• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laga boett med Plastic Padding

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att se!
Hur gjorde man för att lossa.uppdragsbomen från tavelsidan?


Sorry, glömde skriva det... Jag tog för givet att det var delad krona, så jag drog för att få ut den och den lossnade. Blev rätt orolig där ett tag att något gått sönder när jag såg att den var hel :bag:

När jag satte tillbaka den så tog jag bort datummekanismen och lade "keyless works" på plats innan jag satt på tavlan. Jag vet inte om tanken är att det ska vara så men i så fall är det sjukt onödigt och omständigt :bored:
 

reservedemarche

Breitling
Man kanske kan skruva in en riktigt smal skruv och använda som armering/fäste ? Förborra i så fall...
Jag tror inte det kommer att hålla om man inte armerar med en stark fästpunkt...

Håller med dig. Jag hade armerat med e rostfritt stift/skruv, risken finns att fogen ger sig vid lite påfrestningar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller med dig. Jag hade armerat med e rostfritt stift/skruv, risken finns att fogen ger sig vid lite påfrestningar.


Vilken tur att jag armerade med skruv då! :cigar:

jXJWcXx.png


för övrigt så känns lagningen väldigt hård och stabil, så jag tror att det kommer att hålla fint! :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om någon av er gentlemen vill ha den boetten så köp den, så lagar jag den. Har jobbat mycket med olika plaster och glasfiber (MC-kåpor), och skulle vilja prova på en sån där.
Garanterar inget, men provar gärna och i så fall självklart utan kostnad för boettägaren.

Jag skulle i så fall armera med skruv, färga in epoxyn och använda lösa fibrer till att "fylla formen" med.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om någon av er gentlemen vill ha den boetten så köp den, så lagar jag den. Har jobbat mycket med olika plaster och glasfiber (MC-kåpor), och skulle vilja prova på en sån där.
Garanterar inget, men provar gärna och i så fall självklart utan kostnad för boettägaren.

Jag skulle i så fall armera med skruv, färga in epoxyn och använda lösa fibrer till att "fylla formen" med.


Ska fundera en stund om jag är nöjd med min lagning, jag skulle kunna skicka dig den jag redan har gjort ifall du vill göra om den... :)
 
Jag hade satt skruven i linje med bandstiftet och sen borrat ett 1,5mm hål "fördjupning" i skruven med dremmlen för bandstiftet då hade man nog fått maximal styrka.
skruv.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag hade satt skruven i linje med bandstiftet och sen borrat ett 1,5mm hål "fördjupning" i skruven med dremmlen för bandstiftet då hade man nog fått maximal styrka.
skruv.jpg


Det hade säkert blivit ännu mera slitstarkt! :) Dock så är jag imponerad över glasfiberspacklet, stenhårt och känns lika stabilt som originalbandhornet. Sedan är det alltid lite problematiskt att borra i sidled i trångt utrymme...

Edit: Anledningen varför jag skulle kunna tänka mig låta Hans testa att göra om det, vore för att göra den mer estetiskt tilltalande! ;)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Mycket snyggt!
Kikade själv på den klockan, men noterade att boetten var skadad och avstod. :)
Måste också påminna mig själv om att det är klockor ut som gäller, inte tvärt om, men det är ju så svårt...
 

Gurkan

Cartier
[quote="eriksson850, post: 479303, member: 2063"[

Hur har det gått, klar? Skicka gärna upp en bild med band isf, skulle vara kul att se den färdig:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Th
[quote="eriksson850, post: 479303, member: 2063"[

Hur har det gått, klar? Skicka gärna upp en bild med band isf, skulle vara kul att se den färdig:)

Tja, den är färdig så långt som att den är användbar. Jag har dock inte köpt färg och målat över glasfiberspacklet. Syns inte så mycket då det sitter på undersidan men ska väl göras så småningom... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

F-L-P

Panerai
Nu du eriksson850 har jag skaffat mig lite arbete ett tag framöver .Ropade in denna idag på bukten http://www.ebay.com/itm/221453100799?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Får se om jag kan fixa till den på nåt bra sätt .Har ju fått bra lite tips från tråden här.plus lite egna ideer som skall testas .

$_57.JPG


har missat den här tråden totalt, armerat epoxi spackel låter vettigt. kanske finns någon special sort på båtaffärer? nu när båda sidorna är av kanske man skall plasta in ett metallrör som man dremlar av som infästning för sprinten. kan nog lätt bli skevt annars..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om jag skulle göra det igen, skulle jag köra samma spackel som jag körde... Känns lika hållbart som originalsidan, enda nackdelen är väl att det inte matchar färgmässigt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Rimlig bump snart 7 år senare…. @eriksson850 @rogart-63 har ni ngn idé om hur jag byter batteri på denna? Eller bara att försöka hitta en uris som kan och vill?
IMG_3359.jpeg
IMG_3360.jpeg
Japp, kronans stam ska vara delad, så du ska kunna dra ut den med t.ex. en visaravdragare. Sedan använder du en boettkniv för att avlägsna glasringen. När väl glasringen är av kan du bara plocka ut glaset. Kommer inte ihåg om du behöver snurra verket i boetten innan det vill ramla ur.

Kanske inte det smidigaste batteribyte, men en riktig uris borde inte ha några problem.
 

rogart-63

Patek
Precis som Eriksson säger så är det inte jätte svårt. Enda jag hade problem med var packningen till glaset. Jag sabbade en av dom jag hade. Så var noggrann att den hamnar i rätt läge.
 
Topp