Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lansering av klockan!

Diskussion i 'Diskussion' startad av erik88andersson, 30 mars 2016.

Taggar:
  1. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Lovade att uppdatera när klockan var färdig och gör så nu!
    Förstår att det är många som tycker illa om Kickstarter här inne, så kanske hoppa över sista sekunderna i videon. I övrigt har jag sett fram emot att kunna visa klockan här på Klocksnack! Ni får gärna följa mig på facebook.com/ecanderssonwatches
    Tack!

Brydlon, Carl-Daniel, mackman och 13 andra gillar detta.
  2. Ekstrand

Ekstrand Stadsbo

Kul med något som känns lite genomarbetat, snyggt lås också :) Antar att filmen är animerad? Känns som att sekundvisaren flyter på lite väl smooth.

Lite väl pampig musik imo dock haha

MariaE gillar detta.
  3. Hugii

Hugii Biskop

Är det en färdig produkt eller bara färdig ritning? Hade inte varit fel med bättre beskrivningar om hur du går tillväga... annars är man där igen... ännu en kickstarter med ännu ett landskapsnamn :)

Lycka till :)

4. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Absolut! Den är i produktion i detta nu. Designen har funnits i bakhuvudet under flera år och jag har personligen ritat den från första penseldraget. Har inte använt några färdiga boetter, tavlor, visare eller band. Ville ha allt efter egen design, just för att få originalitet och inte klassas som "en i mängden". Urverket är modifierat (ETA 2824-2) för att skruvkronan ska styra även dykarringen inuti urtavlan, något som inte heller funnits tidigare. Kronan låses för att ringen inte ska rubbas. 200m vattentät, 316L stål, safirglas, gummiband med viklås.
    Jag älskar den tidiga Oyster boetten och de klassiska, mjuka linjerna vilket var min inspiration. Däremot ville jag ha den modernt funktionell och nytänkande, därav dykarringen på insidan av tavlan. Använder jämt tidtagning på min Tudor Black Bay, så det var ett måste. Däremot ville jag ha den renare designen utan ring på utsidan. Indexeringarna, händerna och bandet tillsammans med boetten gör (enligt mig) att den får en riktigt schysst attityd.

azcii, Cliff, Brydlon och 10 andra gillar detta.
  5. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Stort tack! Ja, videon blev bäst i animation! :)

6. Gap36

Gap36 Stadsbo

Snygg!
    Gillar också låset, precis som Ekstrand!

Brydlon gillar detta.
  7. DanneS

DanneS Bonde

Riktigt snygg!

8. Lundgren

Lundgren Borgare

Ser schysst ut och liknar inget annat jag sett! Ska bli kul å se den riktiga produkten!

9. olofpalme

olofpalme Bonde

Från:
    Östergötland
    Kul att projektet rullar på, minns ditt första inlägg där du frågade om tillverkare i Schweiz. Hur har du tänkt med logotypen? I urtavlan är det bara namnet, lås och bakstycke har en sluten krona och din logotyp (profilbild här på KS och på Youtube) är tre slutna kronor.

Tripeiro. och Arsius11 gillar detta.
  10. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Fan va flöjtigt

Cliff, stelah och Gummo gillar detta.
  11. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Lite cool var den faktiskt!

12. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ser bra ut men tycker inte ni skulle ha siffran 3 utan följa samma som med 6,9 och 12.

13. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Jag tycker det vore originellt om ni inkorporerade loggan som är tre kronor på platsen för siffran 3.

Cliff gillar detta.
  14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Lite udda med en "dykarring" som man inte kan ställa i vatten? Annars lite kul även om Boetten är lite väl mycket Panerai.

Uggla och yonsson gillar detta.
  15. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Hade hållit med dig, men det är datumet som ligger på "klockan 3" :) Tror det syns tydligare på den vita modellen:

Brydlon gillar detta.
  16. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Jag är inte din kund men jag diggar ändå att du tagit initiativet. Starkt jobbat! Hoppas det går bra för dig.:)

17. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Det har varit full rulle sedan dess. Tack för all hjälp!
    Det finns två anledningar till att inte använda de tre kronorna i logotypen. Den första är att det kan sammankopplas för mycket med Tre Kronor, vilket kan åsamka vissa juridiska problem med svenska staten. Sedan tycker jag det hade blivit lite "för mycket" med en sådan prålig logotyp. Ville behålla viss renhet i tavlan.

18. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Stort tack!

jarrebarre99 gillar detta.
  19. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Vad kommer den att kosta @erik88andersson och när kommer den finns tillgänglig till försäljning?

20. analoguerogue

analoguerogue Torpare

Från:
    Karlstad
    Snyggt! Lycka till!

21. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

För Kickstarterkampanjen vill jag hålla priset så lågt som bara möjligt. Det är inte helt fastställt än, men de tidigaste köparna bör kunna köpa den för ca 4000kr. Senare retailpriser återstår fortfarande att se.

Cliff och Jaggis gillar detta.
  22. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Den ska gå att köpa om knappt 2 veckor med leverans i augusti.

Jaggis gillar detta.
  23. Dronten

Dronten Stadsbo

Från:
    Linköping
    Jag tänkte på samma sak. Hur tät är klockan när man legat i vattnet ett tag och väntat på dykkamraterna och när alla är klara ska man börja sörpla i sig syre. "Vänta, ska bara klättra upp och justera dykringen"...
    Men för desk diving var den trevlig.

24. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Tycker den var riktigt snygg! Lite för liten för min smak men hoppas försäljningen går bra :)

25. Kairo

Kairo Friends of KS

"Made to withstand... you", ja det klingar ju bra. o_O Varför ta med 10 20 30 40 50 i vridringen? Och varför annat typsnitt på 3an?

26. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Varför skulle det inte vara med i vridningen?
    3:an är datumet.

27. Kairo

Kairo Friends of KS

Det stämmer. Jaså.

Arsius11 gillar detta.
  28. nissehult

nissehult Friends of KS

Intressant klocka och kul med egen design. Jag gillar att tavlan är ren och det är snygg font på datum och siffror. Dock är jag lite osäker på om det matchar de romerska 6/9/12.

Fixa en passaround här på KS så får du mycket och bra feedback från klocknördar.

29. ondmagi

ondmagi Torpare

Som sagt, synd på dykarring som är inkompatibel med vatten. Annars snygg.

30. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Snyggt jobbat. Filmen var bra och klockan ser intressant ut, dock ingen fan av romerska index men som sagt annars såg den bra ut.

Mårtenssons ur Brookfield