• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laketwig's Årskrönika 2014

laketwig

Patek
2-Faktor
Laketwig's årskrönika 2014

Dags att sammanfatta mitt andra år som klockdåre på det här underbara forumet. Om det första året var ett IWC-år, med en Mark XVI och en Sprifire-kronograf som resultat, så får det här året klassas som ett Rolex-år. Inget jag skulle ha gissat på när året inleddes ... ;)

Jag var mitt upp i min dykarjakt i början på året, som började lite försiktigt med en SKX007:

Seiko i sol.jpg


Nja ..., så den ersattes raskt av en Sumo, som inte är så klumplig som 44mm låter:

Seiko Sumo.jpg


Sen råkade min kära fru fylla jämt och hade en längre tid varit sugen på en speciell klocka, nämligen en vit Fortis B-42. En perfekt present med andra ord (hon är fortfarande jättenöjd Jensab ):

Fortis på arm.jpg


Sumon kändes inte helt rätt heller så letandet fortsatte under hela våren. Det höll på att bli nya modellen av IWC's Aquatimer, men så en dag i maj ville slumpen annorlunda. Jag landade min första Rolex:

Rolex 2014-12-27 (1).jpg


Och vilken Rolex :happyhappy: :cigar: :happyhappy:!!! Med en sådan dunderdykare i klocklådan insåg jag att Sumon bara skulle bli liggandes, så den såldes snabbt.

Letade väl lite halvslött efter en GMT under sommaren, men kunde inte bestämma mig riktigt för vad jag ville ha. Var dessutom rätt nöjd med samlingen. Tog nya GMT-tag i början på hösten och fick hem en Glycine Airman Base 22 GMT som smakprov:

Airman 2014-10-15.jpg


Rackarns trevlig klocka för i sammanhanget små pengar.

Hade även kvar min Sinn 104'a som köptes hösten 2013. Efter att ha använt den som semester- och badklocka under sommaren fanns risken att den också mest skulle bli liggandes. Såldes och jag saknar den och dess fina länk bara ibland ...:banghead:!

Sinn 2014-03-07.jpg


Under sommarens GMT-rotande återkom jag ofta till en vit Explorer II'a, men lyckades aldrig få prova den nya på arm. Tillfälligheter spelade in igen i början av december och det är bara det man inte gör som man ångrar, eller hur ...: ;)

Rolex E 2014-12-09.jpg


Var, helt i onödan, orolig för att den skulle kännas klumpig med sina 42mm. Sitter i alla fall perfekt på min 18 cm handled.

Det ska bli spännande att se vad 2015 för med sig. Har faktiskt inte en aning just nu, mer än att jag är rätt nöjd med att ha fått ihop den här fyrklövern på knappt två år:

Samling 2+2.jpg


Tack för titten, samt alla fantastiska inlägg och bilder från er alla. Ha en bra avslutning på året och ett ännu bättre 2015! / Mr. Laketwig

PS.

Jag har fortfarande inte blivit kompis med bubblan på Explorer II'an ... ;)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Dina två rollar klart bäst. Hur stor skillnad är det på SUB-C mot din SD? Är det höjden enbart som skiljer? Alltså proportionerna på visare etc är det samma?

Jag har funderat på att plocka bort bubblan på min expy men vet inte om jag vågar :nailbiting:

Grattis till 2 år och till fina klockor! :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för årskrönikan! Ska bli intressant att se vad som kommer in 2015. Mer IWC, Rolex eller något helt annat?

OT så tycker jag årskrönikorna är riktigt intressanta och i de allra flesta fall kvalitetsinlägg så jag hoppas att de inte slås ihop till en gigantisk tråd som ifjol.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Du ska få en extra fin bild på inkommande med dome plexi och utan bubbla, inom kort :D
Hursom, skön historia och sympatisk samling :). Ha ett fint 2105!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Dina två rollar klart bäst. Hur stor skillnad är det på SUB-C mot din SD? Är det höjden enbart som skiljer? Alltså proportionerna på visare etc är det samma?

Jag har funderat på att plocka bort bubblan på min expy men vet inte om jag vågar :nailbiting:

Grattis till 2 år och till fina klockor! :)

Är kanske inte rätt person för att göra en jämförelse, även om jag har jämfört min SD med min sons äldre Sub och även en SubC som han hade en kortare tid (båda utan datum). Visst, den är högre och allmänt "biffigare" än framför allt en äldre Sub. Skillnaden är mindre mot en SubC, som har lite för breda bandhorn för att proportionerna ska kännas lika bra som på SD'n. Urtavla och visare är nog bra lika som på en SubC, men det finns säkert andra här som vet bättre.

Visst, den är rätt rejäl på höjden, men inte så att den blir klumpig trots att den bara är 40mm. En väl avvägd klump helt enkelt, som du kan få att sitta perfekt på armen tack vare den numera rejäla länken med sin mycket smarta microjustering i låset. Det enda jag hakar upp mig på är att just låset är lite stort och bygger rätt bra på höjden. Som någon sa i en annan tråd, den blir ännu bättre om man plockar bort den stela dykarförlängningen och ersätter den med två länkbitar. Inte provat än, men ska en vacker dag ... ;)
 

vonhall

Rolex
Oj vilket år! Tycker att du har mycket god smak vad gäller klockor! Känns som att 2015 kan bli ett ganska dyrt år om det fortsätter så här :D
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Oj vilket år! Tycker att du har mycket god smak vad gäller klockor! Känns som att 2015 kan bli ett ganska dyrt år om det fortsätter så här :D

Tack! Lätt att bli fartblind och flytta beloppsgränser uppåt, men som en vis person sa till mig i ett PM, "Jag har hellre pengarna på armen och njuter av dom än som siffror på ett bankkonto.". Ligger mycket i det med dagens räntenivåer ... ;)


Edit: Det ska givetvis stå "Spitfire-kronograf" i första stycket i första posten :banghead:. Korrekturläsa blaskan som yonsson skriver går oftast bra men det är tydligen värre med egen text ... ;)
 
Topp