• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lappingmachine

_jonte

Patek
Resultatet ser mycket bra ut, trots att du inte är nöjd med skivan.
En fundering.. vad har du för slippapper eller motsvarande om du vill göra samma yta polerad?
 

McGyver

Rolex
Resultatet ser mycket bra ut, trots att du inte är nöjd med skivan.
En fundering.. vad har du för slippapper eller motsvarande om du vill göra samma yta polerad?

Ytan är bra på Tidenan men jag var tvungen att ta alldeles för mycket material för att slipa bort vågigheten, en effekt av den lite skeva skivan => man tvingas jobba med för hårt tryck!
Jag får gjort två nya skivor, så jag kan ha ett "borstningspapper" uppsatt och ett för polering/finslipning. Tanken är dock att om 10mm skivorna fungerar bra så gör jag ett antal 280mm skivor i min egen svarv och har då ett antal olika kornstorlekar redo.

Har 12" papper hemma från 80P till 800P, men med mindre skivor så är det bara att limma på vanliga ark och byggvaruhuset i byn har minst ner till 2000P på lager. De flesta av de papper jag har hemma är aluminiumoxid och om man använder t.ex. ett 400-papper flitigt så slipar det till sist fram en nästan spegelblank yta!
C:\Users\rocl01\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif


Har en kraftig DC-motor på hyllan som jag funderar på att bygga ihop ytterligare en mindre slip av - men det får bli ett senare projekt!
 

Rotto

Omega
Snyggt jobbat!

Fattar visserligen inte hur det strålformade slipmönstret kan skapas med en cirkulär sliprörelse. Förklara gärna :)
 

McGyver

Rolex
Helt bisarrt! Fattar inte ett smack! :)

Men för alla Er som är imponerade, men som inte varit hemma hos McGyver, så kan jag ju skvallra om att allt det här extrema verkstadsarbetet sker INNE I HUSET, med rätt öppen planlösning! Det sätter galenskapen på en annan nivå!! :D


Nja, slipning sker i den stora verkstaden - den är inte inne i huset! ;)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grymt ! Verkligen impad !
Det värsta är att McGyver får allt att låta löjligt enkelt , vilket innebär att jag känner mig duktigt efterbliven [emoji2]
Skit samma väldigt rolig läsning !!
 

McGyver

Rolex
Snyggt jobbat!

Fattar visserligen inte hur det strålformade slipmönstret kan skapas med en cirkulär sliprörelse. Förklara gärna :)


Kör en "Papphammar" ! ;)
Slipskiva.jpg


Helt korrekt så kommer slipspåren inte att bli helt raka med en roterande slipskiva. Men iom att kontaktytan är så kort i förhållande till radien på slipskivan så kommer de få väldigt lite krökning - ju större slipskiva desto mindre krökning -detta är anledningen till att jag valde en 12"/305mm slipskiva istället för fabriksmaskinernas 240mm skivor.

För sunburstslipning så ställs rätt vinkel in för den yta som skall slipas mha det ställbara bordet(med snäckväxeln) och boetten presenteras sedan vid 270 grader på slipskivan och roteras i denna position = sunburst! :)

För längstgående borstning på sidan av en boetten så slipas den mha bordet i position 180grader.

Kommer lägga upp lite exempel så fort jag har fått hem mina slipskivor och min motorstyrning!
 

Minuteman

Rolex
Kör en "Papphammar" ! ;)
Slipskiva.jpg


Helt korrekt så kommer slipspåren inte att bli helt raka med en roterande slipskiva. Men iom att kontaktytan är så kort i förhållande till radien på slipskivan så kommer de få väldigt lite krökning - ju större slipskiva desto mindre krökning -detta är anledningen till att jag valde en 12"/305mm slipskiva istället för fabriksmaskinernas 240mm skivor.

För sunburstslipning så ställs rätt vinkel in för den yta som skall slipas mha det ställbara bordet(med snäckväxeln) och boetten presenteras sedan vid 270 grader på slipskivan och roteras i denna position = sunburst! :)

För längstgående borstning på sidan av en boetten så slipas den mha bordet i position 180grader.

Kommer lägga upp lite exempel så fort jag har fått hem mina slipskivor och min motorstyrning!
En fråga - hur åstadkommer man en sunburst slipning av en helt plan yta?

Den metod du beskriver här bygger ju på att ytan är "konisk".
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Lika fiffig som din namne McGyver:)
Imponerande som vanligt!
Ansluter gärna till väntelistan för boettslipning när mackapären är up and running!
Tack för allt du delar.
 

Rotto

Omega
Kör en "Papphammar" ! ;)

Helt korrekt så kommer slipspåren inte att bli helt raka med en roterande slipskiva. Men iom att kontaktytan är så kort i förhållande till radien på slipskivan så kommer de få väldigt lite krökning - ju större slipskiva desto mindre krökning -detta är anledningen till att jag valde en 12"/305mm slipskiva istället för fabriksmaskinernas 240mm skivor.

För sunburstslipning så ställs rätt vinkel in för den yta som skall slipas mha det ställbara bordet(med snäckväxeln) och boetten presenteras sedan vid 270 grader på slipskivan och roteras i denna position = sunburst! :)

För längstgående borstning på sidan av en boetten så slipas den mha bordet i position 180grader.

Kommer lägga upp lite exempel så fort jag har fått hem mina slipskivor och min motorstyrning!


Tack för en utförlig förklaring. Misstänkte att det var så, men jag fick inte riktigt ihop det, bilden hjälpte :)
 

McGyver

Rolex
Dags för en liten uppdatering.

Efter att ha fått hem mina 305mm skivor från svarvningen så har åtskilliga timmar ägnats åt att få dem att gå snyggt. Jag har svarvat ett antal adaptrar, monterat ner hela motorn i slipen och svarvat om lagerytorna och axeltappen för att vara 100 på att de går rätt - det hjälpte inte, skivorna skevade och levde rövare! :banghead:

Lördom: -Lita aldrig på att verkstaden har gjort det som de skulle!

Efter att ha mätt upp skivorna så märkte jag att det slog 0.3mm i tjocklek över ytan - lika kasst som skitskivan som satt på slipen från början!!!

De åkte tillbaka till verkstaden som skall göra om - och förhoppningsvis nu göra rätt!

Under tiden så har jag ett antal projekt som skulle behöva slipas till och jag började fundera på att bygga en slip till med den DC-motor som jag har liggandes - det var då det slog mig!

-Ibland ser man inte skogen för alla träden! :rolleyes:

I min egen verkstad har jag bl.a. en liten fräs som kommer från en tillverkare som gör modulmaskiner.

141995917496339800_resized.jpg


Här finns ju det mesta som behövs! Spindeln är justerbar 90+ grader, kordinatbord, höj/sänkbar spindel, spännpatroner,växellåda o.s.v. - en passande tallrik och jag är på banan! :cool:
 

McGyver

Rolex
Det blev till att såga ut en rondell i 8mm aluminium och svarva till en axel till min 16mm spännpatron.

141995918270436600_resized.jpg


Sakerna skruvades/limmades ihop (sitter även en 3mm tapp genom skivan in i axeln för att skvan inte skall kunna vrida sig runt axeln) och spändes upp i svarven.

141995899242804400_resized.jpg


Efter många svordomar och ett jäkla liv (lätt att skivan kommer i självsvängning när man svarvar) så hade jag fått till en snygg och plan yta.

Det ställbara bordet spändes fast i skruvstycket och skivan fick ett slippapper på sig - klart för test!

141995905686241700_resized.jpg


Nylimmat 240P-papper och en sliten Seikoboett redo att slipas!
 
Topp