• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lappknivar och klockor del 1 o 2

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag har tidigare publicerat nedanstående inlägg i tråden "militära ur" och repriserar fär att få en kontext till del 2 nedan.
Del 1
Klockan på bilden är min första klocka. Så även min pappas, han fick den 1941, mitt under brinnande världskrig. Pappa har berättat att han fick välja mellan ett antal klockor och valde den här för att han tyckte namnet var så coolt: "Helvetia" (latin f. Schweiz om ngn undrade).
-Åh käre far, jag hade gett ett finger för att få se vad du hade att välja emellan.
1969 när jag själv var 12 år fick jag den i min tur. Så den har överlevt två tolvåringars vilda upptåg.



Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?

Jo, 1944 bombade engelsmännen slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. Min farfar var och jagade nordväst om Porjus och blev ögonvittne till när en Lancaster på väg hem från bombningarna, svårt sönderskjuten nödlandade på en myr. När besättningen hade evakuerats återvände Farfar till planet och tog ut flyplansrutor i plexiglas.
Då Farfar slöjdade lappknivar (trots att han inte var same) lade han in inlägg av plexi i knivarna. Det kan idag kännas som ett lite bisarrt material att blanda med naturmaterial som renhorn och renläder. Men plexiglas är ju slöjdbart och man får betänka att 1944 var plexiglas inget som var tillgängligt för gemene man. Kanhända var Farfars kompisar litet avundsjuka när de såg de rara glasinläggen.

Mer att läsa om Lancastern: http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/porjus.html
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Del 2
För en tid sedan var jag på ett möte och såg att en av deltagarna hade en fin kronograf; en Enicar. Jag bad att få kolla på den och han berättade att han fått den av sin far som var med och bärgade regalskeppet Wasa 1961. Pappan hade jobbat som dykare under det komplicerade bärgningsarbetet och förärades klockan som överlämnades av prins Bertil.



Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?

En ledtråd: det är sjödränkt ek i skaftet... Ja, just det..;)

Jag köpte kniven för 30 år sedan av en sameslöjdare och undrade ju förstås hur det var möjligt och fick ett smil till svar; "Tjaa... man känner ju inten-tent-ten..."


Det var alltså den här modellen (ENICAR Sherpa GRAPH) som överlämnades till bärgarna!

Edit: Mer om Wasas bärgning här (Vad är det för klocka som Per Edvin Fälting bär på Racing Strap ?):
http://www.vasamuseet.se/sv/Skeppet/Bargningen/

:)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken historia!

Tyvärr har jag ingen bra lappkniv att visa upp - förutom en tragisk producerad ursäkt till kniv som jag tillverkade i
skolans slöjdsal. Kanske jag vågar visa detta mästerverk!
 

jabla

Sarlacc
Fantastiska knivar med en historia.
Har inget i närheten att komma med så jag sätter lågvattenmärket i stället. :)
Enda "lappkniv" jag har är en souvenir köpt av en Same i Idre för 15 år sedan som tillsammans med min minsta klocka utgör mitt bidrag.
Klockan är ett damur av märket Revue inköpt på en loppis i somras för 5:-. Den tickar på hyfsat och jag hoppas att mekaniska damur är nästa hype.

Revue_lappkniv.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Härlig story, Kettil! Kul att äntligen få konfirmerat att det var den Enicar-modellen de tilldelades, jag har undrat över vilken det var. :) Ser fram mot del 3...:)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fantastiska knivar med en historia.
Har inget i närheten att komma med så jag sätter lågvattenmärket i stället. :)
Enda "lappkniv" jag har är en souvenir köpt av en Same i Idre för 15 år sedan som tillsammans med min minsta klocka utgör mitt bidrag.
Klockan är ett damur av märket Revue inköpt på en loppis i somras för 5:-. Den tickar på hyfsat och jag hoppas att mekaniska damur är nästa hype]

Tack, men du glömde ingressen ( del 3) ;)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Kan ha varit den här: http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionArt.aspx?vId=659995&plT=80565719&AuktID=1980
Där hängde man inte riktigt med i budgivningen...:greedy:
Var det någon på KS som knep den kanske man kan hoppas på ett bildreportage?

Oj! Tack för tillägget. Det här blir ju bättre och bättre...

5512:an såg ut att vara i bra skick med tanke på att Fälting verkar ha burit klockorna på insidan av handleden; på filmen slår han ju klockan i bordet hela tiden medan han pratar. :eek:

/ :)
 
Topp