• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

MariaE

Panerai
Har ni en timme och 29 minuter samt Netflix rekommenderar jag den underbara dokumentären The Barkley Marathon som handlar om ett low key långlopp i USA. Anmälningsavgiften är 1,60 dollar, en nummerplåt och ett klädesplagg till tävlingsledningen. Banan är ungefär 32 km och löps i fem varv. Den ackumulerade höjdstigningen är som två Mt Everest. Bara 40 per år får starta och det är inte alltid någon fullföljer. Inga bemannade check points, utan böcker utplacerade där man skulle dra ut den sidan vars sidnummer man hade som startnummer. Verkligen en underbar dokumentär om ett bisarrt lopp.
Helt vansinnigt skruvat lopp. Gubbarna är ju för sköna och inställningen till det hela är så fantastiskt befriande. Kul att testa banan men jag har ingen disciplin till att klara av ens ett varv.
Vore kul att veta hur man kvalar in.
 

Oew

Rolex
Precis klar med dagens 30x400, alltid ett vidrigt pass men känns riktigt bra nu. Blir att klämma i mig lite snabb energi innan eftermiddagens simning :)
IMG_3223.JPG
 

falten

Cartier
image.jpeg
Skrota nimbusen och köpte dessa efter flera veckors letande för rätt storlek, så jävla skön. Flytefoam, asics svar på boost. Är otroligt lätt material vilket gör att skorna plötsligt blir mkt lättare...
 

Rey

Rolex
Målen för 2017 uppsatta och de flesta tävlingar bokade! Idag gjorde även årets första pass och då måste man ju börja grisigt så blev 4xmile. Trodde mina lungor skulle braka ihop men överlevde på nått sätt.
IMG_4072.JPG

Stabila mål!!! Kanske är där om några år om allt vill sig väl ;) Ska nog sätta upp sub 42 min som mitt mål till hösten på milen iaf! Tack för inspiration att skriva upp målen, blir lite mer påträngade då!
 
  • Like
Reactions: Oew
Målen för 2017 uppsatta och de flesta tävlingar bokade! Idag gjorde även årets första pass och då måste man ju börja grisigt så blev 4xmile. Trodde mina lungor skulle braka ihop men överlevde på nått sätt.
IMG_4072.JPG
Kör hårt!
Själv har jag bara mål att springa 4 mil i veckan. Anmäld till Sthlm Marathon. Tar kanske några andra lopp på vägen om andan faller på!
 

Oew

Rolex
Kör hårt!
Själv har jag bara mål att springa 4 mil i veckan. Anmäld till Sthlm Marathon. Tar kanske några andra lopp på vägen om andan faller på!
Ska också köra sthlm, det blir spännande med nya banan! Är väl ingen supersnabb bana och är inget A-lopp för mig, men hoppas på en bra tid ändå! Premiärmilen/gbgvarvet kör jag innan som brukar vara rätt kul.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Om man vill komma igång att springa.
Vad har ni för tips?
Är inget fan alls av löpning men har insett att det vore bra för mig och har försökt. Tyvärr tröttnar jag för fort eller drar på mig någon skada.
Finns det nåt bra "schema" eller vad man ska säga för en nybörjare
 
Det finns bara en sak som föder framgång i löpning för amatören och det är kontinuitet.

De flesta som börjar springa tar i för mycket och tröttnar. Börja med att säga att du ska vara ute 20 min. Spring 3 min och gå 3 min raskt om vartannat. Gör det typ varannan dag efter nån vecka kan du minska promenadbiten successivt. Viktiga är att det känns bra efteråt och att du inte känner avsky nästa gång du ska ut. Finns massor på nätet om detta. Regga ett konto på jogg.se. Där finns bra folk som kan hjälpa dig.
Lycka till!

Om man vill komma igång att springa.
Vad har ni för tips?
Är inget fan alls av löpning men har insett att det vore bra för mig och har försökt. Tyvärr tröttnar jag för fort eller drar på mig någon skada.
Finns det nåt bra "schema" eller vad man ska säga för en nybörjare
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Det finns bara en sak som föder framgång i löpning för amatören och det är kontinuitet.

De flesta som börjar springa tar i för mycket och tröttnar. Börja med att säga att du ska vara ute 20 min. Spring 3 min och gå 3 min raskt om vartannat. Gör det typ varannan dag efter nån vecka kan du minska promenadbiten successivt. Viktiga är att det känns bra efteråt och att du inte känner avsky nästa gång du ska ut. Finns massor på nätet om detta. Regga ett konto på jogg.se. Där finns bra folk som kan hjälpa dig.
Lycka till!
Tackar, zSka prova med det.
Förr har jag kört så men trappat upp för fort.
Springa/gå någon gång sen fullt ös på 5km och vara helt knäckt efter.
 
  • Like
Reactions: Rey

Rey

Rolex
Om man vill komma igång att springa.
Vad har ni för tips?
Är inget fan alls av löpning men har insett att det vore bra för mig och har försökt. Tyvärr tröttnar jag för fort eller drar på mig någon skada.
Finns det nåt bra "schema" eller vad man ska säga för en nybörjare

Jag skulle börja lugnt, känn hur allt känns. Vill du springa för att bli s
Tackar, zSka prova med det.
Förr har jag kört så men trappat upp för fort.
Springa/gå någon gång sen fullt ös på 5km och vara helt knäckt efter.

Tog ett tag för mig att inse att man inte behöver springa så snabbt att man är ''död'' efter ett pass. Mina favoritpass är 1h 15min -1h 30 min i lagom takt. De passen töjer mestadels på gränsen för när benen börjar bli trötta istället för flåset vilket kan vara lite lättare för psyket :). Variation is key! En pulsklocka kan vara bra för att hålla koll på vilken nivå träningspasset ligger på, lätt att man drar upp sig i puls annars under lågpulspass. Kan låta töntigt men är rätt vettigt tycker jag! Lycka till nu i spåren! :)
 

Tre333

Omega
Om man vill komma igång att springa.
Vad har ni för tips?
Är inget fan alls av löpning men har insett att det vore bra för mig och har försökt. Tyvärr tröttnar jag för fort eller drar på mig någon skada.
Finns det nåt bra "schema" eller vad man ska säga för en nybörjare

Sällskap gillar jag, Runkeeper är alltid lojal ;)

Kolla på nätet om det finns några grupper som kör som du kan hänga på/med. Alt kanske något via lokalt gym, friidrott förening?

Körde en del med pulsband förut men är mer inne på att köpa mig en ny träningsklocka som mäter puls direkt på armen. Medveten om att de inte är lika bra som de med pulsband runt bröstet men tänker att det blir lättare o smidigare. Samt en god ursäkt att köpa en ting till :)

Varje gång du tränat / rört på dig i ca 30m så för du över 100kr t ett träningskonto o så kan du senare köpa dig något som du verkligen förtjänat!

Anmäl dig t ett lopp framöver, finns massor så har du något att sikta mot och träna för!

Kämpa på och kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av!
 
Topp