• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lagar vid köp av begagnad klocka

hwuk551

Breitling
Hej,

jag har köpt en klocka från en leverantör i Tyskland vid namn Uhrenkapital. De försäkrar på deras hemsida att de endast säljer "original and tested watches". Nu har min klocka gått sönder och försäkringsbolaget vill veta om klockan blivit servad.

Är det standard att leverantörer servar klockor innan de säljs? Något annat kan tyckas konstigt.

Vad gäller i Tyskland, och i Sverige?

Tack på förhand!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
När är klockan från? Vad är det för klocka? Vad har gått sönder? Vad sades av tyska säljaren?

Utgå från att den inte är servad om det inte finns riktiga papper på det.
 

hwuk551

Breitling
Alla köp på Uhrenkapital har 1 års garanti. Det är en Breitling Chronomat, anno ca 1995. Jag trillade, därav har den inte "gått sönder av sig själv". Det är sekundvisaren osv. som har "hoppat av", reparationsförslaget var på 7500:-.

Gäller garantin, jag menar en klocka bör ju tåla en liten smäll?
 

CLT

Rolex
Har du någon garanti? Jag skulle tolka "original and tested watches" att den bara är funktionstestad men inte servad. Inga servicepapper=ingen service i mina ögon.

EDIT: Ingen garanti lär ju gälla då du är vållande till skadan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hehe intressant resonemang att en säljare av klockor alltid ska serva en klocka innan den säljs... Lycka till med det!

Alla köp på Uhrenkapital har 1 års garanti. Det är en Breitling Chronomat, anno ca 1995. Jag trillade, därav har den inte "gått sönder av sig själv". Det är sekundvisaren osv. som har "hoppat av", reparationsförslaget var på 7500:-.

Gäller garantin, jag menar en klocka bör ju tåla en liten smäll?

Din drulleförsäkring borde omfatta det, så det är ju bara att pröjsa självrisken och sen lämna in
 

hwuk551

Breitling
Försäkringsbolaget säger att försäkringen inte gäller om klockan inte var servad innan jag köpte den.

Ifall att fösäkringen inte gäller: Jag har fått ett kostnadsförslag som omfattar en komplett genomgång av urverk, krona, visare, packningar osv. Går det att välja bort något av detta och bara åtgärda "sekundvisaren"?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Försäkringsbolaget säger att försäkringen inte gäller om klockan inte var servad innan jag köpte den.

Ifall att fösäkringen inte gäller: Jag har fått ett kostnadsförslag som omfattar en komplett genomgång av urverk, krona, visare, packningar osv. Går det att välja bort något av detta och bara åtgärda "sekundvisaren"?


Ok. Skumt. Skulle en service innebära att klockan skulle hålla bättre eller att sekundvisaren inte skulle trilla av? Förstår inte riktigt hur de tänker.
 

CLT

Rolex
Försäkringsbolaget säger att försäkringen inte gäller om klockan inte var servad innan jag köpte den.

Ifall att fösäkringen inte gäller: Jag har fått ett kostnadsförslag som omfattar en komplett genomgång av urverk, krona, visare, packningar osv. Går det att välja bort något av detta och bara åtgärda "sekundvisaren"?
Klart det BORDE gå att välja bort. Men finns det ett servicebehov lär man ju serva...
 

Wi

NLA
2-Faktor
Original and tested betyder inte att den är servad, utan innebär att klockan är genuin och att de förmodligen testat tidsavvikelse och amplitud med en timegrapher. Att den är tested säger inte heller något om skicket på urverket i detta fall. Testa att höra av dig till uhrenkapital och fråga om de har någon dokumentation från testet (förmodligen inte) om inte du fick något med klockan vid köpet? Resultatet ger nämligen indikationer på hur urverket mår/mådde och om servicebehov finns eller inte

Drulle borde gälla! Vilket försäkringsbolag har du? Be om att få prata med en annan handläggare, tyvärr skiljer det ofta från person till person
 

hwuk551

Breitling
cultshit Enligt reparatören bör det ju alltid finnas ett servicebehov, de vill ju tjäna pengar, således kanske "polering" och liknande kan väljas bort.

Cristian Jag antar att det är så de tänker. De kunde ju dock informerat om att klockan var tvungen att vara servad när jag köpte den innan jag tecknade försäkringen?
 

hwuk551

Breitling
Jag har IF. Kan också tycka att drulle borde gälla. Det ingår inte i min hemförsäkring men jag har tecknat en s.k. specialförsäkring av just klockan (vilket väl borde omfatta drulle) ?
 

F-L-P

Panerai
Försäkringsbolaget säger att försäkringen inte gäller om klockan inte var servad innan jag köpte den.

Ifall att fösäkringen inte gäller: Jag har fått ett kostnadsförslag som omfattar en komplett genomgång av urverk, krona, visare, packningar osv. Går det att välja bort något av detta och bara åtgärda "sekundvisaren"?


Såklart att man kan hitta någon som bara kan sätta fast visaren. de du har fått här är ett förslag på en total check på klockan vilket kanske är att rekommendera. Om företaget inte har angett att klockan är servad skulle jag inte utgå ifrån att den är det.

Deras ettårs garanti är inte självklar att den gäller yttre skada, så du kanske ska kolla med dom om de täcker det annars försöka få ett utlåtande om att de har servat klockan och försöka få ut det av försäkringsbolaget.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Försäkringsbolaget säger att försäkringen inte gäller om klockan inte var servad innan jag köpte den.

Ifall att fösäkringen inte gäller: Jag har fått ett kostnadsförslag som omfattar en komplett genomgång av urverk, krona, visare, packningar osv. Går det att välja bort något av detta och bara åtgärda "sekundvisaren"?


Hjälp att trycka dit en visare kan du säkerligen få här på forumet för en rimlig peng av någon av alla de som är duktiga på skruva med klockor. De kan också hjälpa dig med att avgöra ifall klockan går bra eller är i behov av service. Släng upp en bild på Chronomaten i hemslöjd fix avdelningen. Troligen bättre väg och billigare än ifs självrisk.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har tappat en klocka så sekundervisare föll av, kostade två hundra att sätta på igen. Vad säger urmakaren om du bara vill fästa den igen? Tror ingen skulle säga att du måste göra en omfattande service då.
 

Rivalen

Rolex
Gå till en annan urmakare och få en second opinion.

Om du har drullat/ramlat så hade, som sagts, inte service hjälpt. Ha inte för stor respekt för bolagen. Var ödmjuk men målmedveten. Var i deras villkor står det som dom hävdar? Det kan vara så att de är ute efter undermåligt underhåll eller nåt, men det är ju betydelselöst vid fallskada, så isf ligger de sämre till. Be om hänvisningar till text i vullkor som du faktiskt har fått.
 
Alla köp på Uhrenkapital har 1 års garanti. Det är en Breitling Chronomat, anno ca 1995. Jag trillade, därav har den inte "gått sönder av sig själv". Det är sekundvisaren osv. som har "hoppat av", reparationsförslaget var på 7500:-.

Gäller garantin, jag menar en klocka bör ju tåla en liten smäll?


Såhär är det:
1. Om du ramlar, sekundvisarn lossnar från visarväxelhjulstolpen, (Saken den sitter på) och du får ett KF på 7500 så har du antingen blivit blåst eller så har något mer gått sönder i verket.
Har du trillat och slagit i klockan är risken ganska stor att du haft av balansaxeln. Jag är STARKT tveksam till att den visare, framförallt på en Breitling kronograf bara "lossnar" då de ör ökända för att sitta hårt som berget. Antagligen är det något som har med visarväxeln att göra som gått sönder.
2. Läs genom deras info om deras garanti NOGGRANT.
3. En klocka "servas" under tillverkning, och om den är från -95 så kan jag nästan lova att den har servats MINST en gång, då det är 20 år, således borde 3-4 servicetillfällen ha skett.
4. Varför spelar det någon roll om den servats eller inte enligt ditt försäkringsbolag?
5. Kontakta Bo Berggren, de är vettiga, har en verkstag på plats och är AD för Breitling, undvik mindre butiker enligt mig.
 

hwuk551

Breitling
Jag tackar ödmjukt för alla svar!

- Standad procedure vid "Fallskador" eller liknande är (enligt klockbutiken) att man gör en fullservice hos Breitlings officiella reparatör.

- Jag tecknade klockförsäkringen över telefon som en tilläggsförsäkring. Personen jag talade med ville inte ha några intyg på om klockan varit servad innan, detta var inget jag informerades om. Bör jag kunna idka på detta? Allt de ville ha var inköpspris, årtal och om den var begagnad eller ej.

- Jag har kontaktat försäljaren för att höra med dem om den varit servad eller om de själva servat den. Jag meddelade dem om att jag trillat (därför har jag antagligen redan gått miste om garantin).

- Jag är osäker på om sekundvisaren bara trillat av, när jag vände på klockan så svängde minutvisaren. Därför är antagligen Breitlings egna service det enda alternativet.
 

Rivalen

Rolex
Även om du tecknade på telefon, så borde du ha fått villkor hemsänt, t ex ihop med faktura? Det kan eventuellt vara så att hemförsäkringens drulledel är bättre lämpad?
 

hwuk551

Breitling
Mig veterligen har jag inte fått några villkor hemskickade, inte heller står det något i mina försäkringsbrev som finns tillgängliga online.

Allt som står i försäkringsbreven är:

Otur Special

Föremål Tillverkat år Försäkringsbelopp
Bretling Chronomat 1995 15 000
 

hollow123

Rolex
Försäkringsbolaget säger att försäkringen inte gäller om klockan inte var servad innan jag köpte den.

Frågan är var de drar gränsen. Den har ju blivit servad minst en gång under sina 20 år får man anta. Måste den senaste skett inom en 5-års period från att du köpt klockan?
Detta bör finnas med i avtalen kan jag tycka
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har visaren bara lossnat, så är det bara att öppna klockan och trycka dit den igen. Därefter kan du kolla om klockan beter sig som den ska och gör den inte det, så har något annat gått sönder. Det kan vilken oberoende urmakare eller hemmapulare som helst göra. Tar typ 5-10min och kostar några kr.

Du nämner dock att minutvisaren bara snurrar. Innebär det att sekundvisaren lossnar och att minutvisaren sitter löst? Känns inte troligt att två visare lossnar av en smäll utan att något annat gått sönder i klockan. Det KAN säkert hända, men låter inte troligt.
 

noeLLY

Cartier
Anledningen att försäkringsbolaget vill ha bevis på service är för att en drulle inte täcker slitage eller underhåll utan just plötslig oförutsedd skada! Hör med urmakaren om dom kan skriva och intyga att servicen behövs göras pga stötskadan
 

EmmaE

Cartier
Be urmakaren beskriva vilka skador som beror på fallet och vad detta kommer kosta att laga? :) Jag vet inte hur IF jobbar, men jag hade godtagit det i alla fall (har jobbat som skadereglerare på ett annat bolag) :) Hade dock ifrågasatt priset om jag sett en spec på en massa andra saker än enbart att laga visaren, men inte om urmakaren intygar att detta är till följd av skadan :)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Be urmakaren beskriva vilka skador som beror på fallet och vad detta kommer kosta att laga? :) Jag vet inte hur IF jobbar, men jag hade godtagit det i alla fall (har jobbat som skadereglerare på ett annat bolag) :) Hade dock ifrågasatt priset om jag sett en spec på en massa andra saker än enbart att laga visaren, men inte om urmakaren intygar att detta är till följd av skadan :)

Det låter fullständigt rimligt också.

Försäkringen i fråga täcker ju troligtvist inte en helservice på ett eventuellt risigt urverk. Sen om verket har pajat i fallet pga undermålig service känns inte heller relevant.
 

Solvik

Panerai
Intressant detta..

Begreppen behöver redas ut - vad menar försäkringsbolaget med att "..försäkringen inte gäller..."

Vill bolaget göra gällande att;

1, din klocka inte omfattas av försäkringsskyddet oavsett vad som har hänt (pga att den inte var servad)???

2, din klocka omfattas av försäkringsskyddet men att den inträffade händelsen inte ger dig rätt till ersättning?

3, din klocka omfattas av försäkringsskyddet men att du inte har kunnat påvisa försäkringsfall?

4, inträffad händelse är försäkrad risk men att ersättning utifrån redovisat kostnadsförslag inte kan vitsordas då generell servicekostnad ligger utanför det rena skadeåterställandet samt utifrån förutsättningarna i övrigt?

Är det här en separat tecknad objektsförsäkring utanför ditt hemförsäkringsskydd eller är denna Otur special ett tillägg inom ramen för ovan?
Vilka skadereglerar, försäkringsgivaren (if?) eller annan aktör som inte är försäkringsgivare?

Jakande svar på något annat än punkt 4 borde synas...
 
Topp