• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laga plastglas .Går det?

rogart-63

Patek
Tänkte visa att man kan fixa till ett plastglas som är naggat rätt okej. Fixade nyligen ett Certinaglas på detta sätt . Tyvärr tog jag inga bilder då. Så jag tog ett gammalt glas från skrotlådan . Och naggade kanten med en kniv .
DSC04209.JPG
DSC04210.JPG
DSC04211.JPG

Jag använder mig av acryl som man förlänger och bygger upp naglar med. Köpt från Ebay för en lite summa pengar. Luktar stark och är inte lämpligt att sita med snoken under för länge . Ett glas varmt vatten oxå . För att påskynda härdningen och för att få en blank ytan . Tänk på att det stelnar rätt fort . Rör inte jättemycket så att man vispar i massa luft . Detta kan sedan bli luftbubblor i glaset .
DSC04212.JPG
DSC04214.JPG
DSC04216.JPG
DSC04219.JPG

Så då har det härda. Vilket det gör på 5 minuter. Sen går jag på med nagelfil och fixar till någorlunda slätt . Sen är det som vanligt .400 papper och sist 1200 . Autosol och sist polywatch eller häxan . Tandkräm brukar oxå funka bra . Den sista bilden blev visst lite suddig .Ska fixa en bättre bild på slutresultat . Syns lite av skadan men det går att göra detta hur många gånger som helst . Bara bygga på . Jag var lite snål i min påläggning av material därför blev det ett litet jack kvar på yttersidan.
DSC04220.JPG
DSC04221.JPG
DSC04222.JPG
DSC04227.JPG
 
Senast ändrad:

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Fyndigt!
Fungerar det oavsett placering på glaset?
Ponera att repan/sprickan är belägen i mitten, borde inte ljusets brytning då ändras och tydligt avbildas på tavlan när du tillsätter flytande akryl?
Helt plötsligt får vi två "kroppar" plastglas som strålen skall färdas igenom.
 

rogart-63

Patek
Fyndigt!
Fungerar det oavsett placering på glaset?
Ponera att repan/sprickan är belägen i mitten, borde inte ljusets brytning då ändras och tydligt avbildas på tavlan när du tillsätter flytande akryl?
Helt plötsligt får vi två "kroppar" plastglas som strålen skall färdas igenom.
Det borde funka . Det enda problemet som jag erfar är om det är hål rätt igenom . Eller en spricka rätt igenom glaset . Man måste få bort själva sprickan genom att slipa bort material runt omkring . Så man kan tillsätta ny akryl . Kan vara svårt att få det snyggt på insidan av glaset . En repa mitt på borde inte vara nåt problem . Jag kan testa och visa . Om man löser upp lite av akrylen i glaset med lite vätska blir sammanfogningen mycket bättre och snyggare . Detta kan man väl kalla en nödlösning när det är svårt att hitta exakt samma glas och då skadorna inte är för stora . Själva materialet är av samma sorts akryl som glasen är tillverkade av .
 

rogart-63

Patek
Jag gjorde en rejäl repa med bergeon springbars verktyget .Rätt över tavlan . Fyllde på med akryl och polerat upp glaset .Kanske inte till superglans överallt men helt ok i mitten av glaset . Man kan se lite av repan om man tittat med luppen . Men betydligt bättre än utan att göra nåt .Innan ser man skuggan av repan .
DSC04235.JPG

Efter kan man inte se den? Sitter på samma ställe som innan . Ska fixa bild på samma avstånd som innan bilden oxå .
DSC04237.JPG
DSC04240.JPG
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt, väldigt påhittigt! Trevligt att laga glaset utan att behöva slipa bort för mycket material.
 
Topp