• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Nu har vi chansen att länsa spargrisen och lägga beslag på en Viggen.
Ska bli spännande att följa utvecklingen på detta ex som kommer på Kaplans klockkvalitet i vår.
HAPPY BIDDING!
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1201708
0.jpg

/j
Ser ut att vara ett riktigt trevligt ex på bilderna men (som redan spelulerats), fi fasen vad jag tror den kommer dra iväg.
Skulle bli en dräparduo med min TidGivare..
nä bara att slå bort tanken fort:)
 

hejo

Panerai
Nu har vi chansen att länsa spargrisen och lägga beslag på en Viggen.
Ska bli spännande att följa utvecklingen på detta ex som kommer på Kaplans klockkvalitet i vår.
HAPPY BIDDING!
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1201708
0.jpg

/j
Skall som sagt bli intressant att följa detta. Länge sedan nu det var någon rörelse i Viggen-ledet.
Verkar som om ägarna håller hårt i dem nu. De två senaste som gick landade runt 50´. Jag tror
faktiskt inte denna kommer att gå för speciellt mycket mer, gissar på 60´kanske.
Uret i sig ser rätt ok ut men det är en batch I krona på en batch II boette. I och för sig kanske inte
så konstigt då säkmat kanske bytt den men för en samlare så påverkar detta värdet (lite).
Just detta exemplar såldes på Tradera 2011 och den köparen lär ju göra en rätt stor vinst.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Skall som sagt bli intressant att följa detta. Länge sedan nu det var någon rörelse i Viggen-ledet.
Verkar som om ägarna håller hårt i dem nu. De två senaste som gick landade runt 50´. Jag tror
faktiskt inte denna kommer att gå för speciellt mycket mer, gissar på 60´kanske.
Uret i sig ser rätt ok ut men det är en batch I krona på en batch II boette. I och för sig kanske inte
så konstigt då säkmat kanske bytt den men för en samlare så påverkar detta värdet (lite).
Just detta exemplar såldes på Tradera 2011 och den köparen lär ju göra en rätt stor vinst.
Men sista året har ju varit sinnessjukt för prisutvecklingen på alla bättre kronografer, mindre märken inkluderade? Med tanke på att en enicar sherpa graph kan kosta 50k och en UG tri-compax 400k (japp, prisrekord på christies precis innan jul, bubbla någon?) så tror jag också närmare 100 än 50 här. Blir kul att se i vilket fall, men kanske framförallt för den som redan har en hemma i lådan!;)
 

hejo

Panerai
Men sista året har ju varit sinnessjukt för prisutvecklingen på alla bättre kronografer, mindre märken inkluderade? Med tanke på att en enicar sherpa graph kan kosta 50k och en UG tri-compax 400k (japp, prisrekord på christies precis innan jul, bubbla någon?) så tror jag också närmare 100 än 50 här. Blir kul att se i vilket fall, men kanske framförallt för den som redan har en hemma i lådan!;)

Jo det har du helt rätt i och mycket av ingredienserna kring klockan talar ju för att du har rätt (rareiteten). Jag är dock lite tveksam då
klockan av någon anledning inte är så känd bland samlare och min erfarenhet är att många samlare är intresserade men vågar inte
riktigt för de pengar som vi pratar om. Senaste året har jag varit i kontakt med två samlare och båda har varit tveksamma till 50´.
Men jag kan ha fel, @NiklasArvid du brukar ju gissa/spå rätt, vad tror du?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo det har du helt rätt i och mycket av ingredienserna kring klockan talar ju för att du har rätt (rareiteten). Jag är dock lite tveksam då
klockan av någon anledning inte är så känd bland samlare och min erfarenhet är att många samlare är intresserade men vågar inte
riktigt för de pengar som vi pratar om. Senaste året har jag varit i kontakt med två samlare och båda har varit tveksamma till 50´.
Men jag kan ha fel, @NiklasArvid du brukar ju gissa/spå rätt, vad tror du?
Om vi vidgar vyerna så har vattenskyddade/dykarkronografer med vridring gått upp en hel del i pris inom det senaste. En noname Chronomaster Aviator Sea Diver kostar närmare 10' idag. Att sedan Viggen är rätt okänd är inte så konstigt, tror inte Luftforsvarets är så välkänd heller?
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jo det har du helt rätt i och mycket av ingredienserna kring klockan talar ju för att du har rätt (rareiteten). Jag är dock lite tveksam då
klockan av någon anledning inte är så känd bland samlare och min erfarenhet är att många samlare är intresserade men vågar inte
riktigt för de pengar som vi pratar om. Senaste året har jag varit i kontakt med två samlare och båda har varit tveksamma till 50´.
Men jag kan ha fel, @NiklasArvid du brukar ju gissa/spå rätt, vad tror du?

hehe... ...min viggen-spådom från November -13... :)
...en viggen är den bombsäkraste klock-investeringen i sverige, finns så få så det är nästan bara uppsida... ...på 25 som det har varit är det ju larvigt billigt... ...det har jag sagt i flera år... ...40 är väl ok, men om 5 år kostar de 60... :)

jag hade ju fel, underskattade uppgångens snabbhet, men håller med @hejo om att vi inte når 100 denna gången, jag gissar 60+ avgifter 20% = 72'!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja verkligen, letat länge! Skulle nog säga att den är lika fin som den första? Förvånansvärt att den andra gick så nära den första med tanke på skicket och utan pilotnr...tröstköp?
Ingen aning. Någon vet något som inte jag vet. :)

Tycker bägge gick dyrt. Priserna på dessa och Ronnie-klockorna förvånar mig.
 
  • Like
Reactions: JLW

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ingen aning. Någon vet något som inte jag vet. :)

Tycker bägge gick dyrt. Priserna på dessa och Ronnie-klockorna förvånar mig.
Vet ärligt talat inte vad som är dyrt längre. Priserna verkar ju ha stabiliserat sig däromkring så man kan andas ut. Hade varit intressant att se vad resultatet hade varit om det bara fanns en..
Gällande Ronnieklockornoa så gick väl Daydaten cirkus 2-3 gånger så dyrt som en vanlig daydate i snarlikt skick? Proveniensen fanns väl där även om daydate inte får igång motorsportnissarna som en heuer och vad gäller carreran så är det bara en "vanlig" 1158CHN i min värld..inget premium med att den tillhört den bortgågne fadern till en racinglegend. Den gick för aningen mindre än förväntat för en vanlig 1158 med länken...vilket är svårtolkat då det dels fanns mycket intressantare ur i geneve den här helgen som lockade till sig bulken samlare/investerare för klockor av den här kalibern samt att kaplans nog inte är rätt auktionshus för den här typen av klockor...
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet ärligt talat inte vad som är dyrt längre. Priserna verkar ju ha stabiliserat sig däromkring så man kan andas ut. Hade varit intressant att se vad resultatet hade varit om det bara fanns en..
Gällande Ronnieklockornoa så gick väl Daydaten cirkus 2 gånger så dyrt som en vanlig daydate i snarlikt skick? Proveniensen fanns väl där även om daydate inte får igång motorsportnissarna som en heuer och vad gäller carreran så är det bara en "vanlig" 1158CHN i min värld..inget premium med att den tillhört den bortgågne fadern till en racinglegend. Den gick för aningen mindre än förväntat för en vanlig 1158 med länken...vilket är svårtolkat då det dels fanns mycket intressantare ur i geneve den här helgen som lockade till sig bulken samlare/investerare för klockor av den här kalibern samt att kaplans nog inte är rätt auktionshus för den här typen av klockor...
Stabiliserat sig? Tycker det är smått komiskt att jag gjorde en avvägning och tyckte 17' var ovärt för mig... Var köper du beiga DDs för 215'?
 
Topp