• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lappingmachine

zeke_varg

Omega
Vi är bra på olika saker brukar jag säga när man ser nån som gör nåt riktigt dåligt. Det passar givetvis bra in i den här tråden också. :) Imponerande arbete McGyver!!
 

McGyver

Rolex
Fick just ok att posta bilder på denna Bulova.

Före - svårt att se, men toppytan har varit sunburstslipad!

cB8DiYS.jpg


Efter - i väntan på nytt glas!

144085322619320800_resized.jpg


144085322742491500_resized.jpg
 

rogart-63

Patek
Mycket snygga resultat du får på dina boetter @McGyver . Har tänkt jag skulle skicka en boett till dig? Men sen tänkte jag till:eek: Själv är ju bäste dräng :p Har en gammal unimat 3 som varit med om mycket . Monterade helt enkelt isär boetten som är en seamaster f300 "cone" . Och monterade upp den i svarven .
DSC04509.JPG

Ställt in svarvstålsfästet i rätt vinkel mot boetten . Och tillverkat ett antal pinnar med lite 240 papper fastlimmat på änden .
DSC04517.JPG
DSC04518.JPG

Sen är det bara att hålla tungan rätt i mun och dra pinnen fram och tillbaka ett par gånger tills man är nöjd .Flytta boetten en grad och så ta nästa bit. Utan att svarven är i gång naturligtvis :p
DSC04513.JPG

Blir rätt bra men det tar en bra stund att göra hela boetten runt om .
Har fått svetsat ett par märken i boetten och dom skall slipas ner till rätt nivå
DSC04514.JPG
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
@rogart-63 -Får jag föreslå en alternativ arbetsgång?

1. svarva/slipa ytan du skall borsta helt plan först. Har boetten varit polerad innan kan du vara säker på att ytan inte längre är jämn/rund!
2. Limma upp ditt slippapper på något hårt istället för trä. Trä är för mjukt och du kommer att få rundade kanter
3. Om du kan - gör en enkel jigg så att din "slipsticka" bara kan röra sig i en ledd

Slipa på! :)
 

rogart-63

Patek
@rogart-63 -Får jag föreslå en alternativ arbetsgång?

1. svarva/slipa ytan du skall borsta helt plan först. Har boetten varit polerad innan kan du vara säker på att ytan inte längre är jämn/rund!
2. Limma upp ditt slippapper på något hårt istället för trä. Trä är för mjukt och du kommer att få rundade kanter
3. Om du kan - gör en enkel jigg så att din "slipsticka" bara kan röra sig i en ledd

Slipa på! :)
Hade tänkt mig en bit mässingstång eller stål typ fyrkantsrör . Där den ena biten passar perfekt i den andra . Fick inte ihop det riktigt .Funderat mycket men inte fått ihop grejorna. Tycker detta blev över förväntan bra iallafall. Trots mjuk furulist .Så länge som man ser till att den ligger ordentligt rakt i spåret så blir det bra utan rundade kanter . Letade efter en eklist men hitta ingen i rätt dimension på brädgården . Boetten har varit slipad innan av Paul på Electric-watches . Och tyvärr måste jag väl säga att jag inte var nöjd med resultatet . Såg ut att vara gjort på frihand . Han ska hålla sig till att serva "hummers" som han är suverän på :p
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Dagens slipning - Speedmaster Mk2, handomslipad sunbust och handdragna sidoytor.

Kanterna ordentligt avrundade och den plana polerade ytan närst glaset var nästan helt borta.

Toksvårt att plåta, så jag ber om ursäkt för bildkvaliteten!

Före
144319460564952000_resized.jpg


144319460731503900_resized.jpg


Efter

144319460595040800_resized.jpg


144319460516140200_resized.jpg


144319460867748400_resized.jpg


144319460700295600_resized.jpg
Otroligt snyggt, jag ska se till att rensa min Autavia 1163 så ska du få ge den en omgång.
/j
 

McGyver

Rolex
Kvällens slipjobb - en Heuerboett!

Den har varit med om en del och fått sig några poleringar under årens lopp.

Sunburstslipningen på ovansidan var nästan helt borta och sidorna var inte raka längre utan hade fått en lätt välvd form.

144900583495653900_resized.jpg


144900583270273500_resized.jpg


144900583730076200_resized.jpg


Sidoytorna och boettens "bevels" (som egentligen heter chamfers) slipades till m.h.a. ett ställbart bord i min lilla svarv.
Grovslipning för att få till vinklarna igen med 400-papper och sedan 800P följt av 2000P.
När alla ytorna var planslipade så polerades de upp för att få glans och slutligen spänndes boetten upp i min slipjigg och toppytan sunburstslipades m.h.a. 240-papper.

Resultatet

144900583612884700_resized.jpg


144900583387500100_resized.jpg


144900583825695700_resized.jpg


Det fanns en del jack/dings/överpolering på vissa ställen så helt perfekt blev det inte men det blev helt ok!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kvällens slipjobb - en Heuerboett!

Den har varit med om en del och fått sig några poleringar under årens lopp.

Sunburstslipningen på ovansidan var nästan helt borta och sidorna var inte raka längre utan hade fått en lätt välvd form.

144900583495653900_resized.jpg


144900583270273500_resized.jpg


144900583730076200_resized.jpg


Sidoytorna och boettens "bevels" (som egentligen heter chamfers) slipades till m.h.a. ett ställbart bord i min lilla svarv.
Grovslipning för att få till vinklarna igen med 400-papper och sedan 800P följt av 2000P.
När alla ytorna var planslipade så polerades de upp för att få glans och slutligen spänndes boetten upp i min slipjigg och toppytan sunburstslipades m.h.a. 240-papper.

Resultatet

144900583612884700_resized.jpg


144900583387500100_resized.jpg


144900583825695700_resized.jpg


Det fanns en del jack/dings/överpolering på vissa ställen så helt perfekt blev det inte men det blev helt ok!
SHIT VAD BRA!
Längtar efter att få montera ihop den och bära den igen.
Stort tack!
/j
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kvällens slipjobb - en Heuerboett!

Den har varit med om en del och fått sig några poleringar under årens lopp.

Sunburstslipningen på ovansidan var nästan helt borta och sidorna var inte raka längre utan hade fått en lätt välvd form.

144900583495653900_resized.jpg


144900583270273500_resized.jpg


144900583730076200_resized.jpg


Sidoytorna och boettens "bevels" (som egentligen heter chamfers) slipades till m.h.a. ett ställbart bord i min lilla svarv.
Grovslipning för att få till vinklarna igen med 400-papper och sedan 800P följt av 2000P.
När alla ytorna var planslipade så polerades de upp för att få glans och slutligen spänndes boetten upp i min slipjigg och toppytan sunburstslipades m.h.a. 240-papper.

Resultatet

144900583612884700_resized.jpg


144900583387500100_resized.jpg


144900583825695700_resized.jpg


Det fanns en del jack/dings/överpolering på vissa ställen så helt perfekt blev det inte men det blev helt ok!
Grym skillnad! Som en helt annan klocka :)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Så imponerande! Jag hittade en fin gammal Certina på en loppis men den var i så dåligt skicka i boetten att jag avstod. Nu ångrar jag mig att jag inte köpte den när jag ser vad som går att åstadkomma. Fortsätt att förvåna oss! :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Blev ju nice! Det är klockor i detta skick som ska lappas. :)
Det vill till att man vet hur de ser ut från början annars kan det nog bli rätt knas.
Absolut, jag funderade både en och två gånger. Men som sagt, denna boett hade inte bara bruksspår utan var polerad/slipad.
Kom fram till att jag inte gillade att bära klockan som den var så det var bara att köra.
Lovar att posta bilder på färdiga resultatet när klockan är hemma och monterad.
/j
 
Topp