• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Le Phare, Dato-Compax, triple date choronograph

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag är ny på forumet efter att ha varit flitig läsaren något år eller så. Jag hittade nyligen en klocka som det jag har lite svårt att hitta information om, nämligen en Le Phare. Det var när jag hittade denna klocka som jag äntligen tog stegen in i forumet. Tror mig kunna en del om klockor, men är långt ifrån någon expert. Hoppas att forumets kunniga profiler kan hjälpa till med mina funderingar.

Modellen borde rimligen kallas Dato-Compax, triple date chronographeller möjligen poor man's Jean-Claude Killy och är 35 mm, 42 mm lång och 19 mm mellan luggarna. Verket är enligt min bedömning ett Valjoux 72c, alltså samma verk som i liknade modeller från t ex Heuer, Rolex etc.

Om själva märket Le Phare har jag inte hittat så mycket info. Men det finns lite historia att läsa på t ex http://www.jeandeve.ch/en/brand.html. Märket startade som Le Phare och fick med tiden namnet Jean d’Eve. Le Phare tycks ha varit stora på koronagrafer under det tidiga 1900-talet men mest som fickur.

Om urverket finns det såklart mer att läsa. Men jag har inte hitta något sätt att åldersbestämma verket. Här önskas hjälp, går ett på något sätt att hitta åtminstonen en ungefärlig ålder på verket?

Och så till ålder på själva klockan. Vad kan det vara för ålder? Jag gissar 50-tal och då utgår jag från skicket och tavlans utseende. Zon-tavla, visare och indexeringen känns tidigt 50-tal, eller kan det vara sen 40-tal?

Skicket på klocka är inte det bästa, dels ser ni att den har ”tappat” återställningsknappen för kronografen. Eller tappat och tappat, ser ut som någon har varit framme med en tång, illa. Kronan är med stor sannolikhet bytt och helt fel i modell. Sprickor i glaset. Den går på tok för fort och kronografen går också tok-fort. All funktioner verkar fungera hyggligt men kronografens sekundvisare sitter löst eller så sitter felet i verket då den hackar och hamnar lite varsomhelst efter nollställning.

När jag läst på om verket i klocka har det ofta skrivit att det är svårt att hitta delar om till det det behöver repareras. Vad har in för erfarenheter av att serva/laga gamla kronografverk? Och vem i gör det bäst i vårt avlånga land? Och vad är kutym vid reparation av gamla kronografer? Byta eller behålla glaset? Sätt dit en ny/beg. knapp/pusher eller behålla den stympade?

Om jag ska tro de säljare som har denna modell av klocka tillsalu på crono24 så är den ”super rare” ”one of a kind” unique osv. Hur unik är denna klocka eller typ av klocka? Vågar någon gissa på ett värde? Prisspannet är stort på chrono24. Jag tror inte att jag sett en enda bild på denna typ av klocka på KS, är det möjligen någon har som har en liknade?

Jag ber redan nu om ursäkt för alla frågor men jag vill verkligen vet mer om klocka och hur jag bäst kan få den att leva vidare.
IMG_1268.JPG


Mvh Hr_Proos
 

Bilagor

  • IMG_1269.JPG
    IMG_1269.JPG
    173.1 KB · Visningar: 122
  • IMG_1270.JPG
    IMG_1270.JPG
    181.3 KB · Visningar: 124
  • IMG_1271.JPG
    IMG_1271.JPG
    223.5 KB · Visningar: 122
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jättefin klocka, kul att tavlan är så fin! Jag kan inte så mycket om om dessa klockor men kan ge dig min uppfattning;
Jag gissar också på femtiotal. Lökkronan här inte hemma på denna. Kotym och kotym men denna är så udda så jag skulle säga att du kan ersätta bägge tryckknappar (för geometri) med några andra liknande (icke orginal) utan att någon skulle höja på ögonbrynen (det är väl mest vintage Daytona och möjligtvis Heuer som man är lite mer petig mer orginal, men där finns mer delar och utbud). Glas byter man utan nostalgi, det är förbrukningsvara. Försök bara ersätta med ett liknande.
La Phare var ett bra gammalt märke. Värde? I det skicket är min gissning någonstans mellan 4-6000 kr?
För service så hade jag i Stockholm vänt mig till ABC eller Farfars Ur.

Här har jag skrivit lite om tillverkaren;
https://klocksnack.se/threads/samara-vad-är-det-för-ett-ufo.40308/
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tack Rozzy för bra svar! Bra skrivet om märket i länken! Har också tänkt på Farfars Ur. Men hur är t ex Nymans i Västerås på att fixa vintageur? Då behöver jag inte åka så långt om jag skulle lämna till dom?
 

Thorn

Friends of KS
Har kikat en del på Le Phare och priserna är verkligen både upp och ned. De som är i doublé brukar inte vara så dyra men i stål eller guld och i bra skick så kan man se de för 40-80k. Riktigt snygga klockor.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack Rozzy för bra svar! Bra skrivet om märket i länken! Har också tänkt på Farfars Ur. Men hur är t ex Nymans i Västerås på att fixa vintageur? Då behöver jag inte åka så långt om jag skulle lämna till dom?
Tveksam över om dom ens skulle ta in klockan, de är mer märkesverkstad. Dyrt skulle det bli i alla fall.
ABC (kanske duktigast?) eller Farfars (billigast?) har bättre kännedom om dessa gamla ur och har förmodligen de flesta nödvändiga reservdelar i lager eller åtminstånde vet var man får tag på dem.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
En fundering kring att Le Phare var näst störst på konografer på 70-talet som Rozzy skriver i länken. Var finns dessa? Jag ni sett någon? Tvivlar verkligen inte på fakta, jag vill bara se dem.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Har kikat en del på Le Phare och priserna är verkligen både upp och ned. De som är i doublé brukar inte vara så dyra men i stål eller guld och i bra skick så kan man se de för 40-80k. Riktigt snygga klockor.
Ja priserna svänger helt klart. Sen får jag en känsla av att de "dato-compax" som säljs på chron24 är på tok för högt prissatta. Säljarna försöker dra nytta av att det är "samma" klocka som Rolex dato-compax aka Jean-Claude Killy. Är inte chorno24 lite av lycksökarens marknad?
 

Thorn

Friends of KS
Ja priserna svänger helt klart. Sen får jag en känsla av att de "dato-compax" som säljs på chron24 är på tok för högt prissatta. Säljarna försöker dra nytta av att det är "samma" klocka som Rolex dato-compax aka Jean-Claude Killy. Är inte chorno24 lite av lycksökarens marknad?
Ja de lägger gärna till ett "killy" och drar på av bara fan på priserna men det är fina kronografer. Kolla bara prisutvecklingen på UG kronografer tex.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fundering kring att Le Phare var näst störst på konografer på 70-talet som Rozzy skriver i länken. Var finns dessa? Jag ni sett någon? Tvivlar verkligen inte på fakta, jag vill bara se dem.
Tanken har slagit mig med, det är inte så ofta man ser dem. Informationen hittade jag på Le Phares hemsida (historia).
Ja priserna svänger helt klart. Sen får jag en känsla av att de "dato-compax" som säljs på chron24 är på tok för högt prissatta. Säljarna försöker dra nytta av att det är "samma" klocka som Rolex dato-compax aka Jean-Claude Killy. Är inte chorno24 lite av lycksökarens marknad?
Visst är priserna ofta rejält tilltagna. Finns ofta ordentlig prutmån eller så köper någon okunnig eller pengastark. Man kan ju alltid försöka.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Jag är ny på forumet efter att ha varit flitig läsaren något år eller så. Jag hittade nyligen en klocka som det jag har lite svårt att hitta information om, nämligen en Le Phare. Det var när jag hittade denna klocka som jag äntligen tog stegen in i forumet. Tror mig kunna en del om klockor, men är långt ifrån någon expert. Hoppas att forumets kunniga profiler kan hjälpa till med mina funderingar.

Modellen borde rimligen kallas Dato-Compax, triple date chronographeller möjligen poor man's Jean-Claude Killy och är 35 mm, 42 mm lång och 19 mm mellan luggarna. Verket är enligt min bedömning ett Valjoux 72c, alltså samma verk som i liknade modeller från t ex Heuer, Rolex etc.

Om själva märket Le Phare har jag inte hittat så mycket info. Men det finns lite historia att läsa på t ex http://www.jeandeve.ch/en/brand.html. Märket startade som Le Phare och fick med tiden namnet Jean d’Eve. Le Phare tycks ha varit stora på koronagrafer under det tidiga 1900-talet men mest som fickur.

Om urverket finns det såklart mer att läsa. Men jag har inte hitta något sätt att åldersbestämma verket. Här önskas hjälp, går ett på något sätt att hitta åtminstonen en ungefärlig ålder på verket?

Och så till ålder på själva klockan. Vad kan det vara för ålder? Jag gissar 50-tal och då utgår jag från skicket och tavlans utseende. Zon-tavla, visare och indexeringen känns tidigt 50-tal, eller kan det vara sen 40-tal?

Skicket på klocka är inte det bästa, dels ser ni att den har ”tappat” återställningsknappen för kronografen. Eller tappat och tappat, ser ut som någon har varit framme med en tång, illa. Kronan är med stor sannolikhet bytt och helt fel i modell. Sprickor i glaset. Den går på tok för fort och kronografen går också tok-fort. All funktioner verkar fungera hyggligt men kronografens sekundvisare sitter löst eller så sitter felet i verket då den hackar och hamnar lite varsomhelst efter nollställning.

När jag läst på om verket i klocka har det ofta skrivit att det är svårt att hitta delar om till det det behöver repareras. Vad har in för erfarenheter av att serva/laga gamla kronografverk? Och vem i gör det bäst i vårt avlånga land? Och vad är kutym vid reparation av gamla kronografer? Byta eller behålla glaset? Sätt dit en ny/beg. knapp/pusher eller behålla den stympade?

Om jag ska tro de säljare som har denna modell av klocka tillsalu på crono24 så är den ”super rare” ”one of a kind” unique osv. Hur unik är denna klocka eller typ av klocka? Vågar någon gissa på ett värde? Prisspannet är stort på chrono24. Jag tror inte att jag sett en enda bild på denna typ av klocka på KS, är det möjligen någon har som har en liknade?

Jag ber redan nu om ursäkt för alla frågor men jag vill verkligen vet mer om klocka och hur jag bäst kan få den att leva vidare.
IMG_1268.JPG


Mvh Hr_Proos
Välkommen.
Har din Avatar i källaren :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Försökte få mer info och klockan hos Jean d'Eve (som startade som Le Phare). Jag ville vet mer om produktionen, år, antal och ja, ni vet allt det där extra som en vill veta. Men det gick ju som jag trodde, deras svar; "As our group only took over the Le Phare concern in 1991 we have only incomplete data regarding old productions". Synd att de tappat sin historia. Historielöshet är tråkigt! :(
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Fick ett mycket trevligt samtal från urmakaren igår. Klockan är fixad och fungerar perfekt! Som jag förstod så behövdes inga delar bytas i verket, förutom fjädern. Verket var tydligen i mycket bra skick. Har fått nya "pushers", ny krona och nytt glas. Det tråkiga är att jag inte kan hämta den på några dagar. Kommer verkligen bli en olidlig väntan. Men medan jag väntar kan jag alltid fundera på vad den ska ha för band? Tar gärna emot förslag på olika typer! Kom med förslag, högt och lågt, färgglatt eller mer klassiskt. Vad blir snyggast, passar bäst, på denna?
IMG_1268.JPG

Har inte heller någon ny bilda att bjuda på, så det för bli en gammal.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Ibland önskar man att man bläddrar igenom en gammal tråd :rolleyes: Riktigt fin klocka, ska bli kul att se nya bilder!
Är själv ute efter en äldre kronograf. Dom blir bara dyrare och dyrare ;)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Skulle hämta klockan förra veckan. Efter en heldag med möten i varma syrefattiga lokaler med för mycket kaffe och obegripliga vägledningsdokument tog jag en rask promenad till urmakaren. Yster och förväntansfull kliver jag in och får klockan i handen. Måste haft världen fånigaste leende när jag får se den. Dra upp den några varv och den tickar igång så vackert och fridfullt. Den tickar på i 25 sekunder och sen stod tiden stilla, bokstavligt stilla alltså!!! Den stannar!!! Den står stilla i några sekunder och sen hoppar den igång igen. Mitt hjärta gör samma sak, stannar. Den fick alltså bli kvar och urmakaren har antagligen fixat den nu, men den ska har den kvar för observation. Det var hursomhelst förra veckans i-landsproblem. Men jag fick med mig en bild hem i alla fall! Men mitt arma hjärta har inte riktigt återhämtat sig ännu.
IMG_1557.JPG


Ps. När jag skulle ta tåget hem var det naturligtvis ett ställverk i Karlberg som brunnit med påföljande signalfel. En j_vla stygg-torsdag alltså! Nästa dag, alltså fredag, lyckades jag hälla olja i min dator. Så i-i-landsproblemen fortsatte. Ds.
 
Topp