McGyver
Rolex
När man renoverar armbandsur så är boetten ett kapitel för sig. Under år av användande så får den sig sina törnar och allmänt slitage gör att den förlorar sin glans mer och mer. Detta är en helt naturlig process som kommer från användande. Patinan gillas starkt av vissa medan andra inte alls uppskattar det. Jag kan gilla en lagom patinerad boett men föredrar vanligtvis en i så nära nyskick som det bara går. Det är här det jobbiga börjar. Att polera upp en boetten med en polermaskin är ganska "enkelt". Med rätt trissor och polermedel så kommer man långt, men inte hela vägen. Även om en polertrissa är hård så kommer den att runda av hörn i mer eller mindre omfattning och många boetter har skarpa övergångar mellan sina olika ytor => boettens form förändras lite vid var polering.. Skicklighet med verktygen och rätt verktyg gör givetvis stor skillnad, men ett helt perfekt resultat är nästan omöjligt att få till! Att slipa bort repor m.m. går att göra med rätt mothåll och tålamod men det är väldigt tidsödande och kräver ett stabilt, konsekvent handlag. Det måste gå att göra maskinellt!
Efterforskning visade att det var en lapping machine jag behövde.
En lapping machine till klockboetter är en planslip/tallriksslip med bra toleranser mot vilken man sedan presenterar boetten m.h.a. olika jiggar, allt för att vinklar skall bli korrekt.
Att köpa in en sådan här maskin gräver ett högst märkbart hål i plånboken, motsvarar kostnaden av en ganska potent sportbil, och en tillhörande jigg att fästa boetterna i kostar ~50k.
Exempel på en maskin.
Som maskiningenjör så går jag fullständigt igång på dessa maskiner men prislappen gjorde ett inköp orealistiskt. Jag får helt enkelt se om jag inte kan bygga ihop en maskin själv.
Denna tråd är tänkt som en dokumentation om min resa mot en, förhoppningsvis, fungerande slip.
Ett av de viktigaste målen med mitt bygge är att kunna få till en så bra sunburstslipning som det bara går. Fabriksmaskinerna har vanligtvis en diameter på 240mm på sina slipskivor. När man slipar sunburst så presenteras boetten långt ut på skivan, detta för att slipspåren skall bli så raka som möjlig. Av de bilder jag sett på boetter slipade i dessa maskin med 240mm skivor så är slipspåren lite böjda och jag valde därför att gå upp lite i skivdiameter, 12" eller 305mm.
För ett antal månader sedan dök det upp ett paket från Tyskland.
En 12" tallriksslip men ett solitt fundament i gjutjärn – det gillar vi!
Det var lite av en chansning då gången inte kunde provas innan köp. Slipskivan mättes upp.
Den skevade 0.25mm - inte bra, så det blev till att spänna upp den i svarven och försöka få den plan.
Först demontering m.h.a. en hemmabyggd avdragare.
Sedan var det dags att på lägsta hastighet i svarven försöka få skivan plan.
Tallriken är gjord av 5mm gjuten aluminium. Med en diameter på 305mm så kan ni tänka er hur det lät när den skulle svarvas - jepp det sjöng ordentligt och jag och en träbit fick agera resonansdämpare.
Resultatet blev en skiva som slår ~0.05-0.1mm. Inte bra nog så jag har beställt att få två tallrikar i 10mm 5754 aluminium laserskruna och sedan CNC-svarvade.
För att kunna presentera boetten i rätt vilkel så har jag byggt ett litet justerbart bord som skall justeras m.h.a. en snäckväxel. Jag väntar på leverans av kugghjulen men har byggt på bordet så långt det går under tiden.
För att kunna mata in boetten mot slipytan kontrollerat så köpte jag ett litet koordinatbord.
Jag behövde även små kullager och en snäckväxel så passade på att inhandla ett par högkvalitativa fiskerullar som slaktades för delar - 40:-/st - otroligt!
Svarvade även till en enkel spännpatron och jigg till boetterna.
Jag tänkte först montera slipen och koordinatbordet på en platta men valde till sist att istället bygga en bygel som är fäst i chassiet till slipen. jag får på detta sätt en fast referenspunkt och hela maskinen blir relativt enkel att flytta.
Bildet på en testmontering
Efterforskning visade att det var en lapping machine jag behövde.
En lapping machine till klockboetter är en planslip/tallriksslip med bra toleranser mot vilken man sedan presenterar boetten m.h.a. olika jiggar, allt för att vinklar skall bli korrekt.
Att köpa in en sådan här maskin gräver ett högst märkbart hål i plånboken, motsvarar kostnaden av en ganska potent sportbil, och en tillhörande jigg att fästa boetterna i kostar ~50k.
Exempel på en maskin.
Som maskiningenjör så går jag fullständigt igång på dessa maskiner men prislappen gjorde ett inköp orealistiskt. Jag får helt enkelt se om jag inte kan bygga ihop en maskin själv.
Denna tråd är tänkt som en dokumentation om min resa mot en, förhoppningsvis, fungerande slip.
Ett av de viktigaste målen med mitt bygge är att kunna få till en så bra sunburstslipning som det bara går. Fabriksmaskinerna har vanligtvis en diameter på 240mm på sina slipskivor. När man slipar sunburst så presenteras boetten långt ut på skivan, detta för att slipspåren skall bli så raka som möjlig. Av de bilder jag sett på boetter slipade i dessa maskin med 240mm skivor så är slipspåren lite böjda och jag valde därför att gå upp lite i skivdiameter, 12" eller 305mm.
För ett antal månader sedan dök det upp ett paket från Tyskland.
En 12" tallriksslip men ett solitt fundament i gjutjärn – det gillar vi!
Det var lite av en chansning då gången inte kunde provas innan köp. Slipskivan mättes upp.
Den skevade 0.25mm - inte bra, så det blev till att spänna upp den i svarven och försöka få den plan.
Först demontering m.h.a. en hemmabyggd avdragare.
Sedan var det dags att på lägsta hastighet i svarven försöka få skivan plan.
Tallriken är gjord av 5mm gjuten aluminium. Med en diameter på 305mm så kan ni tänka er hur det lät när den skulle svarvas - jepp det sjöng ordentligt och jag och en träbit fick agera resonansdämpare.
Resultatet blev en skiva som slår ~0.05-0.1mm. Inte bra nog så jag har beställt att få två tallrikar i 10mm 5754 aluminium laserskruna och sedan CNC-svarvade.
För att kunna presentera boetten i rätt vilkel så har jag byggt ett litet justerbart bord som skall justeras m.h.a. en snäckväxel. Jag väntar på leverans av kugghjulen men har byggt på bordet så långt det går under tiden.
För att kunna mata in boetten mot slipytan kontrollerat så köpte jag ett litet koordinatbord.
Jag behövde även små kullager och en snäckväxel så passade på att inhandla ett par högkvalitativa fiskerullar som slaktades för delar - 40:-/st - otroligt!
Svarvade även till en enkel spännpatron och jigg till boetterna.
Jag tänkte först montera slipen och koordinatbordet på en platta men valde till sist att istället bygga en bygel som är fäst i chassiet till slipen. jag får på detta sätt en fast referenspunkt och hela maskinen blir relativt enkel att flytta.
Bildet på en testmontering