Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lasersvetsning?

Diskussion i 'Diskussion' startad av azcii, 1 juli 2016.

1. azcii
    Trådstartare

azcii Borgare

Från:
    City 17
    Ibland ser man 10+ år gamla klockor som ser helt orörda ut på chrono24, där de beskrivs som "oanvända". Kan man på något sätt kontrollera om klockan i fråga inte genomgått en lasersvetsning? Har sett bilder på olika forum där folk reparerat dings och repor med hjälp av lasersvetsning, där resultaten blivit helt fantastiskt bra. Läste också att Patek (och även Rolex) använder sig utav lasersvetsning i sina fabriker i Schweiz för att reparera klockor - någon som har mer info om detta? Någon med erfarenhet av lasersvetsning?

theargonaut gillar detta.
  2. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    azcii gillar detta.
  3. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Förmodligen då för att reparera en liten skada , som här på bilder . Finns andra som gör om hela klockan , ock då säljes som NOS . image.jpeg image.jpeg image.jpeg

rillesnille och azcii gillar detta.
  4. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
  5. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    En intressant detalj, tyckte jag, från Rolex tråden är man ofta använder laser för att lägga tillbaka befintlig material som tryckts undan vid stötar och slag.

6. Nicbex

Nicbex Biskop

Jag förstår egentligen inte riktigt problemet. Nu är jag ingen metallurgisk hantverkare och det är möjligt att jag inte har ett så tränat öga att jag kan ske skillnaden mellan en klocka som har blivit enbart polerad och en klocka som blivit polerad och lasersvetsad, iaf inte om resultatet blir så bra som bifogade bilder. Jag menar, man restaurerar som exempel svingamla fina tavlor; där har man ju inte som målsättning att tavlan ska se så sunkig ut som möjligt för att det skulle vara något värde i det utan försöker ofta professionellt restaurera så gott det går. Lurigare är det såklart om man tillför extra material, men om restaureringen av boetten endast görs för att flytta tillbaka materialet dit det ska vara är det väl positivt. Man byter ju urdelar som gått sönder eller är utslitna, vem vill ha en trasig klocka bara för att den ska vara "original".

Adro gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield