• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lika eller olika...

Compiss

Patek
2-Faktor
...var går gränsen?

Har denna morgon funderat på likheten mellan dessa klockor. Sprang på en kollega häromdagen med en Steinhart Ocean One. Med ett stort leende trycktes den upp i mitt ansikte. Själv kände jag en bitter smak av avsky, just på grund av att i vart fall jag tycker att det är för likt Rolex och därmed anser jag att det är en kopia, trots att det inte står Rolex på klockan. Måste det stå rolex på klockan för att det skall vara en kopia?

Vad tycker ni?
Bilderna är lånade på nätet.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Strikt juridiskt är det väl inte varumärkesintrång. Då hade de ju inte sålts öppet.

Känslomässigt och moraliskt är det en annan femma. För mig personligen är det ju en uppenbar kopia. Man har inte ändrat något eller försökt förfina/förbättra något. Jag skulle inte kunna bära en sådan.

Då tar jag hellre pengarna och köper något som inte låtsas vara något annat än det är.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Strikt juridiskt är det väl inte varumärkesintrång. Då hade de ju inte sålts öppet.

Känslomässigt och moraliskt är det en annan femma. För mig personligen är det ju en uppenbar kopia. Man har inte ändrat något eller försökt förfina/förbättra något. Jag skulle inte kunna bära en sådan.

Då tar jag hellre pengarna och köper något som inte låtsas vara något annat än det är.

Det är lite så jag kände, känslomässig avsky:(
Juridiskt är det säkert prövat.
 
Man kanske tycker att Submarinern är världens finaste klocka men vill inte/kan inte betala priset för en Rolex.
Om man då köper en Steinhardt som ändå håller hög kvalitet har jag svårt att se varför man då skulle sakna självrespekt eller agera avskyvärt.

Har väldigt svårt att förstå den inställningen.

Edit: Missförstod kanske... Ni verkar rikta avskyn mot tillverkaren och inte köparen...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kam inte påstå att jag ligger vaken på nätterna pga av kopior som de här. Alla som vet något om något vet ju att det är kopior så förväxling med originalet torde ju vara lika med noll.
Däremot kan det börja rycka lite i ögonvrån när man hör kommentarer som " hur kan du lägga xx kronor på en sån klocka när du får en som ser likadan ut och fungerar lika bra för en tjugondel av priset" eller "Det är ju idiotiskt att betala 50 000 extra bara för att det står Rolex på urtavlan istället för ...." Det är då man bara stirrar på personen i tre minuter utan att säga något och sedan vänder sig om och går...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
...var går gränsen?

Har denna morgon funderat på likheten mellan dessa klockor. Sprang på en kollega häromdagen med en Steinhart Ocean One. Med ett stort leende trycktes den upp i mitt ansikte. Själv kände jag en bitter smak av avsky, just på grund av att i vart fall jag tycker att det är för likt Rolex och därmed anser jag att det är en kopia, trots att det inte står Rolex på klockan. Måste det stå rolex på klockan för att det skall vara en kopia?

Vad tycker ni?
Bilderna är lånade på nätet.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Oj, en likhet fanns ju klart..
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ska vi verkligen diskutera detta igen?

Alpha, Steinhardt, Invicia och allt vad dom heter är allihopa skräp och kopior på klassiska designer från betydligt mer exklusiva märken.

Vill man bära något skräp som bara kopierar andra märken så visst, men av mig får man mer respekt med valfri Gant än men någon av ovanstående skräpmärken.
 
Plankning helt klart, men som sagt är ju knappast någon som tar det för en Rolex. Något som väcker starkare känslor för mig är de som medvetet försöker lura andra med fejkklockor/delar. Men både detta och fejks har väl stötts och blötts tillräckligt härinne?
- Ha en skön söndag!
 

Bodén

Panerai
Man kanske tycker att Submarinern är världens finaste klocka men vill inte/kan inte betala priset för en Rolex.
Om man då köper en Steinhardt som ändå håller hög kvalitet har jag svårt att se varför man då skulle sakna självrespekt eller agera avskyvärt.

Har väldigt svårt att förstå den inställningen.

Edit: Missförstod kanske... Ni verkar rikta avskyn mot tillverkaren och inte köparen...


Framförallt tillverkaren som plagierar en klassisk design för egen vinning. Att människor köper klockor som de gillar har jag ingen åsikt om. Sålänge det inte står Rolex på tavlan så är det ju för konsumenten bara en klocka som alla andra.

Tillverkaren har dock ingen skam i kroppen.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Kalla det hommage eller plankning, men inte fake eller kopia.
Det är ju uppenbart för oss alla att de tagit design från double red, men samtidigt så lurar man ingen att detta skulle vara en Rolex. Använder själv en OVM (ser ut som en 5517) som beater på jobbet när jag mekar, och ingen har någonsin tagit det för en Rolex. Jag vet inte vad din kollega menade med attacken mot dig ;D men det verkar ju som att han vill mer än vad han kan.. och det är ju lite surt.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kalla det hommage eller plankning, men inte fake eller kopia.
Det är ju uppenbart för oss alla att de tagit design från double red, men samtidigt så lurar man ingen att detta skulle vara en Rolex. Använder själv en OVM (ser ut som en 5517) som beater på jobbet när jag mekar, och ingen har någonsin tagit det för en Rolex. Jag vet inte vad din kollega menade med attacken mot dig ;D men det verkar ju som att han vill mer än vad han kan.. och det är ju lite surt.

Eller så ville han visa upp sin nya klocka för någon som bevisligen är intresserad. Om han inte är intresserad av klockor struntar han nog i ifall det står steinhart eller rolex på tavlan (likväl köpte han en steinhart). Submarinern är en klassisk design som går hem hos de flesta, lär alltid plagieras då designen finns liknande hos så många märken (ändra visarna och bezel och du har en annan klocka)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kalla det hommage eller plankning, men inte fake eller kopia.
Det är ju uppenbart för oss alla att de tagit design från double red, men samtidigt så lurar man ingen att detta skulle vara en Rolex. Använder själv en OVM (ser ut som en 5517) som beater på jobbet när jag mekar, och ingen har någonsin tagit det för en Rolex. Jag vet inte vad din kollega menade med attacken mot dig ;D men det verkar ju som att han vill mer än vad han kan.. och det är ju lite surt.

Kändes i vart fall som: kolla, vi har likadana, nästan....

Jag skakade på huvudet.
 

KMS

Rolex
Försvarar det inte på något sätt. Men tycker inte det är så konstigt att folk köper sådana lookalikes. Rolex är för många den absolut dyraste och statusfyllda klockan i hela världen. För samma personer är det också fullständigt otänkbart att lägga mer en 3-4000 kronor på en klocka, allting annat är bara "galenskap". Som någon sagt tidigare "dom ser ju ändå likadan ut för en tiondel av priset". Man bör ändå tänka på att ett klockintresse inte är speciellt vanligt.

Men jag hade ju inte köpt en dock...
 

vonhall

Rolex
Har själv ingenting emot om någon handlar en klocka som är väldigt lik Rolex. Allting handlar väl om hur stort personens intresse är för klockor i allmänhet eller hur mycket pengar personen har råd att lägga på klockor.
Man kan ju undra om alla som har så svårt för lånad design på klockor har samma stenkoll på vem som lånat vad i bland klädmärken!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har ärligt talat större respekt för de som köper en 'riktig' Rolex-kopia iom de uppenbarligen inte bryr sig ett skit om klockor. De som köper Steinhart har på något sätt koll..

Sen finns det andra viktigare aspekter av piratkopior vilket gör världen bedrövlig. Ska vi dock bara titta på kopia vs 'hommage' så känns 'hommagen' på något sätt sorgligare.

Kan inte se det ena bättre än det andra. Det går att designa egna klockor utan att de ser ut som en ren ripoff av en klassisk modell...
 

vonhall

Rolex
Har ärligt talat större respekt för de som köper en 'riktig' Rolex-kopia iom de uppenbarligen inte bryr sig ett skit om klockor. De som köper Steinhart har på något sätt koll..

Sen finns det andra viktigare aspekter av piratkopior vilket gör världen bedrövlig. Ska vi dock bara titta på kopia vs 'hommage' så känns 'hommagen' på något sätt sorgligare.

Kan inte se det ena bättre än det andra. Det går att designa egna klockor utan att de ser ut som en ren ripoff av en klassisk modell...

Utgår i från att det är din bild som du har i din profil ;)
Sorry jag kunde inte låta bli :p:D
 
Topp