Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Letar efter instegsrolex, hjälp!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dabe, 3 augusti 2015.

1. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Hej klocknördar! Har uppnått den ärofyllda åldern av 40+ och känner att det är dags att bära något sånär ståndsmässigt på min vänsterarm. Tidigare haft klockor kring 5000kr, vilket jag tyckt varit dyrt;-)

Nu letar jag efter en klocka för att ge detta med klockeri en ärlig chans. Gillar det enkla, så har tittat runt och idag provat nya Oyster 39mm. Tycker dock ca 50.000kr är för mycket för att vara "ointresserad".
    Förstår att Datejust är samma som Oyster? Jag förstår inte alla modeller och beteckningar, blir tokig! Sen sprang jag på Air King, vilket påminner om Oyster, eller? Är det Datejust och Air King jag ska leta efter? Helst utan datum, men det fungerar.

Vad bör jag tänka på? Vill han minst 36mm. Har ni råd eller tom vet någon som har något liggande som man vill bli av med? Vore underbart, till rätt pris Alla råd och förslag mottages med tacksamhet och beaktas med glädje!
    Tack, från en total nybörjare.

keroro, Randel och theargonaut gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Rolex Explorer !

Dabe gillar detta.
  3. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Tack för tipset! Dum fråga kanske, men det är Explorer 1 du syftar på? Tvåan (?) ser mer ut som sport/dykarur, vilket jag inte gillar..

Men vad är skillnaden på Oyster/Datejust/airking och Explorer 1? För mig ser dom tämligen likartade ut.. Betänk att jag knappt ser skillnad på ett gökur och en armbandsklocka

Gummo gillar detta.
  4. Equilibrium

Från:
    Island
    Med oyster menas den vattentäta boetten, den har alla Rolex utom Cellini serien.
    Air King har inte datum men tillverkas ej längre, de har 34 mm diameter och är därmed enligt mig lite för nätta. Datejust är nog den mest klassiska Rolexen, finns i olika storlekar och material.
    Explorer 1 är den jag talade om. Den var 36 mm, men är nu 39 mm. Den är sportig, har inget datum och är enl mig en av de snyggaste Rolexar jag vet för en (relativt) billig peng.

En till sak med Explorern: Den finns bara i en variant, i stål och med svart urtavla. Inga valmöjligheter alls.
    Datejust däremot har så många valmöjligheter att det kan göra en tokig.

Senast ändrad: 3 augusti 2015
    Icaras, Räven, P-vakten och 2 andra gillar detta.
  5. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Snyggt, du redde ut en del frågetecken. Tack! Då ska man bara finna någon till ok pris.. Den lilla detaljen oxå...

6. Equilibrium

Från:
    Island
    Bara roligt att kunna hjälpa en bit på vägen, om du har fler frågor så shoot ! Alltid finns det någon här på forumet som vet ;)

En sak till: Rolex kan du lätt äga hela livet, så bra är de. Men det förutsätter att du låter serva dem med 5-7 års mellanrum. En sådan service kostar c:a 5000:- i dagsläget. Så den kostnaden bör du ta med i dina beräkningar !!
    Lycka till !

maks och Dabe gillar detta.
  7. wijkis

wijkis Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Håller helt med om att vissa modellserier påminner väldigt mkt om varandra. Trodde ett tag, för några år sedan, att skillnaden mellan Datejust och Oyster Perpetual var datum eller icke datum. Tills jag insåg att det finns en Oyster Perpetual Date... :banghead:

On topic så tycker jag att Explorern eller Datejusten är klart snyggast.

Dabe gillar detta.
  8. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Okej, så vad ÄR då skillnaden? jag tänker nämligen som du själv gjorde...

Vad gäller service osv, så är inte pengarna några problem. Inte för inköp heller egentligen, men med hus, 2 barn och dyr fru och dyra hobbies, så måste jag motivera varför jag skall lägga 50 lax på nåt som jag egentligen inte är så intresserad av. Mer än av ett självförverkligande el boosta mitt ego (ålderskris)
    Men som sagt, kring 20-30.000 för att testa är rimligt. Urvalet blir väl ytterst litet för mig som köpare, men jag får ge det ett försök iaf.

9. Equilibrium

Från:
    Island
    Dyr fru kan sinka många ideér...
    Skämt åsido, du kan nog hitta en beg Datejust i stål mellan 20-30 tusen.
    Explorer får du tyvärr inte för de pengarna om den inte är riktigt sjaskig och det vill du väl inte.

Dabe gillar detta.
  10. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    30k får du en schysst Explorer I eller Datejust för. Bara att börja scanna av Köp&Sälj-delen här på forumet efter ett fint ex.

Dabe gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Skillnaden är 2mm, Datejust är 36mm Oyster-xxxx är 34mm

Dabe gillar detta.
  12. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Haha... Nåja, så illa är det inte, men jag vet ju vilka argument som kommer att komma upp när jag nämner mina planer..hon har säkert 30 andra saker hon tycker jag kan lägga 30-40.000 på. Som inte JAG är så intresserad av..;-)

Men men, det ena behöver inte utesluta det andra.. Mina pengar, mina beslut.

13. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Fast.... Idag tittade jag ju på Oyster-39 och 36?
    Jag blir tokig på detta! Varför kan dom inte bara ha EN modell för varje klocka. Så att säga...

14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ber om ursäkt. Jag pratade vintage, nyligen har det kommit andra storlekar med det namnet. Allt för att förvirra. :)

Dabe gillar detta.
  15. Equilibrium

Från:
    Island
    De modellerna är nya för i år, är tänkta att ersätta den utgångna Air-King modellen eftersom de är de billigaste Rolex i sortimentet.

Dabe gillar detta.
  16. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Haha.. My bad. Där kom ju ytterligare ord att ta i beaktning. Vet ju vad ordet vintagevär, men vad ÄR vintage när det gäller Rolex? Modell från -13?

17. Equilibrium

Från:
    Island
    Snarare 1970 talet och äldre

Dabe gillar detta.
  18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Finns de som säger att allt Rolex som inte har safirglas är vintage...

Icaras, eriksson850, yonsson och 2 andra gillar detta.
  19. Equilibrium

Från:
    Island
    Vintage Rolex har alltid plexiglas, där har du en till sak att ta i beaktning
    Plexi, föredras av många vintage intresserade är tyvärr väldigt lätta att repa och krossa.
    Safir, på nyare klockor från 87 och framåt (här vet nog andra bättre än mig vilket exakt år som gäller) tål mkt mer och passar därför klumpedunsar som jag.
    Det går heller inte att köpa en Rolex med plexiglas och byta till Rolex original safirglas.
    Jag rekommenderar safirglas, men det är som sagt bara min personliga preferens.

20. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Icaras, Equilibrium och Dabe gillar detta.
  21. Equilibrium

Från:
    Island
  22. Dabe
    Trådstartare

Dabe Torpare

Tack för era svar! Här skall plöjas forumtråd!

wijkis och paradis gillar detta.
  23. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Ja, fast detta stämmer väl inte riktigt. Plexi som vi i allmänhet säger fast det är Hesalit eller andra bättre kvalitéer som det oftast är frågan om repas iofs lätt men krossas inte. Mineral och safirglas är tåliga mot repor men kan krossas och då är det helsevice som gäller. Det är det som är tjusningen med plexi (förutom den härliga känslan :)), repas det går mindre repor att poleras bort eller så byter man glas utan att behöva göra helservice. NASA valde ju Speedmastern med Hesalitglas bl.a. av den orsaken. Man kunde acceptera repor men inget glassplitter under en rymdfärd.

Icaras, eriksson850 och Criss Cross gillar detta.
  24. Equilibrium

Från:
    Island
    Det är säkert rätt det du säger, tack för tillrättaläggelsen :)

25. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Fast jag slant på tangenterna så hela texten kom inte med förrän du svarade:)

26. Equilibrium

Från:
    Island
    Låt oss så veta hur det går och om du hittar 'din' klocka !

Dabe gillar detta.
  27. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Plexi, målade index,ock 25 år , det är vintage för mig, andra tycker kanske annorlunda.......

Snårtas, Icaras, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  28. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Men då missar man ju alla dressmodellerna...

29. P-vakten

P-vakten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker som tidigare nämts i tråden Explorer! Jag har blivit totalt såld på dess enkelhet men samtidigt stilighet. För mig kommer det bli en sådan, även om det inte kommer ske imorgon :D

Icaras, Räven, Lalas och 1 annan gillar detta.
  30. Equilibrium

Från:
    Island
    Om du köper en beg Rolex i stål kan jag nästan garantera att du får tillbaka pengarna om du mot förmodan skulle undgå att smittas av det klockdille vi som hänger här är svårt infekterade av. Inkubationstiden varierar men när dillet bryter ut är det obotligt.

JohnDoe, Wondersack och Dabe gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield