• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Tg 195

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Gött med semester och dottern sover för natten.
Varför inte surfa in på Klocksnack och skriva lite :)

I måndags skrev jag lite om Scubapro500. Modellen sägs ha använts av försvarsmakten under ubåtsjakten i Östersjön. Därför tänkte jag fortsätta i samma anda och skriva om en annan klocka som användes av försvarsmakten från 50-talet till någon gång 70/80-talet.


- Min tid är 13:59.50, 13:59.55, 14:00, minns jag att Kapten de Jongh sa och snabbt försökte jag ställa in min klocka.
Som ni förstår var det när jag låg i lumpen och jag tänkte skriva lite om en klocka med en av dom bästa komplikationerna.



Även om en klocka går perfekt måste man synka den med något. Själv brukar jag ställa min klocka efter datorn. Men om ett gäng soldater är ute i skogen och inte har tillgång till en mobil eller dator, då blir befälets tid den rätta tiden och alla skall synka mot den.

På tidigt 50-tal beställde Försvarsmakten en klocka från Lemania. Tg 195 eller Tids givare 195 om man vill säga hela namnet. Huvudsyftet var att underlätta synkronisering av tid och var främst till för eldledare inom försvarsmakten. Lemania strippade då ett kronografverk och kallade det nya för cal. 2225. Det speciella med detta verk är det endast finns i Tg 195.



Klockan kommer aldrig att säljas på den civila marknaden och är därför väldigt eftertraktad internationellt.
Vad gör då detta urverk för något speciellt?
När man trycker in knappen kl.2 nollställs sekundvisaren och kronan hoppar ut. Nu är det hur lätt som helst att synka tiden :)
När befälet säger tex. min klocka är... och när han kommer till en hel minut trycker man in kronan och klockan tickar på som vanligt. Hur bra som helst!
Varför finns inte den komplikationen på mer klockor? Någon som vet?



Jag fick nys om denna klocka för något år sedan och träffade en mycket trevlig göteborgare. Han la upp FYRA stycken på bordet och sa: -Vilken gillar du bäst? alla är till salu.
Fy fan va gott, tänkte jag och köpte den jag gillade bäst.

Klockan är 40mm inkl krona, vilket är väldigt stort för en klocka från 50-talet. Det är fasta bandstift och mäter 20mm mellan bandhornen. Bak på boetten är "tre kroner" stämplat samt vilket årtal och serienummer.
Även förekommande med mindre symboler och har även sett M-nummer på vissa.



Formen är lite annorlunda med kronskydden, men detta gillar jag skarp. Tavlan är lätt att läsa av och är märkt med Tg 195. Finns även utan Tg 195, kallas "pre-Tg" och med TG 195 med stora bokstäver.
Den sitter bra på armen och dom fasta bandstiften ger en känsla av en riktig militärklocka. Vilket det också är :)
Överlag väldigt nöjd!
Det är en riktigt rolig klocka att äga, har aldrig fått så många kommentarer och alla blir intresserade när man visar bakboetten.

Det negativa är att den inte är vattentät och är ganska känslig. För mig kändes det mer som ett samlarobjekt än en bruksklocka.





Tyvärr hägrade en 5513 och en glad kille från Singapore köpte den.
Avslutar med två wirst shots.
Ha en underbar semester! Det kommer jag ha iaf :D (bara 5veckor kvar...)









Ett klassiskt inlägg från gamla TTT
http://www.network54.com/Forum/595216/message/1286815949/Stopptid+av+Svafre
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Intressant läsning, tack för att du delar. Jag gillar dessa gamla Lemania. Rätt dyra nu för tiden?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Intressant läsning, tack för att du delar. Jag gillar dessa gamla Lemania. Rätt dyra nu för tiden?

Beror på, om du har tur kan man hitta några på tradera/blocket/lokala tidningar för en billig peng. På Kaplans har dom gått för ca 12-16,
Min annons här på KS var stendöd, har för mig jag ville ha 13kkr. Inte någon som ville betala vad som kostar utanför Sverige.
Har sett sålda Tg 195 för EUR1800-2000 i europa.
 

Maro

Audemars
Grymt skönt inlägg!! Synd att den fick lämna dock.. Men du kanske kan träffa upp han Göteborgarn igen?:)
 

Viking

Cartier
Kan inte du skriva en skön text om Viggen klockan? Eller sälja den billigt till mig så kan jag skriva om den ;)

Tror faktiskt jag skrev en relativt skön text om den gamla Viggen dinkan för många år sedan på gamla TTT. Tror det var ytterligare ett klassiskt stopptid inlägg av undertecknad men jag kan ha fel! minnet är bra men kort nuförtiden. Bättre att ni ungdomar håller legenderna levande! själv behöver jag bara en quartz klocka med mycket stora visare nuförtiden. Kommer inte ens ihåg vad färgen hette som jag målade om huset med på 90-talet...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Visst är dom fina! Vilka klockor! Sålde min ommålade!:(

Tackar för posten och det fina bilderna!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för fint inlägg! Det är till och med så att en gammal vapenvägrare som jag börjar gilla krigsklockor när jag läser :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för trevlig läsning. Riktigt cool klocka! Värnplikt på ING1 eller? Kanske alla befäl heter något i den stilen ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror faktiskt jag skrev en relativt skön text om den gamla Viggen dinkan för många år sedan på gamla TTT. Tror det var ytterligare ett klassiskt stopptid inlägg av undertecknad men jag kan ha fel! minnet är bra men kort nuförtiden. Bättre att ni ungdomar håller legenderna levande! själv behöver jag bara en quartz klocka med mycket stora visare nuförtiden. Kommer inte ens ihåg vad färgen hette som jag målade om huset med på 90-talet...

Inte för att jag skulle har rätten att kräva något, men jag tror att det hade varit uppskattat om man kunde klistra in dessa gamla inlägg här då jag vet att det finns många som inte var med på TTT-tiden. Bara en tanke.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Inte för att jag skulle har rätten att kräva något, men jag tror att det hade varit uppskattat om man kunde klistra in dessa gamla inlägg här då jag vet att det finns många som inte var med på TTT-tiden. Bara en tanke.
Jag håller med! Det finns väldigt mycket bra och matnyttiga inlägg från gamla TTT.

I mitt första inlägg längst ned kan man hitta en länk till Stopptid: Tg 195
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt spännande och snygg Lemania! Kul att den just är lite större än vad som är tidstypiskt.
Tack för ytterligare ett toppeninlägg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
du får mig att sakna min gamla...

SAM_5558.JPG
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Inspirerande och intressant inlägg, grym klocka som jag gissningsvis kommer att testa vad det lider. Tackar!
 
Topp