• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lantern rouge - forumets sämsta...

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har egentligen ingenting emot trådar som är uppbyggda såhär:

"Forumets finaste X!"
[Bild på X och ett glas vin]
34 likes och lite ryggdunkar
Slut

Men det behövs ju en motvikt också. I cyklingens fina värld finns det också en ära i att vara sist, men ändå fullfölja. Mest känt är begreppet lanterne rouge i tour de france. Utmärkelsen är på ett paradoxalt sätt åtrådd, eftersom det finns en heder i att kämpa på allra sist utan att ge upp och bryta. I giro d'italia har motsvarande maglia nera (den svarta tröjan) t o m delats ut som pris.

I den här tråden tänkte jag att vi kunde samla forumets fulaste. Det som konnässörerna må fnysa åt men som ändå faktiskt används. Piepan-omegan med flest frågetecken, det slitnaste natot, den mest polerade subben, det största lugholet...

Någon som vill vara med? I så fall lovar jag att själv återkomma med vad som kan vara forumets rassligaste oysterlänk.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Platsar min Swatch, där den vackert utfomade insidan finns till allmän beskådan ...?

BnKHVbV.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Bra tänkt! Tryckte på "gilla". Du söker forumets underdogs?

Hmmm. Undrar om inte mina pulsklockor kvalar in här? De är verkligen fula, men väldigt funktionella - och jag använder dem dagligen (med få undantag). Får väl försöka återkomma med lite "actionbilder"...

A
 

meo_swe

Audemars
20131225_221557_zps4f05774e.jpg

Måste ju lägga in mitt bidrag till slitna nato... :)

Får jag komma med ett lite förslag? Vinnarna i respektive gren får själva utse nästa vinnare, och dessutom komma på ett eget litet pris? Kan bli en rolig tävling då tror jag.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Får jag komma med ett lite förslag? Vinnarna i respektive gren får själva utse nästa vinnare, och dessutom komma på ett eget litet pris? Kan bli en rolig tävling då tror jag.

Kul idé, och ambitiös! Bygger på att alla är lika noggranna som spencer66 med att ange vilken "gren" man ställer upp i. Den som vill utmana kan posta ett inlägg typ "Utmanar meo_swe i slitnaste nato:" och en bild. Vet inte riktigt hur man ska välja vinnarna på bästa sätt, det kanske ger sig...att få välja enväldigt låter iofs kul.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tänkte först att jag skulle bidra med en av mina pulsklockor, men så kom jag att tänka på den här kärleksgåvan, som jag fick av min dåvarande flickvän och senare hustru tillika mamma till våra barn. Pläteringen började nötas bort inom ett år... men affektionsvärdet består. :)

DSC_0706_zpsxi4vyyee.jpg


En så kallad keeper, som dessvärre har fått noll vristtid sedan åttiotalet, bortsett alldeles nyss.

A

Edit: Ha! Det ser ju ut att vara lite åttiotalsskit kvar i länken! Fram med ljummet vatten, tvål och tandborste... Eller inte... Måtte väl vara affektionsvärde i det också...:D

Edit igen: mest slitna gulddoublé? Om det ens är guld... Lagret var i varje fall tunt...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Här kommer mitt bidrag i kategorin "forumets sämsta Seiko".
Motivering: fixerad dykring, avskavd legering och ful länk.
Seikon var min allroundklocka mellan ca 1995 och 2005, då den ersattes av en Certina.

 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Kan den här platsa? Lanco är konstruerad för att möta kvartzrevolutionen. Urverk i plast med en (1!) juvel. Om jag inte minns fel så kom man ned i så få som 14 rörliga delar i klockan. Plasturverken anses tillförlitliga men med nackdelen att de tickar högt. Jag har två urverk men tyvärr så är sekundvisaren bortslarvad.
2ZvMPsB.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Som utlovat
20140105_200046_zpsae509bec.jpg

Inte den värsta stretch jag sett, men eftersom länken närmast ändlänken både är för smal och mittlänken mellan den och ändlänken är lite skev blir intrycket rätt härjat...
 
Topp