• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laddningsproblem Citizen BJ7010-59E (Nighthawk)

Omega87

Rolex
Köpte en Citizen BJ7010-59E (Nighthawk) från Creationwatches den 31 oktober och fick försändelsen den 10 november.
Försökte direkt ladda den enligt manualen men inget hände, tänkte att jag laddar den ett bra tag i solen och gjorde så i 2-3 dagar ca 4 timmar per dag.
Fortfarande helt död. Kontaktade CW och även Citizen. CW sa att jag skulle ladda den i flera dagar med kronan helt utdragen, Citizen sa att kronan skulle vara inskruvad helt och att jag skulle lägga den vid fönstret i 5 dagar och sedan se vad som händer. Händer inget så måste de ha klockan för undersökningen eftersom den tydligen då inte är funktionell. Genomförde detta enligt tabellen nedan.

Hur som helst. Kontaktade CW och påtalade felet ytterligare. Skickade även med mitt schema på laddningsförsöken jag gjort (se nedan) och även lite bilder på när det var som soligast. Krävde en ny fungerande klocka i utbyte utan några som helst omkostnader. Fick dock bara svaret att jag skulle kontakta mitt svenska servicecenter (Ur och Penn) eller en lokal klockmakare. Mejlade tillbaka och sa att jag förväntar mig en fungerande klocka vid köp och insisterade på att jag skulle få en fungerande i utbyte, kostnadsfritt. Och om jag sänder den till servicecentret får jag då ersättning för mina omkostnader?
Mottag i princip samma svar men att de beklagade olägenheten:

"We regret for the inconvenience, They needs to honor the warranty
since the warranty is by Citizen. Please take the watch to Service"

Mejlade det svenska servicecentret och de ringde upp typ 3 minuter efter och sa att jag kan lämna den i närmaste Ur och penn-butik och så skickas den till Stockholm. Kan de ej lösa problemet där så skickas den vidare till Tyskland. Väldigt bra service och trevlig kille som ringde. Detta kan jag såklart göra men det kommer att kosta mig ca 250 kr i bensinpengar tur/retur till butiken. Detta betyder ju såklart att klockan helt plötsligt blivit 250 kr dyrare! Klockan har varit kass vid leveransen så det är såklart tråkiga pengar...

Skall jag stå på mig och trycka på att jag skall ha en ny fungerande klocka i utbyte kostnadsfritt? Har beställt av CW innan och varit nöjd så är lite besviken nu. Har även läst om andra som haft samma laddningsproblem och fått en ny fungerande i utbyte av CW.
 

Bilagor

  • DSC_0274.JPG
    DSC_0274.JPG
    136.6 KB · Visningar: 172
  • Skärmavbild 2016-12-04 kl. 14.55.25.png
    Skärmavbild 2016-12-04 kl. 14.55.25.png
    19.6 KB · Visningar: 160
Senast ändrad:

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Har du aldrig något annat ärende till stan eller ett köpcenter där det finns ett ur och penn? Baka ihop det med lite julklappsshopping och glöm det här.
 

Omega87

Rolex
Har du aldrig något annat ärende till stan eller ett köpcenter där det finns ett ur och penn? Baka ihop det med lite julklappsshopping och glöm det här.
Inte inom en snar framtid och jag måste åter också och hämtade den. Förväntar mig såklart (det gör väl alla) en fungerande produkt när jag köper en och inte ytterligare kostnader.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
De har sålt en trasig klocka till mig vilket skapar omkostnader.

Du har valt en gråhandlare på andra sidan jorden för att spara pengar. Det billigaste och enklaste alternativet för både kund och företag i detta fall är självklart att garantiärenden sköts i Sverige. Förstår inte vad problemet är, mer än att du bor långt ifrån en butik?
 

Omega87

Rolex
Du har valt en gråhandlare på andra sidan jorden för att spara pengar. Det billigaste och enklaste alternativet för både kund och företag i detta fall är självklart att garantiärenden sköts i Sverige. Förstår inte vad problemet är, mer än att du bor långt ifrån en butik?
Tack för du kom med ett konstruktivt svar den här gången. Jag förstår det men förväntar mig ändå av CW lite mer service och tillmötesgående, att de skall ta mer ansvar för den trasiga produkten de sålt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tack för du kom med ett konstruktivt svar den här gången. Jag förstår det men förväntar mig ändå av CW lite mer service och tillmötesgående, att de skall ta mer ansvar för den trasiga produkten de sålt.

Du skrev ju att du ville ha en ny klocka vilket är helt orimligt. Även i Sverige.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har läst att andra med liknande problem fått en ny i utbyte av just CW. Det stämmer att man ej får det i Sverige men du får dock ersättning, vilket jag nog ej kan förvänta mig i det här fallet.

Man kan få ersättning som goodwill ja. Hur som helst, det jag vill ha sagt är att väljer man internets typ billigaste återförsäljare som dessutom ligger på andra sidan jorden så kanske man får ta en bilresa på livets skola kontot.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Hade jag varit dig skulle jag vara glad att Citizen är så serviceinriktade och lösa det på hemmaplan. Att skicka tillbaka klockan till CW och strula med returer låter minst sagt jobbigt för en så billig klocka.
 

Omega87

Rolex
Hade jag varit dig skulle jag vara glad att Citizen är så serviceinriktade och lösa det på hemmaplan. Att skicka tillbaka klockan till CW och strula med returer låter minst sagt jobbigt för en så billig klocka.
Ja, jag är såklart glad att det fungerar och inser är det är det smidigaste men förväntar mig ändå någon form av kompensation eftersom CW sålt en trasig klocka. Billig ja. Men det är väl en principsak. Bara för den är billig rättfärdigar inte att de sålt en trasig produkt.
 

JohnDoe

Rolex
Detta har sagt tusen gånger och måste sägas tusen gånger till. Svensk konsumentköplag gäller inte över hela världen. Det finns inte heller någon möjlighet att kräva en ny vara direkt utan endast att säljaren skall åtgärda felet. Först efter några reparationsförsök kan man efterfråga ny vara.
 

Omega87

Rolex
Detta har sagt tusen gånger och måste sägas tusen gånger till. Svensk konsumentköplag gäller inte över hela världen. Det finns inte heller någon möjlighet att kräva en ny vara direkt utan endast att säljaren skall åtgärda felet. Först efter några reparationsförsök kan man efterfråga ny vara.
Jag har koll på både svensk konsumentlagstiftning och europeisk så det är inget du behöver upplysa mig om. Förväntar mig dock att CW följer sina villkor. Jag försökte kräva en ny vara eftersom flertalet andra kunder i samma sits har mottagit en, de har kanske ändrat sin policy. Vi får se vad som sker härnäst.
 

Omega87

Rolex
UPPDATERING:

Fick idag besked av Ur och Penn att garantikortet inte är ifyllt korrekt och därför är garantin ej giltig... Garantikortet var helt blankt och inte alls i fyllt, men stämplat. Reparationen skulle kosta 1 900 SEK. Vilket gör klockan helt plötsligt lite mer än dubbel så dyr. Har kontaktat CW på nytt och kräver återköp och pengarna tillbaka.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
UPPDATERING:

Fick idag besked av Ur och Penn att garantikortet inte är ifyllt korrekt och därför är garantin ej giltig... Garantikortet var helt blankt och inte alls i fyllt, men stämplat. Reparationen skulle kosta 1 900 SEK. Vilket gör klockan helt plötsligt lite mer än dubbel så dyr. Har kontaktat CW på nytt och kräver återköp och pengarna tillbaka.
För att fler inte ska gå på samma mina... Det hade alltså räckt med att du hade kladdat dit serienumret och ett datum så hade garantikortet gällt?
 
  • Like
Reactions: PCB

Omega87

Rolex
För att fler inte ska gå på samma mina... Det hade alltså räckt med att du hade kladdat dit serienumret och ett datum så hade garantikortet gällt?
Ja, enligt Ur och Penn. Men de var lite återhållsamma när de bekräftade det. Jag sa dock att jag ville vara ärlig och fyllde därför ej in uppgifterna. Detta tyckte dem var reko.
 

Omega87

Rolex
UPPDATERING:
Har åtskilliga gånger men utan resultat försökt kontakta den tyska fabriken/servicestället dit klockan skickades för bedömning. Skrev därför ett mejl till Ur och Penn i Stockholm igår och fick glädjande besked i morse att de i Tyskland hade reparerat klockan och godkänt garantin! Så skönt!! Klockan är redan i Stockholm och skickas under dagen ner till butiken i Lund. Ärendet tog lite mer än 3 månader att lösa! Extra kostnader och timmar på det.

Det räckte tydligen att styrka köpet med orderbekräftelsen och Paypal-kvitton. Dock skall jag ge CW en ordentlig dänga. Kommer inte handla från CW igen den saken är klar.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
UPPDATERING:
Har åtskilliga gånger men utan resultat försökt kontakta den tyska fabriken/servicestället dit klockan skickades för bedömning. Skrev därför ett mejl till Ur och Penn i Stockholm igår och fick glädjande besked i morse att de i Tyskland hade reparerat klockan och godkänt garantin! Så skönt!! Klockan är redan i Stockholm och skickas under dagen ner till butiken i Lund. Ärendet tog lite mer än 3 månader att lösa! Extra kostnader och timmar på det.

Det räckte tydligen att styrka köpet med orderbekräftelsen och Paypal-kvitton. Dock skall jag ge CW en ordentlig dänga. Kommer inte handla från CW igen den saken är klar.

Ge CW en ordentlig dänga? För lite bensinpengar och ett garantikort som ändå löste sig? Var glad att det löste sig som det gjorde istället. Som @Tomas Eriksson nämnde så köpte du klockan på andra sidan jorden av en av de billigaste återförsäljaren. Det hade varit skillnad om du hade valt att betala lite extra för personlig kontakt och service i Sverige. Hade du krävt bensinpengar om du åkte till närmsta AD och handlat klockan?
 

Omega87

Rolex
Ge CW en ordentlig dänga? För lite bensinpengar och ett garantikort som ändå löste sig? Var glad att det löste sig som det gjorde istället. Som @Tomas Eriksson nämnde så köpte du klockan på andra sidan jorden av en av de billigaste återförsäljaren. Det hade varit skillnad om du hade valt att betala lite extra för personlig kontakt och service i Sverige. Hade du krävt bensinpengar om du åkte till närmsta AD och handlat klockan?

Jag förstår. Nu är det så här att jag handlat av CW 5-6 gånger innan och förväntar mig då bättre service vilken uteblev på alla sätt.
Klart jag är glad! "Hade du krävt bensinpengar om du åkte till närmsta AD och handlat klockan?" Jag har såklart krävt körersättning vid reklamation hos en AD om det är det du syftar på.
 
Topp