• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Spindel

KS vulkanolog på Island
Någon som sprang Midnattsloppet? Jag klockade in på 46.30, godkänt men inte mer. Hoppas på runt 42 nästa år.
Jag sprang, men är fruktansvärt missnöjd med min tid så tänker inte ange den, Sofia kyrka tog knäcken på mig då jag la upp tempot helt fel där eftersom jag villa komma bort från all trafik :rage:
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Hur många klocksnackare kommer man träffa på Lidingöloppet? Kan tänka mig det är endel som ska springa. :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det jobbiga när jag väl anmält mig och satt upp mål är ju att träningen övergår från att vara enbart kul till att pressa sig aphårt för att klara det man utsatt sig för att göra. Körde marathon två år sedan och klassikern förra året och har haft typ ett år för att komma tillbaka till att träna enbart för att jag tycker det är kul utan att stirra mig blind på tider (vilket lätt händer mig).
Känner igen det där... Sprang ett längre pass i prattempo (nåja) med hustrun bredvid på cykel (!). Gav oss en stund utan barnen innan middag. Pratade om det där då, att det ska kännas kul att träna. Har många funderingar på ultradistanser, men har svårt att få till tid för volymträning... Kanske vara nöjd med distanser upp till halvmaraton på såväl landsväg som stig... och att ha kul.

A
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Siktade på under 40 för första gången, fick sluttid 40.01 :) retsamt som tusan men ändå mkt nöjd!


Grym tid! Siktade också på under 40. Sluttid, 39.59, onödigt med stora marginaler...Startade i lite för högt tempo, runt 3.40/km, vilket var onödigt snabbt.
Skärmavbild 2014-08-17 kl. 11.22.17.png
 

falten

Cartier
Grym tid! Siktade också på under 40. Sluttid, 39.59, onödigt med stora marginaler...Startade i lite för högt tempo, runt 3.40/km, vilket var onödigt snabbt.
Skärmavbild 2014-08-17 kl. 11.22.17.png

Hehe vafan:) nu blir jag nästa ännu mer bitter :) Grattis på dig!

Split Klockan Tid Sträcktid min/km km/h Plac.
1K 21:24:00 00:03:38 03:38 03:38 16.51 408
3K 21:31:44 00:11:22 07:44 03:52 15.52 437
5K 21:40:14 00:19:53 08:31 04:16 14.11 405
7K 21:48:27 00:28:06 08:13 04:07 14.60 441
9K 21:56:38 00:36:16 08:10 04:06 14.67 440
Mål 22:00:23 00:40:01 03:45 03:45 16.00 443
 

Marhoi

Friends of KS
Jag sprang, men är fruktansvärt missnöjd med min tid så tänker inte ange den, Sofia kyrka tog knäcken på mig då jag la upp tempot helt fel där eftersom jag villa komma bort från all trafik :rage:


Jag kände mig riktigt pigg men gjorde ett misstag i mitten. Letade efter 6km-skylten då jag hade sagt att jag skulle börja trycka hårdare där om jag kände mig bra i kroppen. Det kom dock ingen skylt och när jag sprunigt 8km hade jag tappat för mycket tid i mitten för att hinna ikapp. Mina sista 2km låg runt 4.10 och jag var inte trött i mål. INTE bra!
 

carlanton

Audemars
Är GPS-klockor mer exakta än iphonens GPS eller är de lika usla när det är dålig mottagning? Telefonen ballade ur totalt när jag kom ned i ravinen idag. Kan man ändra GPX-filen om man vet distansen och höjden?

image.jpg
 
Känner igen det där... Sprang ett längre pass i prattempo (nåja) med hustrun bredvid på cykel (!). Gav oss en stund utan barnen innan middag. Pratade om det där då, att det ska kännas kul att träna. Har många funderingar på ultradistanser, men har svårt att få till tid för volymträning... Kanske vara nöjd med distanser upp till halvmaraton på såväl landsväg som stig... och att ha kul.

A


Trevligt! Kul att ni kan vara ute tillsammans, inte alltid det är så lätt!

Dina funderingar passar bra i hur jag tänker. Jag springer idag gärna pass i halvmaradistans och även längre enbart för att jag gillar det. Jag ser fram emot passen och jag njuter av att planera in nya stigar att prova. Traillöpning är ju fantastiskt och man kan se mycket natur i närområdet. Sprang längs upplandsleden på förmiddagen idag, väldigt trevlig stig längs dalälven mellan skutskär och marma.

Skulle jag anmäla mig så skulle kravet på att träna komma direkt och jag skulle sätta upp tidsmål för mig själv som är tuffa (som om inte alla ultradistanser är tuffa i sig). Min tanke idag är att träna för ultra utan att ha anmält mig till något, förhoppningsvis så kanske jag kan komma i form samtidigt som jag undkommer tävlingsstressen och sen bara hoppa på ett lopp som passar om andan faller in.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Men så långt? Har också sprungit flera år i minimalistskor, men kommit fram till att dämpning ändå är överlägset.
Min övertygelse är att kroppen ska stå för dämpningen och inte skorna. När man sprungit ett tag med barfotaskor så stärker man muskler och senor i fötterna och även i benen.
Foten strävar efter att landa på ett hårt underlag. När den istället landar i en mjuk sula så fortplantar sig kraften upp till knä och höft och skapar förslitningar och senare skador.
Men det är många som inte alls håller med mig och jag har för länge sedan slutat att försöka omvända dem.
Jag råder dock folk att testa att springa barfota på en fotbollsplan eller liknande. Det är en underbar känsla!
(men bara så ni vet så har jag rätt och alla andra har fel) ;)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon som sprungit bellmansstaffetten i år?
Själv lyckades jag persa 5km i onsdags genom att älga mig igenom med mina 85kg på 20:14, nu har jag tyvärr fått upp tanken med att gå sub 20 :) kul lopp! Nästa år ks-lag? Af Sjodahl på sista sträckan?
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
kollade nu och apparna diffade lite hit och dit, nästan likadant som klockorna. Men det största felet vid enskilt läge hade en dyr Garmin tydligen:

Resultatet
Om man bortser från banlöpningen (där man ju vet distansen och inte behöver gps) så visade apparna och klockan minst 100 meter fel mer än 7 gånger av 10. Garmins dyra armbandsur hade mest fel vid ett enskilt tillfälle – 700 meter på 7500 meter terräng.
 

MrPlow

Rolex
Någon som sprungit bellmansstaffetten i år?
Själv lyckades jag persa 5km i onsdags genom att älga mig igenom med mina 85kg på 20:14, nu har jag tyvärr fått upp tanken med att gå sub 20 :) kul lopp! Nästa år ks-lag? Af Sjodahl på sista sträckan?

Bra jobbat! Jag sprang mitt första lopp någonsin och snubblade fram på 28:18. Sist jag sprang på tid var i lumpen... Så nu ska det kapas minuter till nästa år!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sprang Sicklaloppet igår och konstaterar att jag verkar vara ganska jämn:
Kilometertid 5km: 4:09
Kilometertid 10km: 4:27
Kilometertid 21.1km: 4:46
Dvs. Dubblerar man distansen så blir det +0,18s
Intressant detta med löpning :)
 

Rico

Cartier
2-Faktor
PontusW slänger upp en bild på en nyköpt Milgauss, och tråden låses efter 12 inlägg pga regelbrott. Löpning däremot kan diskuteras hur länge som helst.
 
Topp