Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Legend Diver får hemslöjdat lädernato

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av lemmyKilmister, 12 juli 2015.

1. lemmyKilmister
    Trådstartare

lemmyKilmister Bonde

Hej go' vänner!

För inte så länge sedan införskaffades ett för forumet välkänt ur i form av en Longines Legend Diver. Denna klocka gör sig som bekant bra på en uppsjö band och undertecknad kunde inte få tanken av ett brunt lädernato ur skallen. Problemet är att dessa inte saluförs hos den lokala Coop-handlaren och då kosan styrs norrut imorgon för ett par veckors semester så finns inte tiden att klicka hem ett över nätet. Så vad göra? Bita i det sura äpplet och gå runt med tvångstankar resten av semestern eller ta saken i egna händer? Eftersom denna tråd ligger i hemslöjdsdelen av forumet kan ni kanske gissa svaret på den frågan.

I samband med en köksrenovering förra året köpte jag ett skinnförkläde för att kunna imponera på gästerna när falukorven serveras. Ända sen jag fick hem det har jag tänkt att det skulle gå att få ut en herrans massa natoband ur det förklädet. Men jobb och annat trams har stått i vägen för dylika experiment, ända tills nu.

Behold the råvara, 700 pix på Åhléns.
    WP_20150712_001.jpg

Jag tänker så klart inte sabba hela förklät, bara knycka en bit av banden man knyter runt kaggen. Frågan är bara vilken tåt som är bäst lämpad att ta av.
    WP_20150712_002.jpg

Aquaracern fick tjänstgöra som tidtagare, strax före åtta skred jag till verket.
    WP_20150712_003.jpg

En bit skinn av rätt längd är avklippt och en Corona är öppnad. Det olivgröna zulubandet kommer agera donator för metallspännet och ringar.
    WP_20150712_004.jpg

Visst fan, behöver ju bandbytarverktyget, får ta och rota fram det.
    WP_20150712_005.jpg

Skinnbiten är klippt till en bredd av 22mm med den trogna kvalitetssaxen från Fiskars. Jag använde donatorbandet som mall för att få rätt bredd.
    WP_20150712_006.jpg

En första provmontering för att se att jag är på rätt väg. Tycker att färgen blev perfekt.
    WP_20150712_007.jpg

Hålet för piggen i spännet är gjort och den första ringen sitter på, tur att det finns facit att tjuvkika på så att det blir rätt.
    WP_20150712_008.jpg

Nu börjar det trixiga och tidsödande arbetet. Jag hade ju minst godkänt i syslöjd så det är upp till bevis nu. Utan Clas i Insjöns behändiga klämma vette fan om det hade gått överhuvudtaget, skinnet var rätt hårt att trycka igenom med en vanlig nål. Klämman såg till att materialet inte rörde sig allt för mycket så att resultatet blev någorlunda rakt. Jag ritade med en penna tvärs över bandet för att ha ett riktmärke och markerade var hålen skulle göras. 6mm mellan varje hål fick det bli.
    WP_20150712_009.jpg

Första prövningen i tålamod är avklarad.
    WP_20150712_010.jpg

Dags för ring nummer två. Hade först tänkt ha tre ringar totalt men det var så jäkla jobbigt att trä nålen genom skinnet så jag nöjde mig med två.
    WP_20150712_013.jpg

Syjuntan är avklarad!
    WP_20150712_014.jpg

Ett noga utmätt hål gjordes i bandet för att passa perfekt till mina handleder. Hålet gjordes med hammare och spik, en plastskärbräda fick sätta livet till. I vanliga fall brukar jag hamna mitt i mellan hålen på natoband men nu har jag ju lyxen att bestämma själv var hålet ska vara. Bandet monterades sedan på klockan och det ser ju rätt lovande ut. Som synes på bilden så har solljuset försvunnit två timmar efter att hemslöjden drog igång.
    WP_20150712_018.jpg

Nedan kommer ett gäng handledsskott, är riktigt nöjd med resultatet. Efter att bilderna togs smörjde jag in lädret med lite skofett, torkade svetten ur pannan och hällde upp en bourbon!
    WP_20150712_019 2.jpg
    WP_20150712_020 1.jpg
    WP_20150712_022 1.jpg
    WP_20150712_024 2.jpg

Tack för titten och ha det gott i sommarnatten!

Lars

limbotimbo, P-A, Savagear114 och 28 andra gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Bra jobbat!

lemmyKilmister gillar detta.
  3. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snyggt med bara ett hål för spännet, riktigt custom made :)

4. mofo

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    bra jobbat, hade själv MVG i syslöjd så jag kanske skulle försöka mig på detta :)

5. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Snyggt jobbat!
    LLD'n passar riktigt bra på läder och nato:)

6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Snyggt jobbat!

Var försiktig med skofettet bara, det är inte tänkt att sitta mot hud. Tror det var någon här på forumet som fick utslag eller någon allergisk reaktion. Bättre att använda produkter tänkta för armband.

Senast ändrad: 14 juli 2015
  7. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Snyggt. Köp en billig syl så kommer sömnaden gå galant.

8. Wemb

Wemb Friends of KS

Bra jobbat, blev riktigt snyggt!

9. lemmyKilmister
    Trådstartare

lemmyKilmister Bonde

Tack, har du någon särskild produkt i åtanke?

10. lemmyKilmister
    Trådstartare

lemmyKilmister Bonde

Tack, ja om det ska bli mer hemslöjd så måste jag investera i lite bättre grejer!

11. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag brukar köra det här och har inte haft några problem, men jag vet att det finns något som brukar rekommenderas här på forumet (minkolja?)
    IMG_20150714_132726.jpg

12. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Såg riktigt bra ut! :)

13. Chuck

Chuck Friends of KS

Ser riktigt bra ut!

14. P-vakten

P-vakten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Blev ju kalas! Nu vart man ju själv sugen på att dra fram sylådan och testa tålamodet :)

15. almeyero

almeyero Borgare

Från:
    Förorten
    Riktigt snyggt och bra gjort!

16. Olaola

Olaola Stadsbo

Kanon fint! Bra bilder och beskrivning :)

17. maks

maks Torpare

Trevlig läsning och ett fint resultat! :)