• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania chronograph 9801 och 9803

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade sedan tidigare en Lemania chronograph med refnr 9803 (enligt boettlocket) som det sitter ett Lemania cal 1341 i. Idag fick jag hem en snarlik modell med refnr 9801-72 där det sitter ett likadant urverk. Vid en sökning på urverket så får man upp en hel del olika modeller som Lemania släppt och även andra tillverkare med samma kaliber, bland annat Tissot Navigator och någon Bucherer. Vad jag har förstått så bygger även Omegas cal 1040 på just detta urverket men att det blev omarbetat med bland annat 22 jewels istället för 17.

Ref 9803:

ca 38mm utan krona och en luggbredd på 20mm


Ref 9801-72:

ca 44mm utan krona och en luggbredd på 22mm

De som sitter på lite information om dessa klockor får gärna fylla på.


Här kommer några bilder på den lilla duon:

FullSizeRender.jpg


IMG_1859.JPG


IMG_1856.JPG


IMG_1857.JPG
 

fc2

Rolex
Jag har Tissots motsvarighet till din mindre klocka. Trevlig och pålitlig men tyvärr har jag inte riktigt fastnat för modellen. Vet att Nivada, BWO, Enicar Croton, Alpina, Eberhard, Felca, IAXA, Gilde och Sinn använt samma verk, finns säkert många fler. I dagsläget ägs rättigheterna till att tillverka cal. 1340/1341 av Breguet men även Eberhard har en licens. Breguets variant heter Lemania 1350 (och något annat på Breguet-språk) och innefattar fly back och i vissa fall minutkrono som subtavla vid kl. 3.
 

Andsan

Rolex
Jag bjöd också på denna men var lite för snål. Hade fått info om att den var mycket polerad vilket gjorde att jag inte bjöd "max". Vad tycker du, är den för mycket polerad, eller inget alls?
Trevlig klocka men något stor kanske.

Grattis till klockan

Anders
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag bjöd också på denna men var lite för snål. Hade fått info om att den var mycket polerad vilket gjorde att jag inte bjöd "max". Vad tycker du, är den för mycket polerad, eller inget alls?
Trevlig klocka men något stor kanske.

Grattis till klockan

Anders

Tack! Svårt att säga hur mycket polerad den blivit utan att ha tittat på referensobjekt men det är inte så jag stör mig på det.
 
Topp