Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lemania Viggen 5500 €

Diskussion i 'Vintage' startad av marce33, 31 januari 2015.

1. marce33
    Trådstartare

marce33 Torpare

2. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Den är riktigt härlig. Liite för dyr bara! ;)

3. hejo

hejo Borgare

Den har legat länge på romainrea och jag har dessutom för mig att jag sett att den är såld (även om den är kvar på sidan).

Priset känns dessutom inte speciellt relevant. Dock är det helt uppenbart att intresset för "Viggen" har ökat rätt dramatiskt
    det senaste året. För sissådär 2 år sedan låg värdet på 20-25 (vet om ett par som såldes inom det spannet) och sen har vi
    den som gick på Kaplans för styvt 40 000:-.

Skulle jag ge mig på en gissning så ligger värdet på runtikring vad som gavs på Kaplans även om det känns i högsta laget.

Veta kan vi nog göra när nästa Viggen säljs på offentlig auktion :happyhappy:

Någon annan som vågar sig på en gissning?

4. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

....citerar mig själv från November 2013, gäller fortfarande...:)

Aquastaren, Brutus, POO och 12 andra gillar detta.
  5. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    +1.

och jag som fick välja mellan en viggen eller Tg 195 år 2011. skulle antingen betala 12k för Tg 195 eller 15k för viggen. jag var dumsnål och tog Tg 195...

Aquaracer2, eriksson850 och Gummo gillar detta.
  6. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Ingen människa kan fatta endast bra beslut i sitt liv. Hoppas din kvot av mindre bra val är full sen dess!

yonsson, Grafton, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  7. virrooo

virrooo Präst

Du sitter på en jäkla massa visdoms ord du :D Frågan är hur många misstag och dåliga beslut du varit med om för att komma ut med all denna visdom! ;)

Grafton och Gummo gillar detta.
  8. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Var inne hos Romain Rea i somras. Väldigt, väldigt mycket fina klockor!

Frugan är i Paris nu så jag får väl säga åt henne att köpa den till min 45årsdag i mars:)

You are talking to the master of misstag and dåliga beslut:)

Grafton och Kettil gillar detta.
  9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Frågan är, hade du haft kvar viggen om du köpt den, eller hade den varit flippad våren 2012? ;)

Grafton och Fabian gillar detta.
  10. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Det kan man aldrig veta! Men Tg 195 fick stan a till hösten 2013 iallfall.

Gummo gillar detta.
  11. fc2

fc2 Borgare

5500€ må vara rekord i dag men kommer vara standardpris om 5 år. Hade turen att få hem en för 20 men den prissättningen är sedan länge förbi.

Ako och Gummo gillar detta.
  12. Empa

Empa Friends of KS

Förmedlade en runt 2008 för 9k, skulle ha köpt den själv :)

P-A och Anders W gillar detta.
  13. klockmarren

klockmarren Bonde

Från:
    Tjockhult
    Verkar vara ett dyrt ställe, såg en Bell&Ross för €2500, som finns på Chrono24 för €1750.
    Nåväl , skall till Paris om en månad och kommer att bo i närheten, så jag får kika in och kolla upp den....om den finns kvar förstås.

14. Diving

Diving Torpare

Jag har en Lemania "viggen" klocka, M nummer samt tre kronor stämpeln finns, men är väldigt svaga (går att se med lupp). Denna klocka har använts av en yrkesofficer i och efter pension, därav är den nästan helt blank på baksidan. Originalarmbandet som (enligt mina källor) skall vara svart gummi eller nylån saknas, har ett brunt snyggt läderarmband idag (klockan används inte i vardagligt bruk idag).
    Den fungerar bra, men jag står i valet och kvalet om jag skall lämna in den till en urmakare för att snygga till den ännu mer och justera så att knapparna går lite mjukare. Eller sälja den. Om någon är sugen att köpa den så hör av er. Sätter inget pris, men enligt Svenska forum samt internationella så är en rimlig summa mellan 35 000-45 000 kr. Vi får se hur jag gör :)
    Lasse

Anders W gillar detta.
  15. Per

Per Björklövens finest

Ska du sälja den så är mitt tips att du skippar service. Du får inte tillbaka pengen och risken är att urmakaren byter någon del som samlare hellre haft kvar. Mitt tips är att du istället för att bumpa en menlös tråd postar till 20 inlägg och sen sätter ut klockan för ett vettigt pris på Köp&Sälj och försöker maximera. Uppenbarligen är efterfrågan hög på dessa. Kvittar pengarna så antar jag det bara är att sitta lugnt och vänta på första bästa skambud i PM.

Välkommen och lycka till!

Omen, Aurum och Anders W gillar detta.
  16. Diving

Diving Torpare

Ja, det kanske är det bästa, funderar på att ta den till Kaplans. Tack för ditt svar.

17. Per

Per Björklövens finest

Kaplans letar just nu objekt till Klockkvalitén i maj. Borde vara ett ypperligt tillfälle med tanke på att de sålde en för över 34 + provision 2013. Knappast mindre nu såvida inte ditt ex är ett riktigt risigt ex. Förmodligen skulle du få betydligt mycket mer.

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2543/vara/982312

18. Diving

Diving Torpare

Då blir det Kaplans snarast. Tack igen.

19. Per

Per Björklövens finest

No prob. Antar vissa nu hatar mig här inne. ;)

Randel, Grafton, _jonte och 5 andra gillar detta.
  20. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...absolut, du verkar helt ha missuppfattat forumets syfte, KS finns ju INTE för att vi delar ett intresse och kanske lära de som frågar nåt om klockor, ...syftet är ju huvudsakligen att lura in noobs och plocka av dem deras klenoder innan de når marknaden...:D (obs ironi...)

JoberMan, Omen, David och 12 andra gillar detta.
  21. Per

Per Björklövens finest

Undra hur många PM han fått med bud upp till 25k? :)

paradis, P-A, jakob.dala och 2 andra gillar detta.
  22. Diving

Diving Torpare

bild 5.JPG

Bifogade filer:

Patric Aronsson, jakob.dala, Ako och 6 andra gillar detta.
  23. hejo

hejo Borgare

Typ ;)

24. hejo

hejo Borgare

Alltid lika kul när ett okänt (?) ex dyker upp.
    Den ser ut att ha levt ett hårt liv och det ser ut att vara ett ex ut batch II.
    Skulle du kunna prestera ett kort på baksidan? Går det att se individnummret? Står det något mellan bandhornen?

NiklasArvid gillar detta.
  25. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...höll inte du på med en sammanställning av dessa? ...när kommer "hela listan"? :)

26. hejo

hejo Borgare

Om man säger som så så trillar det inte in nya exemplar på denna lista varje dag..... hoppas dock på en ny nu.
    Får fundera på det där med publicering :angel:

27. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...hehe, du är en sån räv som sitter på nogsamt hopsamlad information o bara gottar dig åt att vara den som vet utan att andra vet att du vet liksom....

Jensab gillar detta.
  28. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland

Med bokstäver ur random dagstidningar:)

29. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland

Hur många tror du är kvar i Sverige!? Det verkar ju vara bra tryck på samlare internationellt.

NiklasArvid gillar detta.
  30. Diving

Diving Torpare

Hej
    Baksidan ser man en del av M numret, mellan bandhornen står det 063.
    Den fungerar och visst är den väl använd i statens tjänst :)
    Lasse

Grafton, krämbulle och NiklasArvid gillar detta.