• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte bara lägga upp några skott från häromdagen när jag testade farsans Viggen
med ett helt fantastiskt läderstrap vi plockade upp i Arezzo (Italien) i somras.
Snyggt tycker jag!
/j

11 kopia.jpg


12 kopia.jpg


13 kopia.jpg


14 kopia.jpg


15 kopia.jpg
 

fc2

Rolex
Coolaste klockan någonsin tycker jag. Personligenhar jag hellre en Viggen än en 321 Speedmaster, en Heuer Luftforsvaret, en Daytona eller liknande.

Gavs till testpiloterna endast där flertalet efter en incident fick vridringarna bortplockade. Har sett klockor märkte lite olika, med/utan tre kronor på bakstycket, med olika betäckningar odck alltid med samma M3440-051010.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fantastisk, fantastisk klocka! Och ser ut att vara i fantastiskt skick dessutom! Bandet passade perfekt tycker jag! Den där är jag avundsjuk på.

Intressant fundering också kring om det finns civila versioner. Jag har alltid antagit att Viggen tillverkades speciellt till flygvapnet. Har läst om en total tillverkning mellan 400 och 700 ex. Är den militär ska den ju dock ha M-nummer. Och eventuellt också tre kronor-märkning.

Det där med testpiloter har jag aldrig hört. Vilka testpiloter skulle det vara? Viggen provflögs ju första gången -67 och började levereras ut till förband -71. När tillverkades egentligen Lemanian?

Som jag förstått det var det AJ-piloter, dvs. attack-piloter, som tilldelades Lemanian och detta i början på 70-talet.

Under 80-talet ersattes sedan Lemanian med 'ViggenSeikon' som standardmateriel.

Har läst nån korrespondens på något flygforum om att Lemaniorna relativt tidigt ersattes med någon Citizen pga. att Lemanian visade funktionsbrister.

Vore kul om någon som verkligen kan historien kan sprida lite ljus.

Hur som: fantastisk klocka, tack för att du visade den!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Fantastisk, fantastisk klocka! Och ser ut att vara i fantastiskt skick dessutom! Bandet passade perfekt tycker jag! Den där är jag avundsjuk på.

Intressant fundering också kring om det finns civila versioner. Jag har alltid antagit att Viggen tillverkades speciellt till flygvapnet. Har läst om en total tillverkning mellan 400 och 700 ex. Är den militär ska den ju dock ha M-nummer. Och eventuellt också tre kronor-märkning.

Det där med testpiloter har jag aldrig hört. Vilka testpiloter skulle det vara? Viggen provflögs ju första gången -67 och började levereras ut till förband -71. När tillverkades egentligen Lemanian?

Som jag förstått det var det AJ-piloter, dvs. attack-piloter, som tilldelades Lemanian och detta i början på 70-talet.

Under 80-talet ersattes sedan Lemanian med 'ViggenSeikon' som standardmateriel.

Har läst nån korrespondens på något flygforum om att Lemaniorna relativt tidigt ersattes med någon Citizen pga. att Lemanian visade funktionsbrister.

Vore kul om någon som verkligen kan historien kan sprida lite ljus.

Hur som: fantastisk klocka, tack för att du visade den!


Jätteintressant, man kanske ska lägga lite tid på efterforskning.
Tack, /J
 

Onelund

Rolex
Snygg så man blir tårögd såhär på fredagsmorgonen.

Schysst strap dessutom, jag har lite grönt läder liggandes kanske ska sno ihop ett liknande strap
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
[quote="krämbul[/quote],Har läst om en total tillverkning mellan 400 och 700 ex. [/quote]

Helt sanslöst om det är så liten tillverkning!
Snacka om rare!
/j
 

hejo

Panerai
Riktigt fin!

Väljer att lägga ut texten lite som svar på några av de ställda frågorna.
Jensab, efterforskning är inte helt lätt, jag har jobbat på det i flera år och enda sättet
att komma vidare är att bosätta sig i Krigsarkivet en stund......

Lite snabbfakta.
Lemanias modellnr 871 finns i lite olika tolkningar av andra tillverkare såsom Tissot, Chronoswiss.
Verket är i samtliga fall (mig veterligen) Lemanias 1872.
Sydafrikanska Flygvapnet körde en variant som är snarlik den svenska (annan tavla men lik och andra visare och bezel)
http://rbasson.wix.com/saafwatches#!lemania-cal-1872

Svenska flygvapnet beställde troligen 400st (obekräftat) och de tilldelades AJ 37 piloterna runt 1973.
Klockan levererades i två omgångar och det som skiljer är graveringen och kronan.
Första omgången hade en handgravering av M-nr och serienr medans andra omgången hade stansade
graveringar och slät krona. Avvikelse gällande gravering är att FC (Försökscentralen) hade egna serienr (FC2).
Det finns något enstaka (för ex) som saknar gravering.

Ganska snart visade det sig att en bezel trillade av under flygning så klockan fick flygförbud såvida bezel:en inte monterades bort.
Så klockan hade en relativ kort tid i vapnet och som påpekats ovan så ersattes den av en Seiko (Qvartz).

Jag har lyckats identifiera ca 40 st kvarvarande ur och nu dök en till upp :happyhappy: (nördvarning på den).

Som sagt en riktigt fin klocka är det och värdet på den har ju inte precis minskat den senaste tiden.

Här är en bild på min #295, Jensab, vad är det för nummer på din fars?
DSC_0144_zps7e781992.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den är vacker Jensab!

Kul att det är några på KS som har denna kultklocka!

Flygvapenmuseet i Linköping har mängder med info om allt som rör luftförsvaret!
Det kanske är värt ett besök!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack hejo för infon! Jag tycker historien kring Lemanian är riktigt intressant! 400 är också det antal jag sett flest ggr men har även sett siffror uppåt 700. Det låter dock högt med tanke på hur många besättningar flygförare för AJ37or det borde ha funnits och hur relativt kort tid Lemanian var standardmateriel.

Intressant om bezelen också, förmodligen därför det finns en del annonser där de sålts utan bezel.

Eftersom klockorna tydligen levererades runt -73 så antar jag att spekulationen ovan att Lemanian skulle tilldelats testpiloter är undanröjd som myt eftersom AJ37orna gick ut på förband redan -71. Dessutom misstänker jag att antalet testpiloter på Viggen var rätt begränsat.

Har man ett intresse för flyg och militärhistoria så är den såklart extra smaskig. Skulle gärna ha en men skulle även gärna ha en ViggenSeiko - tycker den är rätt frän, den jakten har dock varit totalt fruktlös.

Jensab Din pappas klocka har M-nummer och 'tre kronor'?
 

hejo

Panerai
Eftersom klockorna tydligen levererades runt -73 så antar jag att spekulationen ovan att Lemanian skulle tilldelats testpiloter är undanröjd som myt eftersom AJ37orna gick ut på förband redan -71. Dessutom misstänker jag att antalet testpiloter på Viggen var rätt begränsat.


FC hade ju vid denna tid en rätt stor verksamhet och en del piloter så det känns rätt naturligt att de fick egen märkning.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Dock inte så mycket klockrelaterat. Museet är väl värt ett besök även för icke flygtokiga. Det är ett RIKTIGT bra museum!

Jag är på väg dit och varit det en lång tid.......
Får ta mig i kragen.

Tack för all nyttig information.
Finns det något annat som serienummer eller så som kan vara av intresse (matnyttigt) så kan
jag säkert plocka fram det.
/j
 

hejo

Panerai
Jag är på väg dit och varit det en lång tid.......
Får ta mig i kragen.

Tack för all nyttig information.
Finns det något annat som serienummer eller så som kan vara av intresse (matnyttigt) så kan
jag säkert plocka fram det.
/j


Gärna en bild på baklocket, sett exempel där man lipat bort märkningen. En teori (min) är att detta gjordes (efter en förlustanmälan) och så ville "ägaren" sälja klockan - men på den tiden var det inte helt enkelt att sälja militär mtrl.

Finns det någon märkning (eller spår av) mellan luggarna (första batchen hade serienr även där)?
Är det den räfflade eller släta kronan (räfflingen är på framsidan jmfr Rolexkronan)?

Tack för att du delar med dig!
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
JE skrev ett inlägg om Viggen-Lemaniorna och de civila varianterna på gamla TTT: http://www.network54.com/Forum/594638/message/1320495224/Ett+långt+och+mycket+smalt+inlägg

Det enda som skiljer Viggen-klockorna från de andra varianterna är vridringen - Viggen har en av acryl, de flesta andra en av aluminium. Här är min variant:

PontiacViggenwrist800x525_zps8a62a0db.jpg


Min far var pilot, eller fältflygare som det egentligen hette då, i flygvapnet på 60-talet. Han flög bl.a. Lansen och Draken men gick över till civilflyget innan Viggen kom, tyvärr ingick så vitt jag vet aldrig någon klocka i piloternas utrustning före Viggens tid - "Vad skulle vi med det till? Klocka finns ju i flygplanet!", var svaret jag fick när jag frågade farsan. Hade ju annars varit trevligt att hitta en gammal Lemania eller något annat i lådorna...

Att enbart testpiloter skulle ha fått Viggen-Lemaniorna är trams. Här är ett foto på en grupp "vanliga" Viggen-piloter som nästan verkar visa upp sina nya(?) klockor, foto taget 29 september 1973:

ViggenLemania2800x600_zps22936c68.jpg

ViggenLemania4800x600_zpsed1212b1.jpg

ViggenLemania6800x600_zpscdf16e13.jpg
 
Topp