• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Lejon kronograf på cordovan bund *Prissänkt*

JohanHLM

Rolex
Hade en tanke tidigare i år att få ihop en stor samling men eftersom jag ändå bara använder ett fåtal klockor har jag bestämt mig för att göra mig av med dessa två relativt ovanliga klockor.

Först ut är en Nivada Travelmaster ●SÅLD● från ca 1970. Klockan mäter 40 mm och har ett manuellt verk med lätt uppdrag, bra gångreserv och god tidhållning. Det lite speciella med klockan är att den har ett fungerande alarm samt bezel för att ställa rätt veckodag undrar månaden.

Skicket är mycket bra för sin ålder men det finns något litet märke på boetten, grova repor mellan bandhornen (se bild), någon repa på insertet samt en liten spricka/krackelering i glaset vid kl. 9. Packningen är slut och skulle behöva bytas innan ett eventuellt bad.
Klockan kommer på ett slitet zulu enligt bilderna nedan.
Länk till annonsen hos Kaplans där den såldes för ett tag sedan, http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/934512
2015-06-21 21.36.39.jpg

20150621_100954.jpg

20150621_100924.jpg

20150621_101043.jpg

20150621_101109.jpg


Nästa på tur är även det en klocka som man inte stöter på varje dag.
Det gäller alltså en 34mm Lejon kronograf med härlig åldersrelaterad patina. Klockan köptes på Bukowskis under 2013 av tidigare ägare för ca 3 400 kr (2 700 kr+prov).
https://www.bukowskismarket.com/sv/431734-armbandsur-herr-lejon-stal-1960-70-tal
(Jag skulle dock tippa att den är från 50-talet. Insidan av boettlocket är märkt 5-51 och SWISS)
Eftersom klockan då var defekt fick den en helservice (inga papper) för ca 2 år sedan. Gången, gångreserven och uppdraget är därmed bra men antingen har urmakaren slarvat eller så har det hänt något med urverket sedan service eftersom minuträknaren inte fungerar samt att man ibland får trycka 2 gånger för att stoppa kronografen och vid något enstaka tillfälle hänt att det inte går att stoppa chronosekunden med pushern (vilket förvisso är lätt åtgärdat genom att skruva av boettlocket). Gillar du gamla kronografer för dess utseende och sällan eller aldrig använder funktionen så är den perfekt! :)
Kommer på ett trevligt cordovan bund samt ett ytterligare strap av dålig kvalitet.
20150711_092231.jpg

2015-06-21 21.36.59.jpg

20150621_100834.jpg

20150621_100753.jpg


Till sist en gruppbild där det tydligt framgår att Lejonet bör betydligt större än sina 34 mm
20150621_100659.jpg


Pris: 3 700 kr
Nivada såld!
Lejon sänkt till 3 000 kr inkl. cordovan bund och REK-frakt :)

Retur: Inom 24h från mottagandet om någon av klockorna inte anses korrekt beskrivna.
 
Senast ändrad:
Topp