• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lasersvetsa invändiga boettskador, nån som testat?

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Undrar om någon har testat lasersvetsning för att reparera invändiga boettskador? Om någon testat, vart gjordes det och hur blev resultatet?
Mvh
Mathias
 

Onelund

Rolex
Hej,
Undrar om någon har testat lasersvetsning för att reparera invändiga boettskador? Om någon testat, vart gjordes det och hur blev resultatet?
Mvh
Mathias
vad menar du med invändiga boettskador?

Får något år sedan styrde jag upp en reperation av kassa lugholes på en tudor, går säkert använda sökmotorn i forumet för det om du är intresserad.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
vad menar du med invändiga boettskador?

Får något år sedan styrde jag upp en reperation av kassa lugholes på en tudor, går säkert använda sökmotorn i forumet för det om du är intresserad.

Har lite frätskador (troligen under packningen under boettlockettet) orsakade av fukt. Har inte sett det själv utan fick infon när jag gjorde värdering på klockan.
 

rogart-63

Patek
Har lite frätskador (troligen under packningen under boettlockettet) orsakade av fukt. Har inte sett det själv utan fick infon när jag gjorde värdering på klockan.
Går säkert men troligen behöver boetten även svarvas efter svetsningen . Plus att det gäller att inte skada ev gängor. Vad är det för klocka?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Går säkert men troligen behöver boetten även svarvas efter svetsningen . Plus att det gäller att inte skada ev gängor. Vad är det för klocka?

Det är en Datejust från -79. Den är inte tät nu och jag tror det beror på just frätskadorna och därav skulle jag vilja fixa till det.
Tror du Michael Y i HK löser en sån här sak?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det är en Datejust från -79. Den är inte tät nu och jag tror det beror på just frätskadorna och därav skulle jag vilja fixa till det.
Tror du Michael Y i HK löser en sån här sak?
Har du provat med en vanlig täthetsservice? Kolla glas, byt packningar i baklock och krona innan du skicka iväg för svetsning. Det ska till ganska stora skador på boett/baklock för att DJ inte ska klara sina 5 atm.
 

rogart-63

Patek
Det är en Datejust från -79. Den är inte tät nu och jag tror det beror på just frätskadorna och därav skulle jag vilja fixa till det.
Tror du Michael Y i HK löser en sån här sak?
Kanske ? Ska leta lite på nätet . Hade nåt firma som kunde göra lasersvetsa och även svarva m.m .Men kommer inte ihåg exakt vad dom hette ?
 

Onelund

Rolex
Har lite frätskador (troligen under packningen under boettlockettet) orsakade av fukt. Har inte sett det själv utan fick infon när jag gjorde värdering på klockan.

Det är inga som helst problem, det de gör är att de fyller på med nytt materiel, sen slipar de ned det till rätt höjd under mikroskop/förstoring etc
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har du provat med en vanlig täthetsservice? Kolla glas, byt packningar i baklock och krona innan du skicka iväg för svetsning. Det ska till ganska stora skador på boett/baklock för att DJ inte ska klara sina 5 atm.

Nope inte ännu, men det är naturligtvis ett alternativ. Ska kolla med Rob kring detta.

Lägg upp lite bilder!

Kan inte öppna boettlocket själv för att inspektera skadorna tyvärr. Annars hade jag självklart lagt upp det.


Toppen, tack! :)

Det är inga som helst problem, det de gör är att de fyller på med nytt materiel, sen slipar de ned det till rätt höjd under mikroskop/förstoring etc

Så bra, vill ju inte riskera att det blir mer skador.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nope inte ännu, men det är naturligtvis ett alternativ. Ska kolla med Rob kring detta.



Kan inte öppna boettlocket själv för att inspektera skadorna tyvärr. Annars hade jag självklart lagt upp det.



Toppen, tack! :)



Så bra, vill ju inte riskera att det blir mer skador.
Be dem som skruvar åt baklocket, att inte dra fast det så hårt, så får du upp det med en "gummiboll" eller liknande.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nope inte ännu, men det är naturligtvis ett alternativ. Ska kolla med Rob kring detta.



Kan inte öppna boettlocket själv för att inspektera skadorna tyvärr. Annars hade jag självklart lagt upp det.



Toppen, tack! :)



Så bra, vill ju inte riskera att det blir mer skador.
Rob-E rekommenderade mig att börja svetsa på en klocka som ej var tät men de missade den lilla detaljen att plexit var aftermarket och glappade med nån millimeter. När nästa urmakare vände på klockan trillade glaset ur...
Men vafan, fram med svetsen!:D @Onelund kontakter gjorde ett fint jobb och det blir en kul tråd :)
@Minuteman du har väl också lite erfarenheter med en DJ?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Rob-E rekommenderade mig att börja svetsa på en klocka som ej var tät men de missade den lilla detaljen att plexit var aftermarket och glappade med nån millimeter. När nästa urmakare vände på klockan trillade glaset ur...
Men vafan, fram med svetsen!:D @Onelund kontakter gjorde ett fint jobb och det blir en kul tråd :)
@Minuteman du har väl också lite erfarenheter med en DJ?

Vore toppen om nån har liknande erfarenhet som vill dela. Jag kommer först kolla om en täthetssevice löser problemet. Annars blir det svetsning :D
 

Minuteman

Rolex
Har som @Gummo nämnde en DJ som av en urmakare dömdes ut att behöva svarvas eller till och med byta boett för att bli tät på grund av frätskador (pitting) på packningsytorna i mellanboetten.

Hos urmakare #2 (Rob) var det dock inga problem att få den tät vid service.

Så kolla om inte en vanlig täthetsservice löser dina problem först.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Har som @Gummo nämnde en DJ som av en urmakare dömdes ut att behöva svarvas eller till och med byta boett för att bli tät på grund av frätskador (pitting) på packningsytorna i mellanboetten.

Hos urmakare #2 (Rob) var det dock inga problem att få den tät vid service.

Så kolla om inte en vanlig täthetsservice löser dina problem först.
Vad lär vi oss av detta? Vissa vill alltid börja alltid med svetsen! :D
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad lär vi oss av detta? Vissa vill alltid börja alltid med svetsen! :D

Haha ja men det är ju lite coolare med svetsning än en täthetsservice :cool: + att det finns pengar att tjäna.
Hade tidigare en 1603 med frätskador där Rob tyckte att jag skulle köpa en ny boett för 16k. Så de finns lite försäljningsådra hos urmakarna ...
 
Senast ändrad:

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har som @Gummo nämnde en DJ som av en urmakare dömdes ut att behöva svarvas eller till och med byta boett för att bli tät på grund av frätskador (pitting) på packningsytorna i mellanboetten.

Hos urmakare #2 (Rob) var det dock inga problem att få den tät vid service.

Så kolla om inte en vanlig täthetsservice löser dina problem först.

Yes blir att pallra sig till Rob för täthetservice först. Tror det borde lösa det. Återkommer med uppdatering :)
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det är inga som helst problem, det de gör är att de fyller på med nytt materiel, sen slipar de ned det till rätt höjd under mikroskop/förstoring etc

Är faktiskt sugen på att gå på svetsen direkt men undrar lite kring kostnadsbilden, är det snordyrt eller överkomligt?
Sedan läste jag att lasersvets kan "stressa" det övriga stålet runt om och att det leder till spänningar mm och kanske skapar sprickor. Är det något att oroa sig för?
Tack på förhand!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kolla med dom här: http://www.guldsmed.com/laser.html
Annars så är 1600 boetter inte så dyra, kan nog vara bättre att köpa en. Jag har en lös 16013 boett annars.

Tack för ditt svar:)
Har pratat med dom men han hade inte verktyg att öppna boettlock. Detta är ju ingen utvändig skada och man behöver veta lite vad man gör, annars kan ju klockan skadas. Så därför valde jag att inte låta dom kolla på klockan.

Visst kan man köpa ny boett men jag har ju cert till klockan så ny boett är inget alternativ.

Om det kostar några tusen så är det ok för min del. Detta är en årsklocka dessutom så extra värdefull (för mig ;))
 

Onelund

Rolex
Hej

Nej kan lova att det inte påverkar övrigt materiel på något negativt sätt. I huvudsak är dessa killa reparatörer av verktyg till ex plastindustrin där det ofta är väldigt små marginaler. Allt arbete görs under mikroskop. Både svetsning och polering.

Utan att ha sett skadan är det toksvårt för ett exakt pris, Men har blivit lovad en kostnad under 2 rödingar.


Är faktiskt sugen på att gå på svetsen direkt men undrar lite kring kostnadsbilden, är det snordyrt eller överkomligt?
Sedan läste jag att lasersvets kan "stressa" det övriga stålet runt om och att det leder till spänningar mm och kanske skapar sprickor. Är det något att oroa sig för?
Tack på förhand!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej

Nej kan lova att det inte påverkar övrigt materiel på något negativt sätt. I huvudsak är dessa killa reparatörer av verktyg till ex plastindustrin där det ofta är väldigt små marginaler. Allt arbete görs under mikroskop. Både svetsning och polering.

Utan att ha sett skadan är det toksvårt för ett exakt pris, Men har blivit lovad en kostnad under 2 rödingar.

Tusen tack för ditt svar :)
Har faktisk skickat en förfrågan till dom så får se hur det går. Fortsättning följer..,
 
Topp