Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Letar info om denna Lemania!

Diskussion i 'Vintage' startad av Virrevet, 15 april 2016.

1. Virrevet
    Trådstartare

Virrevet Bonde

Jag la ut en bild under tråden "dagens vintageur" på en lemania jag hittade idag. Fick supertrevlig respons men tyvärr inget informativt ang uret. Nu har jag suttit klistrad framför datorn för att få reda på hur gammal den är och egentligen all smaskig information som kan vara rolig att veta om. Men efter många timmars letande hittar jag inte ett smack, jag hittar alltså inte någon Lemania som jag tycker liknar. Så jag hoppas att nån där ute som känner igen klockan och har nån typ information att dela med sig av, så att jag slipper klia mig i huvudet hela helgen ;) Skärmavbild 2016-04-15 kl. 14.42.20.png Skärmavbild 2016-04-15 kl. 19.27.36.png

Schmitza, Calle med C, BCKSTRM och 4 andra gillar detta.
  2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Borde nog sitta ett Lemania 27CH-verk i den. Liknar Lemania 105 men dom har 105 på tavlan. Kan googla lite...

3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
  4. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Hur hittar man en Lemania kronograf bara sådär ?

Macklin gillar detta.
  5. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Just kronografer kan luras lite när det gäller att datera dem men denna modell ser ut att vara från tidigt till mitten av 50-talet.

Urverket kan vara ett av flera så en titt i skulle vara trevligt. :)

6. Virrevet
    Trådstartare

Virrevet Bonde

Jo, jag skulle leta ett par nycklar i min pappas byrå, såg en vintage Tissot och tittade vidare vad för kul man kunde hitta. Och det blev ju en jackpott :) Tror den tillhört min farmors bror som gick bort för något år sen.

7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tror verket är ett 1275 eller 1277, sedan håller jag med om att den aviker lite från lemania 105, speciellt i boetten .

Senast ändrad: 15 april 2016
  8. Virrevet
    Trådstartare

Virrevet Bonde

Krona och visare skiljer sig från 105..hmm

9. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Jäkligt fin! Hoppas du hittar informationen du söker om den!

Virrevet gillar detta.
  10. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Tissot? :)

11. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Du menar att du hittade en Lemania,eller du kanske hittade en Tissot kronograf också !

12. Virrevet
    Trådstartare

Virrevet Bonde

Hahah, förstod inte först vad ni menade... Men det är felformulerat av mig. Jag hittade öven en Vintage Tissot (icke kronograf) och sedan när jag letade vidare så hittade jag denna Lemania :) Ursäkta.

13. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Inga bilder på Tisson?

14. Virrevet
    Trådstartare

Virrevet Bonde

Absolut!
    Skärmavbild 2016-04-19 kl. 13.19.52.png Skärmavbild 2016-04-19 kl. 13.20.17.png

Martin Lovasz och eriksson850 gillar detta.
  15. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Oj då en lite ovanligare modell från 50-talet. Automater från Tissot var inte så vanliga på den tiden och man kan undra vad som finns inuti.