Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lördagsfrågan: Manuellt urverk A------R

Diskussion i 'Diskussion' startad av Fred72, 10 januari 2015.

1. Fred72
    Trådstartare

Fred72 Friends of KS

Jag lyckades öppnade upp en av mina Omega Speedmaster´s med cal.321 (manuellt urverk). Väl därinne hittade jag en liten spak som kan föras fram/tillbaka på en skala mellan bokstäverna A och R.

Har hitintills endast varit intresserad av utsidan på klockor, men det är väl insidan som är viktigast???

Frågan är vad står/betyder A resp. R och vad händer om man för spaken åt endera håll. Förmodar att det har någonting med gången av klockan...Jag kunde heller inte låta bli att pilla lite på den.

Säkert baskunskap för en klockintresserad men det har gått mig förbi och jag vet inte riktigt vad jag ska börja söka.
    Tacksam för svar.
    Ha en bra helg.
    //Fredrik

Moorflax gillar detta.
  2. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Franska för framåt (Avance) och bakåt (Retarde), dvs motsvarande + och - på de flesta klockors gångjustering.

john b, krämbulle och garfield gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield