• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lappingmachine

McGyver

Rolex
När man renoverar armbandsur så är boetten ett kapitel för sig. Under år av användande så får den sig sina törnar och allmänt slitage gör att den förlorar sin glans mer och mer. Detta är en helt naturlig process som kommer från användande. Patinan gillas starkt av vissa medan andra inte alls uppskattar det. Jag kan gilla en lagom patinerad boett men föredrar vanligtvis en i så nära nyskick som det bara går. Det är här det jobbiga börjar. Att polera upp en boetten med en polermaskin är ganska "enkelt". Med rätt trissor och polermedel så kommer man långt, men inte hela vägen. Även om en polertrissa är hård så kommer den att runda av hörn i mer eller mindre omfattning och många boetter har skarpa övergångar mellan sina olika ytor => boettens form förändras lite vid var polering.. Skicklighet med verktygen och rätt verktyg gör givetvis stor skillnad, men ett helt perfekt resultat är nästan omöjligt att få till! Att slipa bort repor m.m. går att göra med rätt mothåll och tålamod men det är väldigt tidsödande och kräver ett stabilt, konsekvent handlag. Det måste gå att göra maskinellt!
Efterforskning visade att det var en lapping machine jag behövde.
En lapping machine till klockboetter är en planslip/tallriksslip med bra toleranser mot vilken man sedan presenterar boetten m.h.a. olika jiggar, allt för att vinklar skall bli korrekt.
Att köpa in en sådan här maskin gräver ett högst märkbart hål i plånboken, motsvarar kostnaden av en ganska potent sportbil, och en tillhörande jigg att fästa boetterna i kostar ~50k.

Exempel på en maskin.

Som maskiningenjör så går jag fullständigt igång på dessa maskiner men prislappen gjorde ett inköp orealistiskt. Jag får helt enkelt se om jag inte kan bygga ihop en maskin själv.

Denna tråd är tänkt som en dokumentation om min resa mot en, förhoppningsvis, fungerande slip.

Ett av de viktigaste målen med mitt bygge är att kunna få till en så bra sunburstslipning som det bara går. Fabriksmaskinerna har vanligtvis en diameter på 240mm på sina slipskivor. När man slipar sunburst så presenteras boetten långt ut på skivan, detta för att slipspåren skall bli så raka som möjlig. Av de bilder jag sett på boetter slipade i dessa maskin med 240mm skivor så är slipspåren lite böjda och jag valde därför att gå upp lite i skivdiameter, 12" eller 305mm.

För ett antal månader sedan dök det upp ett paket från Tyskland.

141750340791418500_resized.jpg


141750340762005500_resized.jpg


En 12" tallriksslip men ett solitt fundament i gjutjärn – det gillar vi!

Det var lite av en chansning då gången inte kunde provas innan köp. Slipskivan mättes upp.

141750342146680500_resized.jpg


Den skevade 0.25mm - inte bra, så det blev till att spänna upp den i svarven och försöka få den plan.

Först demontering m.h.a. en hemmabyggd avdragare.

141750342077630100_resized.jpg


Sedan var det dags att på lägsta hastighet i svarven försöka få skivan plan.

141751125552451000_resized.jpg


Tallriken är gjord av 5mm gjuten aluminium. Med en diameter på 305mm så kan ni tänka er hur det lät när den skulle svarvas - jepp det sjöng ordentligt och jag och en träbit fick agera resonansdämpare.

Resultatet blev en skiva som slår ~0.05-0.1mm. Inte bra nog så jag har beställt att få två tallrikar i 10mm 5754 aluminium laserskruna och sedan CNC-svarvade.

För att kunna presentera boetten i rätt vilkel så har jag byggt ett litet justerbart bord som skall justeras m.h.a. en snäckväxel. Jag väntar på leverans av kugghjulen men har byggt på bordet så långt det går under tiden.

141750415004721100_resized.jpg


För att kunna mata in boetten mot slipytan kontrollerat så köpte jag ett litet koordinatbord.

141750343035659900_resized.jpg


Jag behövde även små kullager och en snäckväxel så passade på att inhandla ett par högkvalitativa fiskerullar som slaktades för delar - 40:-/st - otroligt!

141750342771298700_resized.jpg


Svarvade även till en enkel spännpatron och jigg till boetterna.

141750415060050900_resized.jpg


Jag tänkte först montera slipen och koordinatbordet på en platta men valde till sist att istället bygga en bygel som är fäst i chassiet till slipen. jag får på detta sätt en fast referenspunkt och hela maskinen blir relativt enkel att flytta.

Bildet på en testmontering

141750343010057900_resized.jpg





141750343075815500_resized.jpg
 

McGyver

Rolex
Spännpatroonen jag gjorde hade en diameter på 30mm då min första testboett hade denna innerdiameter. Har tyvärr inga bilder på denna ännu. Jag gjorde dock en högst provisorisk uppspänning av en boett med 29mm innerdiameter på följande sätt.

141750344030338700_resized.jpg


En bit från en glaspress och en bit aluminium. På inga sätt optimalt då tolleranserna i biten från pressen är för dåliga men jag var sugen på att testa slipen med ett nyanlänt 240-papper.

In action.

141750341840061800_resized.jpg


Resultatet. Inte perfekt men det ger hopp om riktigt bra resultat när den nya slipskivan är på plats och boetten uppspännd m.h.a. en korrekt spänpatron.

141750341751843700_resized.jpg


Fortsättning följer.......
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
För mina relativt novisa ögon är resultatet mkt fint!

Har en Bulova Royal Oak som du gärna kan få exprimentera med, självklart utgår ersättning oavsett resultat. :)
 

plattfot

Rolex
Härligt!
Beror det på att skivan flexar och böjer sig bakåt när du försöker svarva den plan som gör att det inte går att få en heeelt plan?
Går det isf att föra en tjockare skiva?
 

McGyver

Rolex
Härligt!
Beror det på att skivan flexar och böjer sig bakåt när du försöker svarva den plan som gör att det inte går att få en heeelt plan?
Går det isf att föra en tjockare skiva?
Jepp - och så kommer skivan i resonans => börjar wobbla => svarvningen blir ojämn! Går att lösa men då skivan är lite för tunn från början så kommer jag inte att lägga mer tid på det. Pratade just med verkstaden och två 10mm tjocka skivor håller på att skäras ut, så med lite tur så kan de vara klara för test i slutet av nästa vecka! (skall bearbetas av en annan firma först!
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Man vet varje gång du göra en tråd i denna delen utav forumet att man aldrig blir besviken och detta är inget undantag! Bra jobbat, ser fram emot mer!
 

McGyver

Rolex
Tillbringade kvällen hos föräldrarna och passade på att låna faderns verkstad lite för att fixa till delar till bordet och spännpatronen.

141756684327587600_resized.jpg


Nästan alla delarna till det ställbara bordet.

141756684269732000_resized.jpg


Kugghjulen till snäckväxeln är beställda från Conrad men endast axeldiametern specades på deras hemsida vid köp. Jag beräknade diametern på det stora hjulet från modulen och antal kuggar och placerade axel på lämplig höjd och fräste till en passande mellanbit. Det fungerade perfekt men jag glömde att det undre hjulet skulle få plats mellan bottenbiten och det stora kugghjulet.:oops:

Det blev till att fräsa ur plats för ormhjulet och axeln - lärdom, - Tänk hela vägen nästa gång!

Efter lite fräsarbete så var i alla fall bordet monterat och klart för test.

För att kunna hålla boetten och presentera denna korrekt mot slipskivan gjorde jag denna enkla "chuck"

141756684296250400_resized.jpg


Axeln är kullagrad för att kunna roteras lätt och på bilden sitter det en 26mm spännpatron på. Ringarna är adapterringar för justera diametern i 0.5mm steg. Med dessa åtta ringar kan jag sänna upp boetter med inner diameter 26-30.5 mm

Sakerna monterade och redo för testslipning nr2!

141756684351529700_resized.jpg


Slipskivan slår för mycket och det är lätt att slipningen blir vågig. Jag var tvungen att ta ganska mycket gods för att bli av med vågigheten och då boetten agerat sliptest tidigare - men det är ju en provboett.

Till slut hade jag i alla fall fått till ett hyffsat resultat men ny skiva och möjlighet att sänka varvtalet är ett måste.

Testklockan med nytt glas monterat efter slipningen.

141756712693180800_resized.jpg


141756712671036500_resized.jpg
 
Topp