• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania

patrik81

Breitling
Hej!
Har ärvt en klocka och är intresserad att lära mig mer om den. Har ingen koll alls så tänkte att någon här kanske är beläst på märket?
Glaset mäter 30mm och totalt är den 34mm (kanske 35).
Är intresserad av modell och årtal främst. Bifogar en bild och hoppas på svar från er.
Tack i förhand för hjälp:)
/ Patrik
 

Bilagor

  • lemania.jpg
    lemania.jpg
    342.6 KB · Visningar: 214

Psykel

Patek
Jag är ingen Lemania-expert, men det är ett bra märke med historia inom det militära. Riktigt duktiga på kronografer back in the day.
Din klocka ser ut att vara från andra halvan av 50-talet, skulle jag tippa. Har du nån bild på baksidan?
 

patrik81

Breitling
Tack för info @Psykel bifogar några fler bilder. Har ej vågat öppna den men tänkte ta en sväng förbi urmakararen idag och öppna den för fotografering. Har även en Citizenklocka från samma byrålåda som jag vill veta mer om. Bifogar bild på den med:) Klockorna kommer från en släkting som passerat vidare och jag fick dem vid städningen av huset innan försäljning.
Kul att smyga runt i ert forum. Själv är jag en inbiten flugfiskenörd och vi har liknande forum. Fantastiskt att man kan vara lika nördig i helt olika ämnen. Detta känns som ett parallellt universum för mig. :)
 

patrik81

Breitling
Fler bilder.
 

Bilagor

  • citizen 2.jpg
    citizen 2.jpg
    132.9 KB · Visningar: 118
  • citizen.jpg
    citizen.jpg
    148.6 KB · Visningar: 112
  • lemania 2.jpg
    lemania 2.jpg
    132.1 KB · Visningar: 140
  • lemania 3.jpg
    lemania 3.jpg
    247.9 KB · Visningar: 121

Psykel

Patek
Kan spontant säga att den ser väldigt välvårdad ut. Tavlan ser ut att vara i närmast nyskick!
Edit: Tyvärr sa baklocket inte så mycket. Om du kan ta den till urmakare som kan öppna så knäpp lite foton. Gärna på insidan av baklocket också, där lär det finnas lite info som serienummer.
 

Martin Lovasz

Audemars
Lemanian är från tidigt 60-tal (visarna tyder på det) och som Rolfen skriver så är det ett Lemania 3000 urverk. Servade ett sådant i förra veckan och visst är det ett fint urverk och har en speciell pinne som skall hålla balansfjäder i regulatorn. Serienumret på din Citizen säger 1982 och var när dessa digi/ana modeller var som populärast.
 

Martin Lovasz

Audemars
Inte helt lätt men mellan 2000-3000kr. Subsekund modellerna är inte lika populära som de med centrumsekund men skicket gör att jag tror du skulle kunna få upp mot 3000kr. Om du skall sälja den så låt bli att serva den för man bara gör det om man skall använda klockan då en service inte kommer göra den så mycket mer värdefull.
 

fc2

Rolex
Grattis till en klocka från det coolaste märket som finns! Älskar Lemania och det är så jäkla synd att de gått i kånken. Som tur var lever urverken kvar i tex Breguet, VC och Omega.
 

Psykel

Patek
Grattis till en klocka från det coolaste märket som finns! Älskar Lemania och det är så jäkla synd att de gått i kånken. Som tur var lever urverken kvar i tex Breguet, VC och Omega.
Lemania är onekligen koola, men dom gick inte i konkurs utan assimilerades av Breguet (om jag inte missminner mig helt och hållet) och blev deras manufactur-fabrik för urverk.
 

fc2

Rolex
Lemania är onekligen koola, men dom gick inte i konkurs utan assimilerades av Breguet (om jag inte missminner mig helt och hållet) och blev deras manufactur-fabrik för urverk.
Jo det är förvisso sant men deras egen tillverkning av klockor sjönk kraftigt under 70-talet och blev tillslut en urverkstillverkare enbart. Skulle Lemanialifting börja tillverka klockor igen skulle jag göra mina första nyköp, så mkt kan jag säga.
 

Psykel

Patek
Jo det är förvisso sant men deras egen tillverkning av klockor sjönk kraftigt under 70-talet och blev tillslut en urverkstillverkare enbart. Skulle Lemanialifting börja tillverka klockor igen skulle jag göra mina första nyköp, så mkt kan jag säga.
Jo, Swatch Group skulle nog tjäna en hel del på att återuppliva Lemania.
 

fc2

Rolex
Jo, Swatch Group skulle nog tjäna en hel del på att återuppliva Lemania.

Njae, förmodligen inte. Väldigt få är klocknördar som gillar märket pga dess historia och Lemania skulle behöva läggas under Omega i status, och där ligger Longines om Swatch också äger. Sedan så går Schweiziska klockindustrin inge vidare just nu så ännu ett märke skulle inte vara en så bra ide. Sedan har vi det faktum att grejen med Lemania var att de gjorde robusta klockor med bra urverk, de var lite ingenjörens märke, men dessa urverk används idag till bla Breguet varpå Breguets kunder skulle undra varför de ska betala 10 ggr mer för samma verk. Lite därför som jag inte tror att vi kommer att få en Speedmaster med cal 321 igen.
 
Topp