• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Luciano

Breitling
Snyggt! Vilken klocka kör du då?
image.jpg
Garmin Forerunner 310xt, suverän.
 

carlanton

Audemars
Ska någon köra Sörmland Ultra? Fåtal platser kvar men jag är inte säker på att jag orkar träna tillräckligt mycket. Fast det kanske går att vålda sig igenom på 6 timmar utan träning.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har samma klocka, också mycket nöjd! Har du haft problem med att den hänger sig när du avslutar pass? Uppdaterade firmware och har inte sett några problem efter det (ta i trä)?!
Inte haft några problem med det, dock bara ägt den i 1 månad så kanske hade firmware updaten direkt?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Med tanke på värmen är jag faktiskt ok med kvällens tid och distans, särskilt med tanke på att jag varit skadad i 2 veckor
image.jpg


Nu en resorb och en liter vatten :D
 

UNO

Panerai
"Med tanke på värmen är jag faktiskt ok med kvällens tid och distans"

Bra inställning men vill du utvecklas är lopp ett bra sätt att få draghjälp och ta i det där som man inte kan ta fram på vanliga träningspass.

Höll 5:45 fart 23,0 km grusväg i 30 graders solsken härom dagen, tack till kamelen för den tiden.
Stannade till vid en solande kvinna som glatt delade med sig av Försvarets hudsalva till mina lår,TACK !
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
"Med tanke på värmen är jag faktiskt ok med kvällens tid och distans"

Bra inställning men vill du utvecklas är lopp ett bra sätt att få draghjälp och ta i det där som man inte kan ta fram på vanliga träningspass.

Höll 5:45 fart 23,0 km grusväg i 30 graders solsken härom dagen, tack till kamelen för den tiden.
Stannade till vid en solande kvinna som glatt delade med sig av Försvarets hudsalva till mina lår,TACK !
Vad hade du gjort för kilometertid om du inte stannat vid den solande kvinnan?
 

UNO

Panerai
Vad hade du gjort för kilometertid om du inte stannat vid den solande kvinnan?

Jag slog faktiskt av min G-Shock för detta.
Mina tider på denna sträcka har varit 2:09-2:12 på 5 rundor i sommar, Mao jag springer väldigt statiskt(samma fart).
Jag förbättrade min tid på Ursvik 15 km terräng(grym) genom att en kompis sprang med mig(!), hon är multisportare(19 år yngre) och det drog mig ur min komfortzon.

Att tigga hudsalva och smörja tog mindre än 3 minuter, jag har stor respekt för kvinnors nessesärer efter detta.
 

carlanton

Audemars
Ingen återvändo. Vettefan hur jag ska lägga upp träningen. Är inte lastgammal, så det går nog att kriga sig igenom på under 7 timmar med lite vilja och mininal träning. Några långpass (~2 timmar) för att fötter och knän ska hålla, sedan blir resten på känsla.

Mest intressant blir om magen pallar. Blir i alla fall strikt glutenfritt veckorna före.
image.jpg
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Sörmland UltraMarathon? Vad är det för platt Stockholmar-jogg?

Rekommenderar er annars att komma ut lite och köra:

Axa Fjällmarathon
Sälen Fjällmarathon
Fjällräven Classic
Höga Kusten Trail
Tierra Arctic Ultra

Planerar att köra den första nästa år. PM:a om ni vill träna.
 
J
Sörmland UltraMarathon? Vad är det för platt Stockholmar-jogg?

Rekommenderar er annars att komma ut lite och köra:

Axa Fjällmarathon
Sälen Fjällmarathon
Fjällräven Classic
Höga Kusten Trail
Tierra Arctic Ultra

Planerar att köra den första nästa år. PM:a om ni vill träna.

Jag har haft/har tankar på att ge mig på något av dessa lopp. Då även BAMM inräknat. Har ännu inte bestämt om jag ska våga, blir ju mycket backträning innan dess i så fall :)

Tänker du ge dig på ett lopp per år eller bränna av alla som en fjällöpningens klassiker?
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
J

Jag har haft/har tankar på att ge mig på något av dessa lopp. Då även BAMM inräknat. Har ännu inte bestämt om jag ska våga, blir ju mycket backträning innan dess i så fall :)

Tänker du ge dig på ett lopp per år eller bränna av alla som en fjällöpningens klassiker?



Kul! Jag kör nog bara Axa Fjällmaraton nästa höst. Har vänner som sprungit och båda placerat sig top 10 och rekommenderat loppet starkt! Ska tydligen vara bra organiserat och fin bana.

Bara för dig att sätta upp ett mål och börja träna. ;) Vad gällande backträning kan du leta reda på någon lång skidbacke och köra några ryck upp och jogga ned. Det är för jävligt första gången men blir bättre. Utöver det skulle jag planera in långa (över 2 h), gärna kuperade pass på stig. Ska du köra Fjällräven Classic skulle jag rekommendera att du lär dig att gå långa sträckor med ryggsäck. (vilket inte många är vana vid)

Lycka till!
 

Luciano

Breitling
Kul! Jag kör nog bara Axa Fjällmaraton nästa höst. Har vänner som sprungit och båda placerat sig top 10 och rekommenderat loppet starkt! Ska tydligen vara bra organiserat och fin bana.

Bara för dig att sätta upp ett mål och börja träna. ;) Vad gällande backträning kan du leta reda på någon lång skidbacke och köra några ryck upp och jogga ned. Det är för jävligt första gången men blir bättre. Utöver det skulle jag planera in långa (över 2 h), gärna kuperade pass på stig. Ska du köra Fjällräven Classic skulle jag rekommendera att du lär dig att gå långa sträckor med ryggsäck. (vilket inte många är vana vid)

Lycka till!

Också sugen på Axa Fjällmarathon, hört mycket gott om det!
 
  • Like
Reactions: UNO
Kul! Jag kör nog bara Axa Fjällmaraton nästa höst. Har vänner som sprungit och båda placerat sig top 10 och rekommenderat loppet starkt! Ska tydligen vara bra organiserat och fin bana.

Bara för dig att sätta upp ett mål och börja träna. ;) Vad gällande backträning kan du leta reda på någon lång skidbacke och köra några ryck upp och jogga ned. Det är för jävligt första gången men blir bättre. Utöver det skulle jag planera in långa (över 2 h), gärna kuperade pass på stig. Ska du köra Fjällräven Classic skulle jag rekommendera att du lär dig att gå långa sträckor med ryggsäck. (vilket inte många är vana vid)

Lycka till!


Joo, det är väl bara att sätta igång. Har ganska bra grund att stå på då jag kört 2 h helgpass i stort sett hela löpsäsongen (med undantag för semestern då jag skalperat tån och skurit foten och suttit stilla därför :banghead:) Det som jag behöver jobba på i dagsläget är ju att få in mer höjdmeter i passen då det är relativt okuperat närmast runt bostaden och jag sällan åker iväg för att springa. Dock kan ett par pass upp och ner kungsberget ge lite bra träning.

Det jobbiga när jag väl anmält mig och satt upp mål är ju att träningen övergår från att vara enbart kul till att pressa sig aphårt för att klara det man utsatt sig för att göra. Körde marathon två år sedan och klassikern förra året och har haft typ ett år för att komma tillbaka till att träna enbart för att jag tycker det är kul utan att stirra mig blind på tider (vilket lätt händer mig).

Har du kört många lopp tidigare? Tänker du dig köra efter något träningsupplägg eller bara freestyla efter dagsform och intresse? Skulle vara kul om det var ett gäng från KS som körde nåt lopp, så kan vi jämföra löpklockor i startfållan ;)
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Joo, det är väl bara att sätta igång. Har ganska bra grund att stå på då jag kört 2 h helgpass i stort sett hela löpsäsongen (med undantag för semestern då jag skalperat tån och skurit foten och suttit stilla därför :banghead:) Det som jag behöver jobba på i dagsläget är ju att få in mer höjdmeter i passen då det är relativt okuperat närmast runt bostaden och jag sällan åker iväg för att springa. Dock kan ett par pass upp och ner kungsberget ge lite bra träning.

Det jobbiga när jag väl anmält mig och satt upp mål är ju att träningen övergår från att vara enbart kul till att pressa sig aphårt för att klara det man utsatt sig för att göra. Körde marathon två år sedan och klassikern förra året och har haft typ ett år för att komma tillbaka till att träna enbart för att jag tycker det är kul utan att stirra mig blind på tider (vilket lätt händer mig).

Har du kört många lopp tidigare? Tänker du dig köra efter något träningsupplägg eller bara freestyla efter dagsform och intresse? Skulle vara kul om det var ett gäng från KS som körde nåt lopp, så kan vi jämföra löpklockor i startfållan ;)


Ajdå. Håller med dig om att det är svårt att få in mycket höjdmeter om man bor i Sveriges lågland. Berg är alltid bra grejer (precis som skidbackar). Kan annars rekommendera dig (och alla för den delen) att åka till Sälen/Åre/Idre under sommaren där man både kan plocka fina höjdmeter på cykel och springandes (finns sjukt många fina vandringsleder att springa på). Var uppe för några veckor sedan och gillar man att träna under semestern är det en perfekt tillflyktsort!

Då bör det inte vara svårt för dig att hitta tillbaka med både mara och klassikern i bagaget? ;) Vi alla har ju olika sätt att motivera sig att träna.

Kört en hel del orientering och terränglöpning tidigare. Sprang maran tidigare i år på under 4 h vilket var målet. :p
Kör nog en blandning av "Freestyle" och "Intresse". Tänkte träna mer backe och mer långpass på "dåliga" stigar. Möjligt att jag åker upp och tränar lite några veckor innan i något fjäll (typ sälen).

Kan vi inte se hur många KS:ar som ska springa lidingöloppet? Min 310XT åker garanterat med. ;)
 

carlanton

Audemars
Sörmland UltraMarathon? Vad är det för platt Stockholmar-jogg?

Rekommenderar er annars att komma ut lite och köra:

Axa Fjällmarathon
Sälen Fjällmarathon
Fjällräven Classic
Höga Kusten Trail
Tierra Arctic Ultra

Planerar att köra den första nästa år. PM:a om ni vill träna.

Stockholmsjoggar nog fler höjdmeter än majoriteten av alla som springer en fjällmara. Löpning är alldeles för tråkigt för att det ska vara värt att sitta i en bil ~12 timmar för att få springa i 5-6. Tänkte försöka göra 8000 höjdmeter i Augusti, men värmen har varit problematisk. Dessutom har jag inte loggat alla toppturer. Har inte cyklat en meter i augusti, så bara löpning här:


image.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ska springa Ultravasan nästa helg. Kör med Camelbak 2 liter vätskeryggsäck på ryggen, fivefingers på fossingarna och Garmin 910xt som mäter tiden. Har ännu inget boende i Mora, så är det någon som vet var man kan hyra ett rum så skulle jag bli väldigt glad.
 
Topp