Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag är dålig på den historiken. Där kan säkert någon annan hjälpa till.Cool klocka det där. Var det ett tjänsteur till piloter eller såldes den till allmänheten ?
Nej, inte sedan ny tyvärr. Men ett gäng år börjar det bli.Otroligt vacker...har han haft den från ny..?
Mvh
Fantastisk, fantastisk klocka! Och ser ut att vara i fantastiskt skick dessutom! Bandet passade perfekt tycker jag! Den där är jag avundsjuk på.
Intressant fundering också kring om det finns civila versioner. Jag har alltid antagit att Viggen tillverkades speciellt till flygvapnet. Har läst om en total tillverkning mellan 400 och 700 ex. Är den militär ska den ju dock ha M-nummer. Och eventuellt också tre kronor-märkning.
Det där med testpiloter har jag aldrig hört. Vilka testpiloter skulle det vara? Viggen provflögs ju första gången -67 och började levereras ut till förband -71. När tillverkades egentligen Lemanian?
Som jag förstått det var det AJ-piloter, dvs. attack-piloter, som tilldelades Lemanian och detta i början på 70-talet.
Under 80-talet ersattes sedan Lemanian med 'ViggenSeikon' som standardmateriel.
Har läst nån korrespondens på något flygforum om att Lemaniorna relativt tidigt ersattes med någon Citizen pga. att Lemanian visade funktionsbrister.
Vore kul om någon som verkligen kan historien kan sprida lite ljus.
Hur som: fantastisk klocka, tack för att du visade den!
Den är vacker Jensab!
Kul att det är några på KS som har denna kultklocka!
Flygvapenmuseet i Linköping har mängder med info om allt som rör luftförsvaret!
Det kanske är värt ett besök!
Eftersom klockorna tydligen levererades runt -73 så antar jag att spekulationen ovan att Lemanian skulle tilldelats testpiloter är undanröjd som myt eftersom AJ37orna gick ut på förband redan -71. Dessutom misstänker jag att antalet testpiloter på Viggen var rätt begränsat.
[USER=225 skrev:Jensab[/USER] Din pappas klocka har M-nummer och 'tre kronor'?
Dock inte så mycket klockrelaterat. Museet är väl värt ett besök även för icke flygtokiga. Det är ett RIKTIGT bra museum!
FC hade ju vid denna tid en rätt stor verksamhet och en del piloter så det känns rätt naturligt att de fick egen märkning.
Jag är på väg dit och varit det en lång tid.......
Får ta mig i kragen.
Tack för all nyttig information.
Finns det något annat som serienummer eller så som kan vara av intresse (matnyttigt) så kan
jag säkert plocka fram det.
/j