• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lidingörundan – Official Timer

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kära frågelådan…

Jag har varit med på kappseglingen ”Lidingö Runt” några gånger, det är mer folkfest än riktig kappsegling, ”säsongsstart”, många klasser, fika, musik, kölbåtsseglarna skakar flugorna ur focken… mest på skoj o inte så allvarligt helt enkelt.

Hängde såklart på löpartrenden härförleden, men jag har aldrig sprungit nåt sånt lopp. Anmälde mig till Lidingöloppet i tron att det var löpningens motsvarighet till Lidingö Runt, mycket folk, dunka dunka-musik, fika, folkfest helt enkelt…

Men… men, nu hör jag allt oftare uttalanden som ”ooohh.. ja det är hårt, värre än maraton…”, ”usch, asjobbigt”, ”jo jag är anmäld men har inte så många mil i benen så jag vet inte i år…”

Kan det vara så att jag har underskattat denna rundan?

Men nu till min riktiga fråga… vad ska jag ha för strap på klockan på lördag???

Länken väger 46g (mid) och ett nato,(toklättat 16mm, utan dubbelflärp, med extrahål) väger 8g. Om jag rör armen 0.8 meter 40.000 gånger på 30.000m så motsvarar skillnaden mellan länk och strap ett arbete på 0,038x9.82x0.8x40000Nm = 11.900 joule = 2.850 kalorier.

Så ska jag ta länken och ett par rejäla kanelbullar i fickan? - eller strapet o skippa bullarna…???
Hur gör ni andra???

Tacksam för svar.
Förvirrad i förorten.

Strap
863BBB2C-5872-4BA4-A6E2-8B5D8A4DE458-6858-000005DECE8AA7E6.jpg


Eller länk
00DDB0BB-E228-4C57-8965-F374082A6092-5002-00000461E267BBEC.jpg
 

The Pell

Cartier
Har du räknat rätt så kommer du alltså - så till vida du tar länken - förbruka 2,5 kcal extra. I en dl mjölk är det 45 kcal. Således räcker en extra mun mjölk på morgonkvisten gott och väl!

Lycka till! Lidingöloppet är grymt!


"Ett olyckligt ögonblick kan vara i flera timmar"
Okänd
 

naggge

Panerai
Tänkte skriva att en riktig man kör med länk. Sen kom jag på att du kör midsize så det argumentet fungerade ändå inte :D

Skämt åsido. Blir inte länken obekväm av allt skumpande?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Ta natot, detta kommer vara mycket bekvämare att springa med. En länk har ju alltid en glipa till armen medans natot är ställbart så du kan strapa åt det ordentligt för bättre komfort.

När jag knatade från Nikkaluokta upp till toppen av Kebnekaise och tillbaks under fyra dagar så svor jag över länken på Omegan till och från få det skulle vara mycket bekvämare med ett Nato eller tom ett gummi som satt åt.

Således borde Nato vara ett bättre val enligt teori och empiri :geek:
 

Ricrob

Patek
The Pell skrev:
Har du räknat rätt så kommer du alltså - så till vida du tar länken - förbruka 2,5 kcal extra. I en dl mjölk är det 45 kcal. Således räcker en extra mun mjölk på morgonkvisten gott och väl!

Lycka till! Lidingöloppet är grymt!


"Ett olyckligt ögonblick kan vara i flera timmar"
Okänd
Tack!

Satt precis och grubblade över hur det kan vara så lätt att bränna ett helt dygns kcal omsättning och att då tänkte jag minsann börja sitta hemma på kvällarna och flaxa med klock-armen och se kilona rasa.. Tänk vad det där lilla k'et i kcal kan göra stor skillnad! :lol:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Abborrbacken är mysig....hehe.....se för i h-vete till att smörja bröstvårtorna....har sett ett par blodiga exempel på hur dwt inte ska se ut......

Lätt klocka som inte skaver.....skinnflådd arm är stökigt....
 
Topp