• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lefty, förslag på dykare med kronan till vänster (budget 10-15k)

Hej,
ska köpa min första "riktiga" klocka, en keeper, det handlar om en begagnad för att komma lite något steg längre.
(Det finns någon liknande tråd men budgeten är inte den samma, så jag kör på en ny tråd.)

Förutsättningarna är att klockan ska ha kronan på vänster sida alt vid 4. (Jag stör mig rätt hårt på kronan i handryggen.)
Dykare, vattentät 200 m eller över är ett krav, 42 mm eller större (inte över 44-45 mm) klockan sitter på oavsett vad jag gör och får ta en del stryk. En automatare föredrar jag framför kvarts, men jag är öppen för förslag.

En klocka jag skarpt gillar är Glashutte Seebataillon GMT, men den är lite utanför min budget. Även tittat på Sinn som just nu ligger närmast ett köp. Dievas Vortex Automatic nja, osäker på vad det är för kvalité.

Halos och Deep blue nja, dom fångar mig inte riktigt. Seiko har jag, Armida faller inte riktigt på läppen.. Kollat in en del från Hamilton, men osäker på kvalitén och märket. Citizen och Certina utgår också för mig. Marathon om inte den förbannade kronan som sticker ut en halvmeter.

Pumpa på med förslag, kollar på allt men jag har svårt att hitta just den DÄR klockan som bara är så rätt för mig inom min budget.

Tackar på förhand,

Mvh Nicklas
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sinn EZM3/EZM3F är ett utmärkt val!

image.jpeg
 
Sinn EZM3/EZM3F är ett utmärkt val!

image.jpeg
Absolut, jag gillar den skarpt. Det jag tvekar på är att den bärs för litet. Har en SKX och den ska vara 42 mm, men bärs otroligt liten. Har för mig att EZM är 41 mm och därför tvekar jag. Men när man ser ditt foto så ser den rätt perfekt ut. Hur upplever du att den bärs mot andra i samma storlek?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, jag gillar den skarpt. Det jag tvekar på är att den bärs för litet. Har en SKX och den ska vara 42 mm, men bärs otroligt liten. Har för mig att EZM är 41 mm och därför tvekar jag. Men när man ser ditt foto så ser den rätt perfekt ut. Hur upplever du att den bärs mot andra i samma storlek?
Kronan kl4 gör att skx känns mindre, sinnen kommer du tycka är större.
 
Min poäng var att de har samma mått på pappret. Den högra har dock kronan kl 3 och upplevs därför mycket större.
Snacka om en överflygning, den gick mig helt förbi med andra ord.....:)
Men det var en väldigt bra jämförelse, SKX:n ser väldigt liten ut som du säger. Jag är dock tveksam om det bara är kronan som gör det, tror bezelen gör mer. Gjorde en snabb kladd, kolla och se vad du tycker.

image.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Snacka om en överflygning, den gick mig helt förbi med andra ord.....:)
Men det var en väldigt bra jämförelse, SKX:n ser väldigt liten ut som du säger. Jag är dock tveksam om det bara är kronan som gör det, tror bezelen gör mer. Gjorde en snabb kladd, kolla och se vad du tycker.

image.jpg

I just det här fallet tror jag också att bezeln gör mer än kronan. Men självklart kan kronans placering påverka hur klockan bärs.
 
Eller så gör du som jag och köper en klocka du gillar med kronan klockan 3 och sen flippar du den bara 180 grader. OBS! Se upp om du har datum, då måste du tjacka nytt datumhjul annars hamnar visningen mittemellan två datum.

Exempel: Marathon SAR
C0954343-F4AB-414C-AD21-8C3FA8198260_zpswifrpvio.jpg
Om jag hade dom kunskaperna så hade jag kunnat tänka mig det, men jag tror jag skulle ångra mig om gav mig in i en klocka för 10+ och inte kunde få ihop den igen. Vilket är det mest troliga för min del...
 

Jens

Greedo
Så jävla enkelt val; Sinn UX.
GSG-varianten har kronan kl 10 och du bör hitta en i den prisklassen.
UX-GSG-9_oB.png

Vattentät till typ en kilometer dessutom.



J
 
Så jävla enkelt val; Sinn UX.
GSG-varianten har kronan kl 10 och du bör hitta en i den prisklassen.
UX-GSG-9_oB.png

J[/QUOTE
Har varit väldigt nära att trycka på köpknappen, det som stoppade mig var att det är en kvartsare. Tänkte att jag kunde få lite fler tips på automatare innan jag bestämmer mig. Men som läget är nu så står det mellan GSG:n och EZM:n.

N



]
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, jag gillar den skarpt. Det jag tvekar på är att den bärs för litet. Har en SKX och den ska vara 42 mm, men bärs otroligt liten. Har för mig att EZM är 41 mm och därför tvekar jag. Men när man ser ditt foto så ser den rätt perfekt ut. Hur upplever du att den bärs mot andra i samma storlek?

Det där är ju extremt individuellt. På mig bärs den relativt stort. Jag upplever den som längre än seikon (mellan bandhornsspetsarna) vilket gör den mer harmonisk. Seiko blir alltid för mycket hockeypuck på min arm. Och höjden tar ut bredden i storlekskänslan IMO.
 
Det där är ju extremt individuellt. På mig bärs den relativt stort. Jag upplever den som längre än seikon (mellan bandhornsspetsarna) vilket gör den mer harmonisk. Seiko blir alltid för mycket hockeypuck på min arm. Och höjden tar ut bredden i storlekskänslan IMO.
Får samma intryck när jag kollar på bilder av folk som bär EZM, ser större ut än vad den är. Men i enstaka fall så ser den mindre ut och det är därför jag tvekar. Skulle vilja testa en live, men här i Gbg finns ingen återförsäljare tyvärr.
 
Topp