• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

rekacj

Omega
2-Faktor
Kul att du har kommit igång, löpning är väldigt härligt framförallt när man har fått lite flås och kan njuta.
Mitt tips till dig är att du bör känna efter hur kroppen och då framförallt benen mår.
Har du ont i benen, knäna etc tvinga dig inte till långdistans. Men om det känns bra = Go for it!
På 5 veckor brukar man säga med 3 pass per vecka att man kommit upp till sin första platå, dvs din "grundkondition" inom löpning, här är det väldigt olika hur den ser ut.
Att springa milen på 45min är enkelt för vissa utan mycket träning, för vissa är det ouppnåeligt, alla är vi olika.
Lycka till!

Tack! Det där med flåset och kunna njuta som tagit emot tidigare, har helt enkelt tyckt det är jobbigt och då har det blivit tråkigt. Nu har jag bestämt mig så gäller bara komma igång, kändes iallafall bra idag :)

Är det stor skillnad om jag springer ute eller på band? Idag var det på band, ofta när jag springer ute och det är kallt får jag sjukt ont i halsen/öronen så kommer till största del springa inne tror jag.
 

Songer

Omega
Tack! Det där med flåset och kunna njuta som tagit emot tidigare, har helt enkelt tyckt det är jobbigt och då har det blivit tråkigt. Nu har jag bestämt mig så gäller bara komma igång, kändes iallafall bra idag :)

Är det stor skillnad om jag springer ute eller på band? Idag var det på band, ofta när jag springer ute och det är kallt får jag sjukt ont i halsen/öronen så kommer till största del springa inne tror jag.

Stor skillnad, nja.
På ett löpband har du ingen motvind samt är det oftast helt plant, och underlaget rör sig bakåt istället för att du rör dig frammåt.
Det är oftast bättre att springa ute.
Löpbandet kan dock vara mjukare beroende på. Själv föredrar jag en grusbana då det är skonsammare i mitt tycke.
Ont i halsen etc i kyla är för de flesta en vanesak, om du håller dig ute när det börjar gå under 10 grader och kör på så kommer du lätt klara av -5 eller kallare.
Men det är också väldigt individuellt såklart!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Körde första seriösa löppasset på drygt två nu på morgonen. 5.07 km på 29min, känns godkänt med tanke på det långa uppehållet jag haft. Har senaste två åren enbart kört gym 3-4 gånger i veckan men vill nu få in konditionen också.

Min fråga till er mer erfarna är hur långtid ni tror det tar innan jag klarar milen under timmen? Svår fråga att besvara förstår jag men mellan tummen och pekfingret?

Tanken är att jag ska köra löpning 2-3 gånger i veckan och gym 3-4 gånger i veckan. Tillkommer promenad med hunden och sambon också.
Nu har jag inte sprungit länge men började med en 3km i lungt takt, det kändes bra sen försökte jag fixa 5km under halvtimmen, kom in på 29min sen bestämde jag mig helt enkelt för att springa en mil på under timmen kom in på 59minuter vilket jag var nöjd med. Innan milen hade jag kanske sprungit 5 löpnings pass sammanlagt. Har man tränat lite sen tidigare så fixar man nog det, men man ska lyssna på kroppen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Avundas er löpare. Har dessvärre ett ont knä som förhindrar löpning och en del belastning. Har dragit på detta i cirka 4 år och inte tagit tag i det.

Vad är de vanligaste skadorna hos knä uppkommet av löpning? Känns som sagt bara när jag springer eller lyfter tex min 22 kilos unge.
 

Oew

Rolex
Ingen ursäkt ;). Säger jag som är slut som löpare... Men nästa år vill jag se minst 3 min milen avskalade! Ska du göra maran på under 3h så måste man bekymmersfritt ha sub40-tempo på milen
Haha får väl anlita dig som löparcoach då! Ingen mara inplanerad än men kommer iaf bli någon inom de kommande året. Nu närmast lidingöloppet!
 

Tre333

Cartier
Bellman idag och igår och på lördag, någon som ska springa?
Dagens "setup" :)
bellman.JPG
 

Enellios

Cartier
Planerna på att ta sig till stan och drinka skrotades, så det fick bli löpning för att fördriva lite tid.
Första milen (jaja, 9.93..) på typ 3 år. Brukar vanligtvis hålla mig till 5 km pass på snitt 4.38 / 4.39, så är ganska nöjd med kvällens tid. Kände att jag hade mycket mer att ge, men har en benhinneinflamation jag inte blir av med som är något av ett störningsmoment:shifty:
20160819_220933.png
 

Enellios

Cartier
Planerna på att ta sig till stan och drinka skrotades, så det fick bli löpning för att fördriva lite tid.
Första milen (jaja, 9.93..) på typ 3 år. Brukar vanligtvis hålla mig till 5 km pass på snitt 4.38 / 4.39, så är ganska nöjd med kvällens tid. Kände att jag hade mycket mer att ge, men har en benhinneinflamation jag inte blir av med som är något av ett störningsmoment:shifty:
20160819_220933.png
Mina milen pass går framåt. 5.03/km senast. Idag 5.01/km. Satsar på under 5 minuter nästa tillfälle:)
Screenshot_20160825-215629.png
 

Vicnic

Omega
Tjena,
Brukar ni ha musik i öronen när ni är ute och springer, vad rekommenderar ni i så fall för lurar? Har en iPhone som jag skulle behöva ett par nya sporthörlurar till då mina nuvarande konstant åker ur öronen, sjukt irriterande...

Edit: Helst skall det inte rinna iväg allt för mycket prismässigt, tror även att bluetooth inte är nödvändigt.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tjena,
Brukar ni ha musik i öronen när ni är ute och springer, vad rekommenderar ni i så fall för lurar? Har en iPhone som jag skulle behöva ett par nya sporthörlurar till då mina nuvarande konstant åker ur öronen, sjukt irriterande...

Edit: Helst skall det inte rinna iväg allt för mycket prismässigt, tror även att bluetooth inte är nödvändigt.
Köpte ett par JBL syncros reflect i vintras... inget toppenljud, men de var billiga, sitter kvar i örat och tyckte reflexen längst sladden var en kul/praktisk grej... :)
jbl-synchros-reflect-i-sport.jpg
 

falten

Cartier
Fasen vad sugen jag blev på lidingöloppet, tänkte ta och boka en plats imorn. Tror ni man kan få en seedplats på tid från Sthlm marathon då jag ej sprungit Lidingö, eller är det helt fullt ? Något speciellt man ska tänka på under / före loppet? Hört att det jobbiga börjar efter 20km med mkt backar..:)
 

Oew

Rolex
Nån annan som blivit seedad fel till lidingöloppet? Skickade in tider från både mara och halvmara men har fått värdelös starttiden ser jag nu. Ska ringa imorrn och hoppas de kan ändra något.
 

Rey

Rolex
Precis, första gången för mig.
Har aldrig sprungit längre än 21km.
Inställningen är dock att krypa in på en hyfsad tid (vad nu det är).
/j

Samma här men min halvmara föregicks av 2km simning och 90km cykel ;) de sista nio km lär svida rejält oavsett! Alla pratar om denna abborebacken, blir intressant och se hur den ser ut! Siktar på sub 3h iaf, inte så ambitiöst kanske men man får hålla tillbaka lite första gången! :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Samma här men min halvmara föregicks av 2km simning och 90km cykel ;) de sista nio km lär svida rejält oavsett! Alla pratar om denna abborebacken, blir intressant och se hur den ser ut! Siktar på sub 3h iaf, inte så ambitiöst kanske men man får hålla tillbaka lite första gången! :)
Precis, man måste ha något att kapa.....
Lycka till!
/j
 
  • Like
Reactions: Rey
Topp