• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laxrosa på Explorer 1016?

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej klockvänner!
Jag är rätt ny här och mina kunskaper om vintageur understiger vida min entusiasm för desamma. Jag känner mig redo att investera i en Explorer 1016 och har kikat på en från '79 där säljaren uppger att lumen har patinerats till att anta en laxrosa ton. Vilka omständigheter skulle kunna orsaka det?
Tacksam för svar!

PS om du som läser detta har ett ex till salu är du välkommen att höra av dig DS
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Klockan finns på Ch24, jag lyckades inte spara eller skärmdumpa. Det syns inte på bild vilket säljaren också påpekar. Det ser mer ut som orange tycker jag. Jag pratade med en urmakare på Bergströms i Malmö som tyckte jag skulle köpa en så ny Explorer I som möjligt. "Menar du en 70 eller 80-talare då" frågade jag. -"Nej, helst en 2015" Den här klockan säljs från Italien vilket han också höjde ett varningens finger för då han fått in flera kunder som handlat klockor därifrån och som blivit besvikna.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Otippat att Bergströms skulle tipsa om nya klockor;)

Är det den här? Inte någon modell där jag har kunskap men det finns säkert någon annan här som vet bättre
image.png
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Precis! Tack för engagemanget! Tänkte att det kanske var en känt faktum att tritium missfärgas rosa vid kontakt med saltvatten eller nåt liknande.
Man vill ju inte köpa grisen i säcken...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är en privat säljare om jag förstår annonsen rätt, vet inte om jag vågat gå vidare
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hmm, man kan inte vara nog försiktig. Det är lätt att sänka garden när Gollum-febern sätter in. Jag uppskattar din input.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
De där visarna uppvisar tecken på att ha sugit åt sig fukt va?
Konstigt att inte index gjort detsamma?
Edit: Tittade igen. Jag kan ha fel. De ser inte svarta ut men de är ju väldigt olika index.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Verkar priset för bra för att vara sant?
Nej, det tror jag inte att det är. Det verkar skäligt. Som jag uppfattat det är det 60-talsexemplaren som är de mest eftertraktade. De senare serierna verkar behöva nåt unikt som 'Beyer' eller 'Tiffanys' för att kunna konkurrera i det högre segmentet. Men för all del, är det 1016 så finns ett samlarvärde. Men om jag missat nåt så blir jag glad att få lära mig.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag håller med er båda. Sekundvisaren sticker verkligen ut från övriga visare och index. Jag är känslomänniska och blir lätt för ivrig och fartblind när det är nåt man verkligen vill ha mitt framför näsan på en.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag håller med er båda. Sekundvisaren sticker verkligen ut från övriga visare och index. Jag är känslomänniska och blir lätt för ivrig och fartblind när det är nåt man verkligen vill ha mitt framför näsan på en.
Det känns igen! Då är det bra att posta på olika forum. Kolla gärna med folket på rolexforums.com. Där fick jag mycket hjälp innan jag handlade min. Fick såklart mycket hjälp här också :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Moorflax:
Ja, det är mycket pengar för mig. Snudd på massor när det gäller klockor. Funderar ibland på att fega ur och köpa en nyare 36mm Explorer här på hemmaplan men om jag gör det så skulle det dröja riktigt länge innan jag har råd med en 1016 som är det jag helst vill ha. Lyxproblem och cirkelresonemang i ett och samma paket!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Maila säljaren och fråga om du kan få bilder på urverket, man brukar kunna få lite ledtrådar om ev fuktangrepp där. Lägg upp bilderna här sedan
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Både tavla och visare tyder på att något hänt. Sekundvisaren har förmodligen relumats någon gång varför den ser ut som den gör. Vad exakt funderar du på? Är du okej med looken så är det bara att slå till. Är du inte det så passar du. Det är ingen normal look och det kommer förmodligen att spela in negativt dagen du säljer klockan. Det är inte mycket svårare än så. Personligen hade jag betalat lite mer för att slippa imperfektionerna men det är bara jag.

Lycka till!

Edit: Vad är serienumret på den? Om du jagar 60-talare så är det viktigt att den inte har ett för lågt serial iom tavlan du kikar på är matt. Allt innan 1.6 ska tveklöst vara gilt.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Både tavla och visare tyder på att något hänt. Sekundvisaren har förmodligen relumats någon gång varför den ser ut som den gör. Vad exakt funderar du på? Är du okej med looken så är det bara att slå till. Är du inte det så passar du. Det är ingen normal look och det kommer förmodligen att spela in negativt dagen du säljer klockan. Det är inte mycket svårare än så. Personligen hade jag betalat lite mer för att slippa imperfektionerna men det är bara jag.

Lycka till!

Edit: Vad är serienumret på den? Om du jagar 60-talare så är det viktigt att den inte har ett för lågt serial iom tavlan du kikar på är matt. Allt innan 1.6 ska tveklöst vara gilt.

Tackar! Mycket kärnfull och informativ post. Jag är nog rätt ok med visarnas skick så länge den är fräsch inuti. Enligt säljaren är det mindre än tre år sedan senaste service. Den känns som att den dagen man lägger vantarna på en 1016 kommer det vara en 'keeper' men det är ju fullt möjligt att man plötsligt vill ha nåt annat istället...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tackar! Mycket kärnfull och informativ post. Jag är nog rätt ok med visarnas skick så länge den är fräsch inuti. Enligt säljaren är det mindre än tre år sedan senaste service. Den känns som att den dagen man lägger vantarna på en 1016 kommer det vara en 'keeper' men det är ju fullt möjligt att man plötsligt vill ha nåt annat istället...
Men vad har den för serienummer? Är väldigt enkelt att reda ut om tavlan är rätt eller fel från det? När du säger att du letar 60-tal så är det rätt 50/50 om den ska ha matt eller blank tavla.

Edit: Sorry, ser nu att du säger att den är från -79. :)
 
Senast ändrad:

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Ingen fara. Serienumret är 615xxxx. Giltat är magiskt fint på bild men jag letar efter en matt då det passar mig och min stil perfekt. Designen är det viktiga så om det är 69 eller 82 spelar mig ingen större roll. Funderade ett tag på att sikta in mig på en 68:a (mitt födelseår) men det känns inte så angeläget längre, mer en kul bonus om det skulle landa med en sån.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den matchar tavlan rätt ok, inte perfekt men ok. Ringen är dock rätt fulpolerad, sedan hade jag velat se hur mycket spännet är polerat. Jag gissar på att rolex-kronan kan vara nästan bortpolerad. Fråga även efter en bild som visar mängden stretch. Jag misstänker att bilderna är väl utvalda så försök be om så många bilder som möjligt.

Bättre bild på tavlan:
3777752f_xxl.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker den matchar tavlan rätt ok, inte perfekt men ok. Ringen är dock rätt fulpolerad, sedan hade jag velat se hur mycket spännet är polerat. Jag gissar på att rolex-kronan kan vara nästan bortpolerad. Fråga även efter en bild som visar mängden stretch. Jag misstänker att bilderna är väl utvalda så försök be om så många bilder som möjligt.

Bättre bild på tavlan:
3777752f_xxl.jpg
Låg kvalitet på trycket och ser nästan ut som att det är lite dåligt med lysmassa på tavlan? Eller är indexen färgade? Hade inte Rolex bättre tryck än detta @Per ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Låg kvalitet på trycket och ser nästan ut som att det är lite dåligt med lysmassa på tavlan? Eller är indexen färgade? Hade inte Rolex bättre tryck än detta @Per ?
Bra någon har ögonen med sig.. Kollade bara på lumen om jag ska vara ärlig. Väldigt lång krona också för att vara en Explorer. Jag är inte alls påläst på dessa så rekommendationen är att man letar efter liknande serienummer och jämför tavlan. Jag är villig att hålla med dig om texten..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra någon har ögonen med sig.. Kollade bara på lumen om jag ska vara ärlig. Väldigt lång krona också för att vara en Explorer. Jag är inte alls påläst på dessa så rekommendationen är att man letar efter liknande serienummer och jämför tavlan. Jag är villig att hålla med dig om texten..
Jag kan inte Rolex, så frågan var bara generell och lite undrande. Vet att vissa GMTs har kassa tryck och att de berodde på tavelmakare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag kan inte Rolex, så frågan var bara generell och lite undrande. Vet att vissa GMTs har kassa tryck och att de berodde på tavelmakare.
Som sagt så vet jag inte. Tipset är att den som köper letar runt efter liknande. Trycket ser taffligt ut och kronan är väldigt lång jämfört med andra 1016. Sen om det finns någon mk som ser ut så här vet jag inte.
 
Topp