Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

L.U.C Antimagnetique

Diskussion i 'Vintage' startad av Brunleif, 9 december 2015.

1. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Hej,
    Gick igenom en påse arvegods alldeles precis och hittade en illa tilltygad klocka.
    Är det något som är värt att lägga pengar på? Den går inte och glaset ser inte bra ut alls.
    Någon som vet något om modellen?

Ps. Ser att det är någon som försöker sälja en likadan för 795 euro. Inser dock att internet är fullt med dårar.

Bifogade filer:

eriksson850 och marconimotet gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hej, välkommen! Det ser ut att vara ett lite mindre ur? LUC är lite intressant iom att det är det som senare kom att hette endast Chopard och det kanske känns bekant? Idag är det Chopards värstingvarianter med egentillverkade verk som heter LUC, eller L. U. Chopard. Med det sagt är det inget större värde i uret om det är som jag misstänker lite mindre. Däremot tycker jag att arvegods alltid är intressant så om den kan komma till någon användning tycker jag att du skall lägga lite pengar på den. Om inte är det inte värt det rent ekonomiskt.

Gummo, marconimotet och Brunleif gillar detta.
  3. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Ja den är väldigt liten 34mm och inget jag känner att jag skulle vilja använda tyvärr. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!

4. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Personligen tycker jag att 34 mm är en väldigt bra storlek. Lägg gärna upp några fler bilder.

Calfen gillar detta.
  5. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Jag vet inte vart jag gjort av den riktiga kameran så kan tyvärr bara ta med mobilen. DSC_0164.JPG DSC_0167.JPG DSC_0170.JPG DSC_0171.JPG

eriksson850, Martin Lovasz, Jens och 2 andra gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

34 mm var större än jag trodde, om det nu är mätt utan krona. 34 var den vanligaste herrstorleken förr, tycker den fungerar utmärkt. Men är det ingen i din närhet som vill använda det tycker jag att du bör lägga undan och spara den.

Gummo och Brunleif gillar detta.
  7. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Ja det kan vara en bra idé.
    Kanske kan vara något att serva upp åt grabben den dagen han blir intresserad.

Equilibrium och Aurum gillar detta.
  8. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Mätte förövrigt fel! Den är snarare 32mm ej inkluderat kronan!

9. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag har 4 L.U.C armbandsur och 2 fickur och de är ganska värdefulla tack vare kopplingen till dagens Chopard. Den senaste jag såg gå på Kaplans inbringade ca2700kr men det är i överkant enligt mig.

28-30mm räknas som små men 32mm är gångbart även idag att ha på handleden och I sitter för det mesta FHF verk.

En till anledning till varför de är eftertraktade är att det helt enkelt inte finns så många av dem kvar. Din modell är en typisk 40-tals modell och inte lika eftertraktade som de tidiga 50-tals modellerna med sina stilrena urtavlor. De gjorde även lite speciella dekorationer på verkplattorna och man såg även till att klockorna fungerade till perfektion, så man la ner mycket tid att rucka dem så de var inga billiga Svenssonklockor.

Senast ändrad: 11 december 2015
    Grafton, theargonaut och eriksson850 gillar detta.
  10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag har också en LUC Chopard. Runt 32mm med ett dekorerat fhf 175

20151210_181327-1.jpg
    9861MhI.jpg

Equilibrium, Grafton, LongCon och 4 andra gillar detta.
  11. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Läcker och dyr. :)

eriksson850 gillar detta.
  12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Dyr?

13. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja 1000-1500kr skulle jag tro att den är värd. Samma gäller här som med Sicura och Breitling.

eriksson850 gillar detta.
  14. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Jo det är nog runt tusenlappen de ligger, tycker dock inte att det är speciellt dyrt ändå ;)

Martin Lovasz gillar detta.
  15. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    För en skrotnisse som jag är det det. :)
    Jag kom över 3 av dem på Tradera för några hundralappar och en liten i Kaplans butik för 200kr.

Grafton och eriksson850 gillar detta.
  16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Kul med den svenska kopplingen också :)

xBobbf3.jpg

Grafton och Martin Lovasz gillar detta.
  17. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja det har jag på mina klockor också och flera andra tillverkare som t ex Viking (Cortebert) har också denna svenska klassiska slogan.

Jag tror att P.L.C är en kvalitetsstämpel och att det betyder att det var en enklare modell men det är bara något jag fått sagt till mig och jag har inga belägg förutom detta att ta till.

Det läckraste benämning är annars Pansarboett som man kan hitta på vissa tillverkares bakboetter.

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Känner mig manad att hänga på!
    image.jpg

MrNorrgard, LongCon, Erik Brink och 6 andra gillar detta.
  19. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ok, har ingen koll på vad PLC står för.
    Jo, jag tror jag har det på några jag också. Men oftast tycker jag det står "svenskt stål", där det känns som det är reklam för att säljas på en svensk marknad.

20. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Den är snygg!
    bättre storlek också, men inte lika fint dekorerat verk har jag för mig... ;)

Aurum gillar detta.
  21. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    1190.jpg
    Här är en av mina skrotklockor (jag får ta en bild i dagsljus så allt syns bättre). Det har kommit in fukt så urtavlan måste rengöras.
    Jag skulle tippa på ca 1950.

LongCon, Aurum och eriksson850 gillar detta.
  22. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    1191.jpg
    Här är en liten på 29mm.
    Den är från 30-talet och har då en staybrite boett.

MrNorrgard, LongCon och eriksson850 gillar detta.
  23. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Men vad roligt att det kom igång en liten diskussion om klockan!
    Jag har ärvt några stycken från min morfar.
    Denna, en skrotig timex, en omega seamaster 600 med grå snygg urtavla och en certina 18k. Alla dressare och ingen av dem har någonsin blivit servad...
    Omegan har lite repat glas men i övrigt i toppskick, så den tror jag faktiskt att jag ska ta och skicka iväg på en service. Certinan är i väldigt bra skick men misstänker att även den behöver sig en genomgång. Den har jag å andra sidan inte något direkt sug att bära så får kanske låta den gå till arv från mig senare (förhoppningsvis).

Martin Lovasz gillar detta.
  24. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag är Certina fanatiker så det var synd på Certinan men skall den inte användas finns ingen anledning att serva den då detta måste göras vart 5-7e år.

Brunleif gillar detta.
  25. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Här är seamastern iaf DSC_0173.JPG DSC_0174.JPG DSC_0175.JPG DSC_0177.JPG DSC_0178.JPG DSC_0182.JPG DSC_0183.JPG
    La ut bilder på certinan oxå så nu har jag gått igenom arvet även här haha :)
    Ska förhoppningsvis få Omegan servad av McGyver i slutet av januari!

eriksson850 och Martin Lovasz gillar detta.
  26. Grafton

Grafton Biskop

En sån där Seamaster har min farsa, det var den enda klockan han hade under många år. Jag tycker om strukturen på tavlan!

27. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Fan så skoj!
    Den är dock något för liten för min smak egentligen men kan funka att varva med

28. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fick hem denna L.U.C idag. Älskar den! Bra storlek med sina modiga 35mm utan krona. Skall få en service innan den kan användas på riktigt. Bommen är knas också.
    20160210_093116-1.jpg
    20160210_093030-1.jpg
    20160210_093049-1.jpg
    20160210_092810-1.jpg
    20160210_092651-1.jpg
    20160210_092846-1.jpg

MrNorrgard, Martin Lovasz, Aurum och 3 andra gillar detta.
  29. Brunleif
    Trådstartare

Brunleif Stadsbo

Ja den var tjusig LongCon!

LongCon gillar detta.
  30. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    LongCon gillar detta.