Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Laketwig's Årskrönika 2014

Diskussion i 'Diskussion' startad av laketwig, 28 december 2014.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Laketwig's årskrönika 2014

Dags att sammanfatta mitt andra år som klockdåre på det här underbara forumet. Om det första året var ett IWC-år, med en Mark XVI och en Sprifire-kronograf som resultat, så får det här året klassas som ett Rolex-år. Inget jag skulle ha gissat på när året inleddes ... ;)

Jag var mitt upp i min dykarjakt i början på året, som började lite försiktigt med en SKX007:

Seiko i sol.jpg

Nja ..., så den ersattes raskt av en Sumo, som inte är så klumplig som 44mm låter:

Seiko Sumo.jpg

Sen råkade min kära fru fylla jämt och hade en längre tid varit sugen på en speciell klocka, nämligen en vit Fortis B-42. En perfekt present med andra ord (hon är fortfarande jättenöjd Jensab ):

Fortis på arm.jpg

Sumon kändes inte helt rätt heller så letandet fortsatte under hela våren. Det höll på att bli nya modellen av IWC's Aquatimer, men så en dag i maj ville slumpen annorlunda. Jag landade min första Rolex:

Rolex 2014-12-27 (1).jpg

Och vilken Rolex :happyhappy: :cigar: :happyhappy:!!! Med en sådan dunderdykare i klocklådan insåg jag att Sumon bara skulle bli liggandes, så den såldes snabbt.

Letade väl lite halvslött efter en GMT under sommaren, men kunde inte bestämma mig riktigt för vad jag ville ha. Var dessutom rätt nöjd med samlingen. Tog nya GMT-tag i början på hösten och fick hem en Glycine Airman Base 22 GMT som smakprov:

Airman 2014-10-15.jpg

Rackarns trevlig klocka för i sammanhanget små pengar.

Hade även kvar min Sinn 104'a som köptes hösten 2013. Efter att ha använt den som semester- och badklocka under sommaren fanns risken att den också mest skulle bli liggandes. Såldes och jag saknar den och dess fina länk bara ibland ...:banghead:!

Sinn 2014-03-07.jpg

Under sommarens GMT-rotande återkom jag ofta till en vit Explorer II'a, men lyckades aldrig få prova den nya på arm. Tillfälligheter spelade in igen i början av december och det är bara det man inte gör som man ångrar, eller hur ...: ;)

Rolex E 2014-12-09.jpg

Var, helt i onödan, orolig för att den skulle kännas klumpig med sina 42mm. Sitter i alla fall perfekt på min 18 cm handled.

Det ska bli spännande att se vad 2015 för med sig. Har faktiskt inte en aning just nu, mer än att jag är rätt nöjd med att ha fått ihop den här fyrklövern på knappt två år:

Samling 2+2.jpg

Tack för titten, samt alla fantastiska inlägg och bilder från er alla. Ha en bra avslutning på året och ett ännu bättre 2015! / Mr. Laketwig

PS.

Jag har fortfarande inte blivit kompis med bubblan på Explorer II'an ... ;)

Denke, Zacke, aosehus och 65 andra gillar detta.
  2. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Dina två rollar klart bäst. Hur stor skillnad är det på SUB-C mot din SD? Är det höjden enbart som skiljer? Alltså proportionerna på visare etc är det samma?

Jag har funderat på att plocka bort bubblan på min expy men vet inte om jag vågar :nailbiting:

Grattis till 2 år och till fina klockor! :)

laketwig gillar detta.
  3. MJ24

MJ24 Friends of KS

Skön resa!:)

laketwig gillar detta.
  4. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Skön samling!

laketwig gillar detta.
  5. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Trevligt år, fina klockor!

laketwig gillar detta.
  6. john b

john b Präst

Trevlig historia och fina klockor. Synd på Sinnen bara.

laketwig gillar detta.
  7. Noami

Noami Friends of KS

Sjukligt bra IWCs du har i samlingen. Tack för en trevlig post.

laketwig gillar detta.
  8. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Bra jobbat, tänk så ödet vill annorlunda ibland, trots bubbla ;)

Grattis till en grym fyrklöver!

laketwig gillar detta.
  9. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Härlig läsning och bra jobbat, trevlig liten samling du har där. God klocklycka 2015!

laketwig gillar detta.
  10. Väldigt fin klockfamilj! Skön uppställning med varannan svart och varannan vit också :D

laketwig gillar detta.
  11. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tack för årskrönikan! Ska bli intressant att se vad som kommer in 2015. Mer IWC, Rolex eller något helt annat?

OT så tycker jag årskrönikorna är riktigt intressanta och i de allra flesta fall kvalitetsinlägg så jag hoppas att de inte slås ihop till en gigantisk tråd som ifjol.

Beastie, R0B och laketwig gillar detta.
  12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack för en trevlig krönika.
    Imponerande att du fått ihop en så trevlig samling på två år.

laketwig gillar detta.
  13. Chuck

Chuck Friends of KS

Kanon läsning och en grym samling helt klart, SDn är ju så sattans fet!

Ha ett gott 2016 cheers Chuck

laketwig gillar detta.
  14. Rookie

Rookie Borgare

Riktigt bra jobbat får man ju säga. Hoppas att 2015 bjuder på fler roliga klockor! :)

laketwig gillar detta.
  15. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Du ska få en extra fin bild på inkommande med dome plexi och utan bubbla, inom kort :D
    Hursom, skön historia och sympatisk samling :). Ha ett fint 2105!

laketwig gillar detta.
  16. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Mycket trevlig resa! Det saknas kanske en rolig vintage!?;)

laketwig gillar detta.
  17. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Nja ..., inte riktigt min grej, men en IWC Mark XII i guld från 90-talet kan kanske räknas som halv vintage ...? ;)

IWC Mark XII Gold.jpg

Fixoflex och StarMan gillar detta.
  18. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Riktigt bra! Tack för att du delar..

laketwig gillar detta.
  19. Uffe

Uffe Biskop

Vilken otroligt fin samling! Bra där! Tack en trevlig årsredovisning :)

laketwig gillar detta.
  20. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Är kanske inte rätt person för att göra en jämförelse, även om jag har jämfört min SD med min sons äldre Sub och även en SubC som han hade en kortare tid (båda utan datum). Visst, den är högre och allmänt "biffigare" än framför allt en äldre Sub. Skillnaden är mindre mot en SubC, som har lite för breda bandhorn för att proportionerna ska kännas lika bra som på SD'n. Urtavla och visare är nog bra lika som på en SubC, men det finns säkert andra här som vet bättre.

Visst, den är rätt rejäl på höjden, men inte så att den blir klumpig trots att den bara är 40mm. En väl avvägd klump helt enkelt, som du kan få att sitta perfekt på armen tack vare den numera rejäla länken med sin mycket smarta microjustering i låset. Det enda jag hakar upp mig på är att just låset är lite stort och bygger rätt bra på höjden. Som någon sa i en annan tråd, den blir ännu bättre om man plockar bort den stela dykarförlängningen och ersätter den med två länkbitar. Inte provat än, men ska en vacker dag ... ;)

21. Jonas_

Jonas_ Friends of KS

Kul läsning och grattis till en fin samling! Gott Nytt klockår!

laketwig gillar detta.
  22. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Oj vilket år! Tycker att du har mycket god smak vad gäller klockor! Känns som att 2015 kan bli ett ganska dyrt år om det fortsätter så här :D

laketwig gillar detta.
  23. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ser ut att ha varit ett underbart år med härliga klockor!
    Hoppas att 2015 fortsätter lika bra :)

laketwig gillar detta.
  24. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Tack! Lätt att bli fartblind och flytta beloppsgränser uppåt, men som en vis person sa till mig i ett PM, "Jag har hellre pengarna på armen och njuter av dom än som siffror på ett bankkonto.". Ligger mycket i det med dagens räntenivåer ... ;)

Edit: Det ska givetvis stå "Spitfire-kronograf" i första stycket i första posten :banghead:. Korrekturläsa blaskan som yonsson skriver går oftast bra men det är tydligen värre med egen text ... ;)

yonsson, vonhall och Pelarn65 gillar detta.
  25. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jäkligt bra variation på samlingen, Mark XVI är en väldigt trevlig modell. Ska bli kul att se vad 2015 ger. :D

laketwig gillar detta.
  26. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fin samling!

laketwig gillar detta.
  27. chris.f

chris.f Borgare

Bra jobbat! Fin kvartett!

laketwig gillar detta.
  28. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Bra jobbat och väl avvägd samling! Ser fram emot den fortsatta resan!

laketwig gillar detta.
  29. Breitling1

Breitling1 Stadsbo

Grymt. Dom två rollarna kompletterar ju varandra perfekt!

laketwig gillar detta.
  30. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härligt år du haft! Skall bli kul att följa under 2015!

laketwig gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield