vara riktigt nördigt OT. Eftersom det finns en del löpare här måste jag bara fråga. Vad kör ni föR VÄTSKA på långpass 25 km+ ?

Vätska: 4 delar vatten + 1 del CocaCola + knivudd salt.
Försvarets hudsalva på insidan av låren som går emot varandra(grova).
Köpte en camel på Löplabbet(1.250 kr) tricket är att klämma ihop påsen innan man stänger så att det inte blir luft kvar för då skumpar det så jävligt.
Camelens påse måste sköljas ut och torka mellan rundorna.
 

UNO

Panerai
Härligt! Sedan jag bestämde mig för att satsa hårt inför loppet så har jag sedan slutet av juni sprungit cirka 20mil på 18 pass. Dessförinnan blev det ungefär 2-3 pass och runt 1,5mil i veckan! Siktar på en tid någonstans under 2 timmar.

Mina råd;
Betänk att jag är snart 50 och amatör men 10-12 lopp per år, milen på 47-48, 21,1 på 1:54 och 90-100 mil per år och i sanningens namn fokus på gymet.

Inte många mil= rutin men du är kanske ung.
Lär dig att arbeta ut rörligheten i baksida lår, stretch fungerar rätt dåligt.
Du bör ha sprungit en längre runda typ 20 km för att veta hur långt det är/känns= rutin.
Spring inte veckan innan, vila dig i form, småjogga några km och gå lite, sov länge varje natt.
 
Med risk för att vara riktigt nördigt OT. Eftersom det finns en del löpare här måste jag bara fråga. Vad kör ni föR VÄTSKA på långpass 25 km+ ?

Jag köpte ett Inov-8 Race Ultra 1 SS14, verkade seriöst. http://www.wigglestatic.com/product-media/5360092948/inov8-ultra-1.jpg?w=2000&h=2000&a=7 var ute i veckan och fick inte fanskapet att sitta kvar:mad: slutade med att jag fick ta av det ock springa med det hängande över axeln. Vad gör jag för fel..? Måste testa igen..
 
Med risk för att vara riktigt nördigt OT. Eftersom det finns en del löpare här måste jag bara fråga. Vad kör ni föR VÄTSKA på långpass 25 km+ ?

Jag köpte ett Inov-8 Race Ultra 1 SS14, verkade seriöst. http://www.wigglestatic.com/product-media/5360092948/inov8-ultra-1.jpg?w=2000&h=2000&a=7 var ute i veckan och fick inte fanskapet att sitta kvar:mad: slutade med att jag fick ta av det ock springa med det hängande över axeln. Vad gör jag för fel..? Måste testa igen..
När du springer långt bränner du socker o läcker vätska. Vatten måste du alltså peta i dig. När kroppens socker depåer är uttömda gör den om fett till socker som sedan bryts ner osv. Man kan påskynda nedbrytningen av fett med en rejäl kopp kaffe c:a 20-30 min innan start. Vill minnas Tt Torgny Mogren, när han vann sitt VM-guld kryddade tillvaron med fes-ljummet kaffe o Cola på slutet
 

UNO

Panerai
Bälten har jag inte blivit vän med . . .
Camel är en väst/sele med påse i en ficka på ryggen och slang att suga ur.
Påsen har zip-öppning och man måste stänga den så att det inte skvalpar.
Påsen rymmer 2 liter = kilo men mer än 1,0-1,2 pallar jag inte att bära.
Betr bälten har jag hört råd om att de ska resp inte ska bära på/över höfterna men jag har inte fattat.., min camel sitter i centrum(ryggraden) vilket är viktigt för mig.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Mina råd;
Betänk att jag är snart 50 och amatör men 10-12 lopp per år, milen på 47-48, 21,1 på 1:54 och 90-100 mil per år och i sanningens namn fokus på gymet.

Inte många mil= rutin men du är kanske ung.
Lär dig att arbeta ut rörligheten i baksida lår, stretch fungerar rätt dåligt.
Du bör ha sprungit en längre runda typ 20 km för att veta hur långt det är/känns= rutin.
Spring inte veckan innan, vila dig i form, småjogga några km och gå lite, sov länge varje natt.
Tack, inte pur ung = 31år :) och som du säger har inte många mil i kroppen men har i ungefär 2års tid sprungit 2-3 gånger och snittat 1,5mil i veckan. Och sedan 1 månad tillbaka och 1 månad framåt är planen att köra minst 4 pass i veckan enligt ett träningsschema från löpskolan för att köra halvmaran på under 2 timmar. Det innebär i korta drag att jag kör ett distanspass, intervallpass, distans+tempopass samt ett långpass i veckan, har således sprungit 15-20km långpass minst 5 gånger nu och känner mig bekväm med dessa distanser om än i långsammare tempo än jag tänkt mig på själva loppet. Mitt fokus har tvärtemot dig legat på gymmet hela tiden innan de senaste två åren då jag bestämt mig för att öka löpträningen och nu bestämt mig för att ge mig på ett lopp för att ge mig själv en utmaning. Hur mycket har du fokuserat på pulsen vid dina lopp/träning inför loppen?
 

UNO

Panerai
Tack, inte pur ung = 31år :) och som du säger har inte många mil i kroppen men har i ungefär 2års tid sprungit 2-3 gånger och snittat 1,5mil i veckan. Och sedan 1 månad tillbaka och 1 månad framåt är planen att köra minst 4 pass i veckan enligt ett träningsschema från löpskolan för att köra halvmaran på under 2 timmar. Det innebär i korta drag att jag kör ett distanspass, intervallpass, distans+tempopass samt ett långpass i veckan, har således sprungit 15-20km långpass minst 5 gånger nu och känner mig bekväm med dessa distanser om än i långsammare tempo än jag tänkt mig på själva loppet. Mitt fokus har tvärtemot dig legat på gymmet hela tiden innan de senaste två åren då jag bestämt mig för att öka löpträningen och nu bestämt mig för att ge mig på ett lopp för att ge mig själv en utmaning. Hur mycket har du fokuserat på pulsen vid dina lopp/träning inför loppen?
Ok med gym, ett par års löpning och 31 år är halvmaran under två h realistisk.
Jag har noll koll på puls tyvärr.
Din varierade och uttänkta träning är definitivt bättre än min som mest blir att springa olika långt beroende på omständigheterna.
Hinner du kanske du ska springa Kistaloppet(10 km) innan halvmaran ??
Kul lopp och lite rutin är bättre än alla råd.
 

carlanton

Audemars
Hur mycket långsammare är det normalt att springa i tuff terräng? För mig går det extremt mycket långsammare, och då tycker jag ändå att jag är bra på att läsa underlaget och har bra flyt. Det går liksom bara inte fort. Känns så knäckande att göra 15k i riktig terräng på samma tid som jag joggar 20k i Hellas. Kanske är bättre att satsa på att trycka på riktigt ordentligt i nedförsbackar och platta partiet istället för att försöka hålla jämnt tempo?

För att jämföra två olika men rätt extrema banprofiler (nej, inte i Sverige): 10 km asfalt i lugnt tempo mot 15 km stenig vulkanstig och hårt packad singletrail.


image.jpg
image.jpg


Vad ligger folk på för tider på typ fjällmaraton i Sverige?
 

UNO

Panerai
Hur mycket långsammare är det normalt att springa i tuff terräng? För mig går det extremt mycket långsammare, och då tycker jag ändå att jag är bra på att läsa underlaget och har bra flyt. Det går liksom bara inte fort. Känns så knäckande att göra 15k i riktig terräng på samma tid som jag joggar 20k i Hellas. Kanske är bättre att satsa på att trycka på riktigt ordentligt i nedförsbackar och platta partiet istället för att försöka hålla jämnt tempo?

Min erfarenhet:
Jag är gammal(straxt 50) och tung(89) men rätt stark(gym/marklyft/ben/bål) och
-jag kan inte störta nerför backar
-men jag orkar uppför de brantaste även om jag får gå i Ursviks brantaste . .
Min lärdom efter snart 15 lopp i Utsvik är att man hela tiden måste öka farten, dvs efter stenar, rötter etc måste man öka farten igen och igen i all oändlighet.
15 km intervaller kort sagt.
De snabba flyger över alla hinder men jag springer och då gäller intervalltänket.
 

UNO

Panerai
Hur mycket långsammare är det normalt att springa i tuff terräng? För mig går det extremt mycket långsammare, och då tycker jag ändå att jag är bra på att läsa underlaget och har bra flyt. Det går liksom bara inte fort. Känns så knäckande att göra 15k i riktig terräng på samma tid som jag joggar 20k i Hellas. Kanske är bättre att satsa på att trycka på riktigt ordentligt i nedförsbackar och platta partiet istället för att försöka hålla jämnt tempo?

Min erfarenhet:
Jag är gammal(straxt 50) och tung(89) men rätt stark(gym/marklyft/ben/bål) och
-jag kan inte störta nerför backar
-men jag orkar uppför de brantaste även om jag får gå i Ursviks brantaste . .
Min lärdom efter snart 15 lopp i Utsvik är att man hela tiden måste öka farten, dvs efter stenar, rötter etc måste man öka farten igen och igen i all oändlighet.
15 km intervaller kort sagt.
De snabba flyger över alla hinder men jag springer och då gäller intervalltänket.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok med gym, ett par års löpning och 31 år är halvmaran under två h realistisk.
Jag har noll koll på puls tyvärr.
Din varierade och uttänkta träning är definitivt bättre än min som mest blir att springa olika långt beroende på omständigheterna.
Hinner du kanske du ska springa Kistaloppet(10 km) innan halvmaran ??
Kul lopp och lite rutin är bättre än alla råd.[/]
Bra tips, får kolla upp det! Känns som man behöver loppvana även då jag antar det är lite speciellt!
 

carlanton

Audemars

Lopp är inte så speciellt. Ät bra frukost och inte massa tomma kolhydrater och gluten om du har minsta problem med magen vid löpning. Se till att hinna skita en sista gång när du kommer dit (ALLA kommer köa till bajamajorna, så var i tid) och strunta i att dricka och äta vid de första vätskekontrollerna. Om du vill dricka efter första timmen är det bättre att stanna en minut än att försöka dricka i farten. Se också till att hamna längst fram i startgruppen, annars får du ägna halva loppet åt att springa om massa tjocka tanter och farbröder.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Salomon Twin Belt.

Grymt bälte med 2st flaskor a 6dl samt plats för bars etc bak i fack + ficka fram för bars näsdukar telefon eller vad man nu vill ha med sig. Sitter bra - har inte fått mista antydan till skav.

Testat på 39km terräng på Mallorca nyligen - enda klocka som var med: Garmin 310.....
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag kan nu ganska bekvämt springa 7-8km (efter att i mars börjat med att tråggla mig igenom 3km). Nu undrar jag om det för längre distanser är bättre att jobba på min fart eller att bara öka distansen gradvis? :)

Mitt första lopp blir f.ö. TunnelRun i november :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan nu ganska bekvämt springa 7-8km (efter att i mars börjat med att tråggla mig igenom 3km). Nu undrar jag om det för längre distanser är bättre att jobba på min fart eller att bara öka distansen gradvis? :)

Mitt första lopp blir f.ö. TunnelRun i november :)
Ingen expert men då jag själv gått samma väg från 0 till att just nu avklarat ett 20km pass, så skulle jag säga att det började hända saker när jag började med intervallträning och varierade träningen mer, dvs ett kortare snabbare pass ett längre långsamt pass samt ett intervallpass.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag kan nu ganska bekvämt springa 7-8km (efter att i mars börjat med att tråggla mig igenom 3km). Nu undrar jag om det för längre distanser är bättre att jobba på min fart eller att bara öka distansen gradvis? :)

Mitt första lopp blir f.ö. TunnelRun i november :)

Jag tror det där är extremt individuellt och själv har jag varit extremt fartinriktad tidigare och alltid tyckt att jag sprungit långsamt.

Sista året har jag börjat uppskatta distans och tycker nu det är rätt trevligt att springa långpass på runt 25km. Mest Trail dock annars dör jag av tristess.

Jag tycker att för egen del så kommer farten med mer mil i benen. Jag springer milen fortare nu än någonsin trots att jag inte jagat fart på milen.

Är också sugen på tunelloppet för övrigt! Tror det kan bli ett skoj event.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kotten; Jag har testat att köra en del intervallpass, det är riktigt grym träning! :) Att blanda upp träningen tror jag att jag ska testa nu framöver och se hur det utvecklar sig.

krämbulle; Traillöpning har jag aldrig testat, var finns sådana spår i Stockholm? (om du vet dvs) :) Hoppas vi ses vid tunneloppet då, laddat för en KS mini-GtG :)
 

Yo-han

Troll probationary
Hur mycket långsammare är det normalt att springa i tuff terräng? För mig går det extremt mycket långsammare, och då tycker jag ändå att jag är bra på att läsa underlaget och har bra flyt. Det går liksom bara inte fort. Känns så knäckande att göra 15k i riktig terräng på samma tid som jag joggar 20k i Hellas. Kanske är bättre att satsa på att trycka på riktigt ordentligt i nedförsbackar och platta partiet istället för att försöka hålla jämnt tempo?

För att jämföra två olika men rätt extrema banprofiler (nej, inte i Sverige): 10 km asfalt i lugnt tempo mot 15 km stenig vulkanstig och hårt packad singletrail.


image.jpg
image.jpg


Vad ligger folk på för tider på typ fjällmaraton i Sverige?

Inget konstigt, när det blir riktigt brant o snårigt är man ju tvungen o tokbromsa i nedförsbackar och det är svårt att få till ett vettigt löpsteg. Fjällmaror brukar väl lägga på 1,5-2h på den vanliga marantiden. Sen har du ju dom mer extrema som mont blanc maran där snittiden är typ 8h 15min om jag minns rätt. Drog den här sköna banprofilen i chamonix för nån vecka sen.
14631185398_f83010b9fd_c.jpg
 

Luciano

Breitling
Springer om en vecka Stockholm Ultra Marathon 50km.
Första gången, så jag är livrädd och laddad!
Tyvärr varit skadedrabbad för några veckor sen och spenderat senaste veckorna med att leva livet som ungdom.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Springer om en vecka Stockholm Ultra Marathon 50km.
Första gången, så jag är livrädd och laddad!
Tyvärr varit skadedrabbad för några veckor sen och spenderat senaste veckorna med att leva livet som ungdom.

Starkt att du ger dig på det! Jag skulle inte ens kunna tänka mig hur ansträngande 50km är :)
 

saferide

Omega
2-Faktor
Målet var 20km men orkade inte springa mer i cirklar för att hämta vatten :) avslutar semestern med långpass, väldigt nöjd med tomtom:en
image.jpg
Har samma klocka, också mycket nöjd! Har du haft problem med att den hänger sig när du avslutar pass? Uppdaterade firmware och har inte sett några problem efter det (ta i trä)?!
 
Topp