• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Leva och jobba i Dubai

vicjoh

Omega
Hallå,

Har fått erbjudande att förflyttas till Dubai.
Någon som har erfarenhet av att jobba och leva i Dubai?
Tänker på priser: bostad, mat, nöjen etc.

Allt gott,
Victor
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dubai är sjysst att bo i, säkert och varmt.
Det är snuskigt dyrt med boende, ska du ha med familj så lär du kolla upp skolor innan du åker eftersom det kan vara lång kö till de "fina" skolorna. (Misstänker att jobbet skulle pröjsa allt sånt).

Nöjen och mat är dyrt om du ska äta ute, men du kommer hitta trevliga vatten hål där man kan hitta "allt" för vettiga priser!

Jag säger KÖR!!! ;)
Mvh
Micke
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Jävligt säkert ställe, men det är för varmt för mig iallafall. Alla håller sig inne på dagarna.
Har bara varit där 2 ggr, men jag säger KÖR!

:)
 

vicjoh

Omega
Tack!

Är 26 år utan familj så känns som att det kan gå ganska smärtfritt att hitta boende etc.
Tack för er input!

Victor
 

DrDre

Patek
Jag har varit där en vecka och även fått två jobberbjudanden därifrån. Ett säljargument från rekryteraren var "gasoline is cheaper than water" och mitt svar "I use a lot more water than gasoline". Det visar väl ungefär hur intresserad jag egentligen var.

Varmt så in i h-e. Och ingenting att göra. Jag har dock några kompisar som jobbade där (inom finans/försäkring) och som hade ungar och de var nöjda med skolor och tillvaron.
 

Ketan

Cartier
Spännande! Inom vilken bransch ska du jobba i? Kan tyvärr inget om Dubai förutom att det är väldigt varmt :D
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
dubai är, ptja... väldigt ytligt. väldigt fascinerande till en början. sedan så avtar det lite för varje dag. räknat med att allt är så amerikaniserat så många kedjor som starbucks, kfc, the cheesecake factory, shake shack mm. allt var dyrt, iofs lite otajmat från min sida som åkte dit när kronan låg lite dåligt till.

emirater som består till 20% av befolkningen och resten är i princip utländsk importerad arbetskraft. en stor del indier, pakistanier, några filipiner och thailändare. och självklart europeiska västerlänningar som britter, ryssar och tyskar kan man stöta på, de håller sig mest inom finans-, bygg- och IT-branschen.

mångkulturellt och intressant på så sätt. indiska maten tyckte jag bäst om! emirater är generellt mycket trevliga och nyfikna. någon roligt och småjobbigt som jag upplevde med indier var att de alltid stirrade på en.

klarar du av temperaturen som i mestadels är på 40-45 grader under sommarhalvåret och 20-30 under vinterhalvåret så kommer du nog att trivas, iaf nåt år.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag jobbade i Dubai i några månader.
1. Skaffa stor bil. Det behövs i trafiken och folk kör som riktiga galningar. Chevrolet Tahoe som jag jag hade var i minsta laget.
2. Det är varmt. Det är löjligt varmt.
3. Var förberedd på att vara nära på nykterist. Det går att få tag i alkohol men det är jobbigt och bökigt. Det går dock att dricka på vissa utställen, nattklubbar samt gamla krogar utan fönster och dubbeldörrar så Allah inte kan se att du dricker.
4. Det finns inte så mycket att göra.
5. På något sätt är internet riktigt segt där borta. Föga imponerad.
6. Telefon nätet är as kasst. Varje gång någon arab skämtade om kineserna (som jag jobbar med och håller varmt om) så tog jag alltid upp hur inkompetenta araberna är som inte ens kan fixa ett fungerande mobilnät.
7. Rasism. Den är enorm från araberna mot vita, speciellt hos kvinnorna har jag märkt. Men visst, dom blir ju förtryckta av sina män så när vi är där som lägre stående varelse så förstår jag att dom gör allt för att trycka ner oss och känna sig lite stora och mäktiga för en gångs skull.
8. Det är löjligt mycket amerikaniserat. Du kan lika gärna flytta till Kentucky och förutom värmen och sanden så hade du knappt märkt skillnad.
9. Det är imponerande till en början tills du ser hur pakistanier tvingas stå ute i 50 grader, 10 timmar dan och kapa sten under Ramadan när dom inte ens får dricka vatten. Då är inte Dubai så jäkla coolt längre. Det är byggt på slaveri med importerad kunskap och importerad arbetskraft.


Som ni märker så är jag inte imponerad av Dubai. Tvärt om, hemskt ställe att vara på.
Trivs bättre i Korea och Kina där lokalbefolkningen är dom med kunskapen, inte importerade slavar.


Men det är ett bra ställe att tjäna pengar på! Om du orkar stå ut med att se allt runt omkring (dvs är något human av dig).
 

cjb1975

Omega
2-Faktor
Jag skulle säga att all erfarenhet du kan samla på dig har du nytta av (på ett eller annat sätt) senare i livet - så våga prova! Åk hem om det inte motsvarar förväntningarna.
 
Jag jobbade i Dubai i några månader.
1. Skaffa stor bil. Det behövs i trafiken och folk kör som riktiga galningar. Chevrolet Tahoe som jag jag hade var i minsta laget.
2. Det är varmt. Det är löjligt varmt.
3. Var förberedd på att vara nära på nykterist. Det går att få tag i alkohol men det är jobbigt och bökigt. Det går dock att dricka på vissa utställen, nattklubbar samt gamla krogar utan fönster och dubbeldörrar så Allah inte kan se att du dricker.
4. Det finns inte så mycket att göra.
5. På något sätt är internet riktigt segt där borta. Föga imponerad.
6. Telefon nätet är as kasst. Varje gång någon arab skämtade om kineserna (som jag jobbar med och håller varmt om) så tog jag alltid upp hur inkompetenta araberna är som inte ens kan fixa ett fungerande mobilnät.
7. Rasism. Den är enorm från araberna mot vita, speciellt hos kvinnorna har jag märkt. Men visst, dom blir ju förtryckta av sina män så när vi är där som lägre stående varelse så förstår jag att dom gör allt för att trycka ner oss och känna sig lite stora och mäktiga för en gångs skull.
8. Det är löjligt mycket amerikaniserat. Du kan lika gärna flytta till Kentucky och förutom värmen och sanden så hade du knappt märkt skillnad.
9. Det är imponerande till en början tills du ser hur pakistanier tvingas stå ute i 50 grader, 10 timmar dan och kapa sten under Ramadan när dom inte ens får dricka vatten. Då är inte Dubai så jäkla coolt längre. Det är byggt på slaveri med importerad kunskap och importerad arbetskraft.


Som ni märker så är jag inte imponerad av Dubai. Tvärt om, hemskt ställe att vara på.
Trivs bättre i Korea och Kina där lokalbefolkningen är dom med kunskapen, inte importerade slavar.


Men det är ett bra ställe att tjäna pengar på! Om du orkar stå ut med att se allt runt omkring (dvs är något human av dig).

Jag delar din uppfattning om Dubai efter att ha varit där i ungefär två veckor.
 
Jag jobbade i Dubai i några månader.
1. Skaffa stor bil. Det behövs i trafiken och folk kör som riktiga galningar. Chevrolet Tahoe som jag jag hade var i minsta laget.
2. Det är varmt. Det är löjligt varmt.
3. Var förberedd på att vara nära på nykterist. Det går att få tag i alkohol men det är jobbigt och bökigt. Det går dock att dricka på vissa utställen, nattklubbar samt gamla krogar utan fönster och dubbeldörrar så Allah inte kan se att du dricker.
4. Det finns inte så mycket att göra.
5. På något sätt är internet riktigt segt där borta. Föga imponerad.
6. Telefon nätet är as kasst. Varje gång någon arab skämtade om kineserna (som jag jobbar med och håller varmt om) så tog jag alltid upp hur inkompetenta araberna är som inte ens kan fixa ett fungerande mobilnät.
7. Rasism. Den är enorm från araberna mot vita, speciellt hos kvinnorna har jag märkt. Men visst, dom blir ju förtryckta av sina män så när vi är där som lägre stående varelse så förstår jag att dom gör allt för att trycka ner oss och känna sig lite stora och mäktiga för en gångs skull.
8. Det är löjligt mycket amerikaniserat. Du kan lika gärna flytta till Kentucky och förutom värmen och sanden så hade du knappt märkt skillnad.
9. Det är imponerande till en början tills du ser hur pakistanier tvingas stå ute i 50 grader, 10 timmar dan och kapa sten under Ramadan när dom inte ens får dricka vatten. Då är inte Dubai så jäkla coolt längre. Det är byggt på slaveri med importerad kunskap och importerad arbetskraft.


Som ni märker så är jag inte imponerad av Dubai. Tvärt om, hemskt ställe att vara på.
Trivs bättre i Korea och Kina där lokalbefolkningen är dom med kunskapen, inte importerade slavar.


Men det är ett bra ställe att tjäna pengar på! Om du orkar stå ut med att se allt runt omkring (dvs är något human av dig).

Håller med 100%, men så bra betalt är det väl inte?!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Iom att skatten där är noll eller näst intill noll är det en bra idé att säkerställa att du uppfyller reglerna för att inte behöva beskatta inkomsten i Se utan där borta. Får du hjälp med skatten via jobbet?
 
Topp