Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lemania- ett kultmärke

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sunrise, 9 september 2016.

1. Sunrise
    Trådstartare

Sunrise Torpare

Lemania är vad jag skulle kalla ett närmast mystiskt märke. Knappt någon litteratur tycks finnas på Lemania och få personer tycks veta något om märket förutom att de tillverkat 5100 och 321 urverken. Likväl nämns dem vardag i diskussioner om haute horlogerie.

Om man vill veta mer om företaget i sig, vart vänder man sig? Det jag är intresserad av är framförallt 1950-1980 talet. Lemanias tidiga och senare historia är relativt välkänt.

Eftersom jag antar tråden kommer tillfogas viss Lemania kuriosa kan jag här droppa några som jag snappat upp som kanske inte alla vet:

*Lemania ansågs (och fortfarande) när det begav sig hålla högre kvalitet än ETA.
    *Swatch-group utgav 2012 sålde några stycken Tissot-ur med Lemania-loggan för att få fortsätta behålla varumärket.
    *En krona ovanför Lemania-loggan betyder enligt en katalog från 50-60-tal att klockmodellen är de luxe vilket var Lemanias sätt att beskriva att klockmodellen var särskilt bra. (jmf. viggen)
    *Vad fan är historien och syftet med deras knepiga logga? Är det att den ska se spegelvänd ut?

Men saker jag är intresserad av är saker såsom:
    *Vart låg deras kontor?
    *Hur mycket av dagens Breguet manufacture är egentligen Lemania? Vilka var huvudpersonerna inom Lemania under 50-80-talet.

Roger gillar detta.
  2. Per

Per Björklövens finest

bartoldous och Vaajkan gillar detta.
  3. Vaajkan

Vaajkan Stadsbo

Från:
    Köping
    Vad är en tråd utan bilder, som man brukar säga ;)
    Har ägt några Lemania klockor, riktigt trevliga!
    Här är dom jag fortfarande har kvar :)
    20160901_152318.jpg

20160822_091526.jpg

4. essGunnar

essGunnar Bonde

Från:
    Skåne
    Senast ändrad: 10 september 2016
    nissehult gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield