• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lejon med alarm

Hej alla ,
P1040163.JPG
Försökte låta bli att fastna i ur-träsket , men nu är jag körd ...
Hittade denna Lejon alarm och kunde inte låta bli, känns igen eller hur?
Nåja , är det någon som vet hur man ställer in alarmet?
kronnan kl 2 spänner alarmfjädern och larmet är på när den dras ut och stoppar när den trycks in. Kronan kl 4 vrider upp urverket och ställer visarna
när den dras ut. Men hur ställer man alarm visaren ??

Någon som har erfarenhet av dessa Lejon ?

Christer
 

kalas

Breitling
På min Leonidas är det bara att vrida den kronan som man inte ställer klockan med. Funkar bara åt ett håll dock.
 
Hmm , låter som om den behöver en renovering :) den övre kronan snurrar fritt åt båda hållen ...
Men alarmet fungerrar iallafall och klockan verkar gå , men gillar inte att ligga still , kanske dags för rengöring.
Är det någon som känner igen verket ?
P1040165.JPG
 
Tackar Eriksson ,
Efter vad jag kan läsa på nätet så verkar det som att det är värt några kronor på att få den i skick igen .
Christer
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tackar Eriksson ,
Efter vad jag kan läsa på nätet så verkar det som att det är värt några kronor på att få den i skick igen .
Christer
Ganska vanligt verk och sitter i en rad olika klockor. Allt från Lejon, Tissot och Girard Perregaux så inget fel på verket. Kul med alarm, inte så vanlig men kul komplikation. skulle tippa att din klocka är från 60-talet någon gång.
Tycker absolut du kan lämna in den för en fix om du gillar den. :)
 
Topp