Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

lagringsbart vin?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av meo_swe, 8 februari 2015.

1. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Hej alla glada,
    Det är så att en av mina närmsta vänner har fått för sig att bli på smällen. Ungen beräknas komma inom en månad, vilket i och för sig är roligt. Det är ju kul att någon får ligga lite :p

Men nu till min fråga, jag hade tänkt köpa ett vin till dem, då främst till ungen, dvs det ska gå att lagra i ca 18 år. Någon som har ett bra tips på vin som inte kostar en njure som går att lagra en längre stund?

TCB gillar detta.
  2. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Satsa på ett portvin. Finns massor av fina. :)

MrSundstrom och Ako gillar detta.
  3. MBx

MBx Stadsbo

Min dotter fick en flaska portvin när hon döptes. Madeira funkar också.

4. ZQT

ZQT The Banker

Köp en flarra Salon eller en Krug GC. Mår kalas av 20 år på rygg

Vill du slå på stora trumman, kör en Pétrus, alternativt lite billigare skulle en Chateau d'yquem funka riktigt bra.

meo_swe och MariaE gillar detta.
  5. Grafton

Grafton Biskop

Ako gillar detta.
  6. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Så som flertalet säger så är nog det bästa att slå till på ett portvin.
    Eller vilka andra viner funkar för att lagras 20 år och sedan drickas av en 20-åring?

7. Nexus

Nexus Präst

Nu har jag visserligen aldrig lyckats lagra en flaska själv i mer än tre dagar, men en whisky kan inte vara aktuell då?

demondave, Kairo och Jens gillar detta.
  8. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

whisky är ju mer "mig" rent krasst, då jag är kompisgängets stora whiskykonnässör, men det är alltid kul att röra sig utanför sina egna gränser. Och det är lättare att gilla ett vin än en whisky tyvärr..

9. hedbrg

hedbrg Borgare

En whisky vinner inget på lagringen heller, isåfall ska du väl snarare köpa in dig på ett fat någonstans.

10. ZQT

ZQT The Banker

Precis, så fort den är tappad på flaska avstannar processen.

Erik1 gillar detta.
  11. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Ursäkta att jag frågar men en vän till mig har några lagrade vin-flaskor som han tänkte försöka avyttra (om det nu går), har läst nåt på google om att det finns systemets auktioner som man kan lämna till eventuellt, för att sälja på blocket är ju inte tillåtet, men nån som vet om man får/kan byta mot tex. en klocka eller om det är olagligt? detta gäller bara en gång i livet och han behöver platsen i köket som tas upp av en skräpig vinkyl.... och han dricker väldigt lite själv... Annars borde man ju kunna ge bort det som gåvor till vänner så klart.... och får barnet i fråga sälja flaskan om den är värd 5000kr om 20 år?

12. ZQT

ZQT The Banker

Joshua3 vad är det för viner? Man får bara sälja via officiella auktioner, ej byten.

13. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

det är nog inga superspeciella, några franska från 90-talet typ, men en flaska köpte han nog för 1000kr tror jag han sa...

14. ZQT

ZQT The Banker

Vill du ha hjälp får du ta ett gäng bilder.

15. hedbrg

hedbrg Borgare

Har den legat i skräpig vinkyl sedan dess är de inte så cool heller. Brukar vara en hel del vibrationer i dom.

16. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Det hade ju varit coolt om man kunde hyra plats i nån källare och så får man ett mail (eller rymd text) om 20-30 år att det är dags att hämta dom :)

17. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM

Rymd text? http://www.grappe.se/

18. Frobomm

Frobomm Bonde

Drack en Pétrus i somras i Italien, en av de bättre dagarna förra året faktiskt :)

Fabian och ZQT gillar detta.
  19. uppkorkat

uppkorkat Stadsbo

Från:
    GÖTEBORG

PMa mig en lista så kan du få ett värde.

20. Kairo

Kairo Friends of KS

Bor du i Stockholm och är medlem i Nobisklubben kan du ju lagra dina viner där. :D

21. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Bumpar tråden lite. Hur länge kan en Valpolicela Ripasso vin lagras innan det blir dåligt?

22. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Gissar på upp till 5 år med vinkällare. Jag har dock säkert fel:p

Mcgregor gillar detta.
  23. uppkorkat

uppkorkat Stadsbo

Från:
    GÖTEBORG
    Ripasso är inte tänkt som lagringsvin, tanken är att frukten ska dominera vinet. Tål dock at sparas ett tag.

24. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Tanken är inte att lagra det, men om man köper på sig några flaskor så undrar jag hur länge det håller. Har hört någon stans ca 7-10år kan det stämma?