• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lappingmachine

tictac62

Cartier
Grymt imponerande, inga nyheter, har du fått allt och fungera, är lite sug att skicka ner en misshandlad Omega Dynamic, med tavlan är nästan upplöst, färgen är lite oljig, men verket är ok. Du får gärna lägga ut hur det går McGyver Och när du kan ta emot sunburstning poleringar.
 

McGyver

Rolex
Tack för alla glada tillrop!

Projektet går långsamt framåt p.g.a. yttre omständigheter men det börjar så smått röra på sig igen!

Jag har fått mina 12" skivor omsvarvade av firman och dessa skall nu ha ok toleranser. Motoraxeln i tallriksslipen har demonterats och lagerytor + axeltapp har svarvats om.

142170344218306400_resized.jpg


Skivan går bättre men fortfarande en lång bit kvar till hur jag vill ha det!

Jag har därför beslutat att lägga denna lösning på hyllan så länge och fokusera på att istället anpassa jiggarna till min fräs - alt. bygga en helt egen lagerlösning och drivning. Jag gillar att göra sakerna helt själv, så det kommer troligtvis att sluta med det sistnämnda. Lager köpta och ligger och väntar - nu skall jag bara komma på hur jag får till ett 42mm hål med ok toleranser m.h.a. de maskiner jag har tillgång till.

Med min hemmabyggda chuck kan jag spänna upp boetter som har en innerdiameter på max 30.5mm - jag har en del boetter som är 32mm eller mer........vad göra.....?

Givetvis kan jag bara svarva till fler ringar i dimensionerna 31mm + men lat som jag är så slog jag till på denna så länge!

142170344078289000_resized.jpg


En liten 45mm chuck som t.o.m. levererades med adapter så jag kan använda den i Boleysvarven. Nu återstår bara frågan och jag skall göra en adapter så jag kan använda den tillsamans med min tidigare "chuckhållare" eller om jag skall göra en helt ny!?

Blir väl att jag gör både och här med misstänker jag!

tictac62, vågar du chansa så har jag grejer uppsatta så att jag kan slipa den redan nu! ;)
 

tictac62

Cartier
Tack för alla glada tillrop!

Projektet går långsamt framåt p.g.a. yttre omständigheter men det börjar så smått röra på sig igen!

Jag har fått mina 12" skivor omsvarvade av firman och dessa skall nu ha ok toleranser. Motoraxeln i tallriksslipen har demonterats och lagerytor + axeltapp har svarvats om.

142170344218306400_resized.jpg


Skivan går bättre men fortfarande en lång bit kvar till hur jag vill ha det!

Jag har därför beslutat att lägga denna lösning på hyllan så länge och fokusera på att istället anpassa jiggarna till min fräs - alt. bygga en helt egen lagerlösning och drivning. Jag gillar att göra sakerna helt själv, så det kommer troligtvis att sluta med det sistnämnda. Lager köpta och ligger och väntar - nu skall jag bara komma på hur jag får till ett 42mm hål med ok toleranser m.h.a. de maskiner jag har tillgång till.

Med min hemmabyggda chuck kan jag spänna upp boetter som har en innerdiameter på max 30.5mm - jag har en del boetter som är 32mm eller mer........vad göra.....?

Givetvis kan jag bara svarva till fler ringar i dimensionerna 31mm + men lat som jag är så slog jag till på denna så länge!

142170344078289000_resized.jpg


En liten 45mm chuck som t.o.m. levererades med adapter så jag kan använda den i Boleysvarven. Nu återstår bara frågan och jag skall göra en adapter så jag kan använda den tillsamans med min tidigare "chuckhållare" eller om jag skall göra en helt ny!?

Blir väl att jag gör både och här med misstänker jag!

tictac62, vågar du chansa så har jag grejer uppsatta så att jag kan slipa den redan nu! ;)
 

McGyver

Rolex
Det går så sakta framåt - mycket annat som tar fokus just nu men tänkte presentera en liten update iaf!

Tallriksslipen har lagts på hyllan då jag inte får den att gå snyggt. Har istället byggt en enkel lagring av två kullager och enkla lagerhus i POM.

142299204255234200_resized.jpg


Här testas lagringen med en O-ring som drivrem och en svarvad apparatknapp som remskiva! :)

Skall ta och svarva till remskivor så att jag får till en utväxling på 1:5 eller mer - allt för att DC-motorn skall få jobba lite närmre sin märkspänning.

142299204118723200_resized.jpg


Det går betydligt snyggare nu och jag har lite idéer på hur jag kan justera bort det sista lilla "vobblet" i skivan/lagerna - skall bara hitta tiden att testa! Är nu nere på 0.1mm - men det är fortfarande för mycket!
 

McGyver

Rolex
Har gjort ett par remskivor och fäste till koordinatbordet då jag hjälpte fadern under dagen och passade på att låna hans verkstad.

142359347537395800_resized.jpg




142359347654817800_resized.jpg


Testade först med ett 240-papper med aluminiumoxid men tyckte ytan blev lite grumlig av slipdammet.

Satte på ett gammalt istället.

142359347794576500_resized.jpg


En Enicar och en Edox-boett fick agera testobjekt.

142359347208341200_resized.jpg


142359347626421800_resized.jpg


Inte helt perfekt men med lite träning så skall det nog funka! :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Missat denna tråd.

Så sjukt härligt med denna typ av byggen, du lever ju upp till ditt nick.

Kämpa vidare, följer med spänning nu
 
Topp