• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Letar efter instegsrolex, hjälp!

Dabe

Breitling
Hej klocknördar! Har uppnått den ärofyllda åldern av 40+ och känner att det är dags att bära något sånär ståndsmässigt på min vänsterarm. Tidigare haft klockor kring 5000kr, vilket jag tyckt varit dyrt;-)

Nu letar jag efter en klocka för att ge detta med klockeri en ärlig chans. Gillar det enkla, så har tittat runt och idag provat nya Oyster 39mm. Tycker dock ca 50.000kr är för mycket för att vara "ointresserad".
Förstår att Datejust är samma som Oyster? Jag förstår inte alla modeller och beteckningar, blir tokig! Sen sprang jag på Air King, vilket påminner om Oyster, eller? Är det Datejust och Air King jag ska leta efter? Helst utan datum, men det fungerar.

Vad bör jag tänka på? Vill han minst 36mm. Har ni råd eller tom vet någon som har något liggande som man vill bli av med? Vore underbart, till rätt pris Alla råd och förslag mottages med tacksamhet och beaktas med glädje!
Tack, från en total nybörjare.
 

Dabe

Breitling

Tack för tipset! Dum fråga kanske, men det är Explorer 1 du syftar på? Tvåan (?) ser mer ut som sport/dykarur, vilket jag inte gillar..

Men vad är skillnaden på Oyster/Datejust/airking och Explorer 1? För mig ser dom tämligen likartade ut.. Betänk att jag knappt ser skillnad på ett gökur och en armbandsklocka
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Med oyster menas den vattentäta boetten, den har alla Rolex utom Cellini serien.
Air King har inte datum men tillverkas ej längre, de har 34 mm diameter och är därmed enligt mig lite för nätta. Datejust är nog den mest klassiska Rolexen, finns i olika storlekar och material.
Explorer 1 är den jag talade om. Den var 36 mm, men är nu 39 mm. Den är sportig, har inget datum och är enl mig en av de snyggaste Rolexar jag vet för en (relativt) billig peng.

En till sak med Explorern: Den finns bara i en variant, i stål och med svart urtavla. Inga valmöjligheter alls.
Datejust däremot har så många valmöjligheter att det kan göra en tokig.
 
Senast ändrad:

Dabe

Breitling
Snyggt, du redde ut en del frågetecken. Tack! Då ska man bara finna någon till ok pris.. Den lilla detaljen oxå...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Snyggt, du redde ut en del frågetecken. Tack! Då ska man bara finna någon till ok pris.. Den lilla detaljen oxå...
Bara roligt att kunna hjälpa en bit på vägen, om du har fler frågor så shoot ! Alltid finns det någon här på forumet som vet ;)

En sak till: Rolex kan du lätt äga hela livet, så bra är de. Men det förutsätter att du låter serva dem med 5-7 års mellanrum. En sådan service kostar c:a 5000:- i dagsläget. Så den kostnaden bör du ta med i dina beräkningar !!
Lycka till !
 

Floffen

Panerai
Håller helt med om att vissa modellserier påminner väldigt mkt om varandra. Trodde ett tag, för några år sedan, att skillnaden mellan Datejust och Oyster Perpetual var datum eller icke datum. Tills jag insåg att det finns en Oyster Perpetual Date... :banghead:

On topic så tycker jag att Explorern eller Datejusten är klart snyggast.
 

Dabe

Breitling
Håller helt med om att vissa modellserier påminner väldigt mkt om varandra. Trodde ett tag, för några år sedan, att skillnaden mellan Datejust och Oyster Perpetual var datum eller icke datum. Tills jag insåg att det finns en Oyster Perpetual Date... :banghead:

On topic så tycker jag att Explorern eller Datejusten är klart snyggast.

Okej, så vad ÄR då skillnaden? jag tänker nämligen som du själv gjorde...

Vad gäller service osv, så är inte pengarna några problem. Inte för inköp heller egentligen, men med hus, 2 barn och dyr fru och dyra hobbies, så måste jag motivera varför jag skall lägga 50 lax på nåt som jag egentligen inte är så intresserad av. Mer än av ett självförverkligande el boosta mitt ego (ålderskris)
Men som sagt, kring 20-30.000 för att testa är rimligt. Urvalet blir väl ytterst litet för mig som köpare, men jag får ge det ett försök iaf.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Dyr fru kan sinka många ideér...
Skämt åsido, du kan nog hitta en beg Datejust i stål mellan 20-30 tusen.
Explorer får du tyvärr inte för de pengarna om den inte är riktigt sjaskig och det vill du väl inte.
 

Point Blank

Cartier
Okej, så vad ÄR då skillnaden? jag tänker nämligen som du själv gjorde...

Vad gäller service osv, så är inte pengarna några problem. Inte för inköp heller egentligen, men med hus, 2 barn och dyr fru och dyra hobbies, så måste jag motivera varför jag skall lägga 50 lax på nåt som jag egentligen inte är så intresserad av. Mer än av ett självförverkligande el boosta mitt ego (ålderskris)
Men som sagt, kring 20-30.000 för att testa är rimligt. Urvalet blir väl ytterst litet för mig som köpare, men jag får ge det ett försök iaf.
30k får du en schysst Explorer I eller Datejust för. Bara att börja scanna av Köp&Sälj-delen här på forumet efter ett fint ex.
 

Dabe

Breitling
Haha... Nåja, så illa är det inte, men jag vet ju vilka argument som kommer att komma upp när jag nämner mina planer..hon har säkert 30 andra saker hon tycker jag kan lägga 30-40.000 på. Som inte JAG är så intresserad av..;-)

Men men, det ena behöver inte utesluta det andra.. Mina pengar, mina beslut.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vintage Rolex har alltid plexiglas, där har du en till sak att ta i beaktning
Plexi, föredras av många vintage intresserade är tyvärr väldigt lätta att repa och krossa.
Safir, på nyare klockor från 87 och framåt (här vet nog andra bättre än mig vilket exakt år som gäller) tål mkt mer och passar därför klumpedunsar som jag.
Det går heller inte att köpa en Rolex med plexiglas och byta till Rolex original safirglas.
Jag rekommenderar safirglas, men det är som sagt bara min personliga preferens.
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Vintage Rolex har alltid plexiglas, där har du en till sak att ta i beaktning
Plexi, föredras av många vintage intresserade är tyvärr väldigt lätta att repa och krossa.
Safir, på nyare klockor från 87 och framåt (här vet nog andra bättre än mig vilket exakt år som gäller) tål mkt mer och passar därför klumpedunsar som jag.
Det går heller inte att köpa en Rolex med plexiglas och byta till Rolex original safirglas.
Ja, fast detta stämmer väl inte riktigt. Plexi som vi i allmänhet säger fast det är Hesalit eller andra bättre kvalitéer som det oftast är frågan om repas iofs lätt men krossas inte. Mineral och safirglas är tåliga mot repor men kan krossas och då är det helsevice som gäller. Det är det som är tjusningen med plexi (förutom den härliga känslan :)), repas det går mindre repor att poleras bort eller så byter man glas utan att behöva göra helservice. NASA valde ju Speedmastern med Hesalitglas bl.a. av den orsaken. Man kunde acceptera repor men inget glassplitter under en rymdfärd.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Snyggt, du redde ut en del frågetecken. Tack! Då ska man bara finna någon till ok pris.. Den lilla detaljen oxå...
Om du köper en beg Rolex i stål kan jag nästan garantera att du får tillbaka pengarna om du mot förmodan skulle undgå att smittas av det klockdille vi som hänger här är svårt infekterade av. Inkubationstiden varierar men när dillet bryter ut är det obotligt.
 
Topp