• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laxrosa på Explorer 1016?

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Bara kul att hjälpa till!

Välanvänd men ser vettig ut och han har bra priser.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hittade en såld -79 a hos HQ Milton för jämförelse
image.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ser likadan ut. Förmodligen en mer nött tryckdyna vilket leder till det betydligt kladdigare trycket. Iofs kollar jag bara väldigt snabbt men visst ser det ut att vara samma?

image.jpeg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker också det är samma, vet inte hur mycket upplösningen i annonsbilden bidrar till skillnaden, HQs bild är av bättre kvalitet. Men jag tror nog ändå att tavlan är schyst, men att det "laxfärgade" skulle vara vanligt eller innebära någon form av premium hittar jag inget om. HQ har ju ganska många ex de har sålt och är ett bra referensbibliotek om du behöver jämförelser.

http://www.hqmilton.com/search/results/search&keywords=1016/
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej igen! Nu har säljaren skickat dagsfärska bilder av skicket innanför boetten. Jag ser mycket fram emot era utlåtanden!

image.jpeg
image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är inte rätt kille att avgöra skick utefter bilder. Men på baksidan av boettlocket ser jag flera signaturer. Så den har ju iaf blivit servad några gånger. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vid rotoraxeln ser det ju lite skumt ut. Annars ser den väl inte värre ut vad gäller korrosion än 79:an på HQ med oskadad tavla.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
som Matts säger så ser den bra ut förutom rosten i mitten på rotorn. Tycker inte den ser så farlig ut men det är inget samlarskick på insidan heller
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Senaste nytt:
Efter viss beslutsångest och kommunikation med säljaren har jag nu bestämt mig för att slå till! Era iakttagelser har varit till stor hjälp vid förhandlingarna om slutpriset. Med svettiga, darrande händer och tunnelseende har jag just genomfört transaktionen av köpesumman
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag vill tacka samtliga som bidragit med kun
image.jpeg
skap och synpunkter till den här tråden och samtidigt hälsa er välkomna att följa fortsättningen av äventyret i den stora paketöppnartråden...
 
Senast ändrad:

McManaman

Cartier
Både tavla och visare tyder på att något hänt. Sekundvisaren har förmodligen relumats någon gång varför den ser ut som den gör. Vad exakt funderar du på? Är du okej med looken så är det bara att slå till. Är du inte det så passar du. Det är ingen normal look och det kommer förmodligen att spela in negativt dagen du säljer klockan. Det är inte mycket svårare än så. Personligen hade jag betalat lite mer för att slippa imperfektionerna men det är bara jag.

Lycka till!

Edit: Vad är serienumret på den? Om du jagar 60-talare så är det viktigt att den inte har ett för lågt serial iom tavlan du kikar på är matt. Allt innan 1.6 ska tveklöst vara gilt.
Nu kanske jag kommer med en väldigt dum fråga, men vad är egentligen gilt? Jag förstår att tavlor med gilt är gulnade, men varför, och har det också att göra med ifall tavlan är matt eller blank?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu kanske jag kommer med en väldigt dum fråga, men vad är egentligen gilt? Jag förstår att tavlor med gilt är gulnade, men varför, och har det också att göra med ifall tavlan är matt eller blank?
Gilt är främst benämningen på när texten är i ädelmetall. På Rolex-gilt så är det egentligen mer hela tavlan som är annorlunda. Man börjar med en mässinggrund som galvaniseras och sedan målas och slutligen lackas. Det ger en väldigt blank yta som ursprungligen var helt spegelblank. Texten som du ser är mässingplattan så texten är nedsänkt i lacken. Det är inte målat uppe på det svarta som vanliga matta tavlor.

För bilder mm. Kolla här:
https://klocksnack.se/threads/gilt-tråden.36238/#post-826629
 
Senast ändrad:

McManaman

Cartier
Gilt är främst benämningen på när texten är i ädelmetall. På Rolex-gilt så är det egentligen mer hela tavlan som är annorlunda. Man börjar med en mässinggrund som galvaniseras och sedan målas och slutligen lackas. Det ger en väldigt blank yta som ursprungligen var helt spegelblank. Texten som du ser är mässingplattan så texten är nedsänkt i lacken. Det är inte målat uppe på det svarta som vanliga matta tavlor.

För bilder mm. Kolla här:
https://klocksnack.se/threads/gilt-tråden.36238/#post-826629
Tack så mycket! Känns det inte märkligt att samma referens, som 1016, gjordes med både matt tavla och med gilt?
 

McManaman

Cartier
Tackar ödmjukast! Mitt återfall i klockträsket i kombination med medlemskap här på KS och jakten på en 1016 har varit både omtumlande och upplyftande. I en vardag som är likt ett minfält av valmöjligheter är det verkligen befriande när känslan av att ha valt 100% rätt infinner sig.
Ja herregud vad grym den är! Min drömklocka för tillfället. Grattis! Men vad är det som händer med priserna på dessa? Jag kollar på de som har sålts på forumet de senaste två åren och det verkar nära på ha skett en fördubbling. Så stressande! :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Ja herregud vad grym den är! Min drömklocka för tillfället. Grattis! Men vad är det som händer med priserna på dessa? Jag kollar på de som har sålts på forumet de senaste två åren och det verkar nära på ha skett en fördubbling. Så stressande! :)
I vanlig ordning tänker man att man borde köpt för 10 år sedan... Priset är en nackdel men jag resonerade med mig själv och kom fram till att det inte blir fler av dem och de blir sannolikt inte billigare heller. Jag skattar mig lyckligt lottad som hade möjligheten att förverkliga min dröm om en 1016!
 
Topp