Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Laga-min-Omega-Cosmic-restråd

Diskussion i 'Diskussion' startad av km007, 12 maj 2015.

1. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Tänkte få till en laga-min-Omega-Cosmic-restråd så här i 11 timmen.

Saken är att jag har en Omega Seamaster Cosmic som jag har fått av min onkel för kanske 30 år sedan då jag tänkte börja samla på klockor... När jag fick klockan så fungerade den inte och jag har aldrig tagit mig tid att fixa den. Så nu tänkte jag fixa den i Thailand dit jag skall åka på några dagars semester (åker i morgon).

Jag kommer att bo på Hotell Pratunam Princess som ligger vid MBK. I MBK finns en uppsjö av "klockmonglare" som jag tänkte besöka för att få någon av dem att se om det är värt att laga eller om klockan är totalt kaputt. Skulle det vara så att klockan skulle kosta för mycket att laga så får det vara för jag har ingen relation till klockan mer än att den har varit min onkels...

Skulle vara kul om någon på forumet känner till modellen, värdet på en sådan klocka, är länken original, skulle ni ha fixat den i Thailand etc etc.

Så lite bilder på klockan

omega1.png omega2.png omega3.png

2. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Vad är en onkel?

Enklast är väl att lämna in den här i Sverige, kändes omständigt att göra det hela i Thailand.

3. OskarK

OskarK Friends of KS

Har själv en Seamster cosmic men känner tyvärr inte till något om modellen. Tror inte att länken som sitter på din är original, ser ut som ett am flexband. Jag skulle nog valt att serva den här i Sverige.

Bjuder på en bild på min.

image.jpg

km007 gillar detta.
  4. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

H
    Hmm, har nog bott för länge i Norge, Onkel = uncle (engelsk) eller man säger kanske "farbror".

5. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Orsaken till att jag vill serva den i Thailand är att jag tycker inte det är värt pengarna att serva den i Sverige. Jag vill tro att priset för klockan kan var typ 3-4000 kr (rätta mig om jag har fel) och jag vill tro att en service går på typ 2-3000 och så mycket tycker jag inte det är värd att lägga på klockan...

Och så tyckte jag det kunde vara trevligt med en "klockrestråd" :)

6. OskarK

OskarK Friends of KS

Okej det kan jag förstå. Beroende på skicka så kan nog värdet stämma. Tror dock inte att en service här hemma går på riktigt så mycket.

7. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Då var det packat, nu väntar bara taxin...

8. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Äntligen på flygplatsen. Dax att se vad Oslo AirPort har att sälja när det kommer till klockor...

Inte mycket och dyrt var det också.

Lite parfymklockor fanns det också.

acce1999 gillar detta.
  9. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Så det får bli lite klockporr via magasin istället...
    De vet att ta betalt i Norge...

10. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Då har man landar i Doha. In snabbt i rolexbutiken.

Lite priser
    Tyvärr så var försäljarn upptagen med att closa en deal så man han inte med någon snack och att prova...
    Sen blev det ju inte bättre av att de tog upp två montrar så man inte kunde ta en titt...

jabla gillar detta.
  11. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Tror inte jag vill ha lämnat in min Rolex på en helservice här... Får leta vidare i morgon för nu är jag så jetlagad så ögonen går i kors...[emoji1]

Brutus och jabla gillar detta.
  12. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Etter mycket letande hittade jag en urmakare som kunde fixa min gamla omega.

Brutus, jabla och Jokkmokkswe gillar detta.
  13. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Priset blir ca 5-600kr. Skulle han inte kunna fixa klockan så kostade det inget....

jabla, Seikosthlm och Asplund gillar detta.
  14. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Har även kollat runt på "gråhandlare" och det finns det en del här också. Inga problem att prova och testa. Lite kul är att klockorna då kommer från Italien...

Brutus gillar detta.
  15. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Smörj kråset i goda vänners lag...

16. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Upp i skybaren för lite vin...

JonasF gillar detta.
  17. km007
    Trådstartare

km007 Bonde

Påväg mot nya äventyr.
    Trodde klockan skulle vara klar igår men inte. Så jag får hämta den på fredag...

hollow123 gillar detta.
  18. Bramserud

Bramserud Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra tråd! följer med spänning!

Mårtenssons ur Brookfield