• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla Boktips tråden!.

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tänkte att vi kunde, tipsa/recensera varandra om bra böcker osv, allt från deckare, drama, komedier, självbiograf, tecknade serieböcker osv.


Jag börjar med, gatukatten Bob som jag precis läst ut, en var, charmig bok om en gatukatt som blir döpt till Bob. Han träffar en kille som försöker att bygga upp ett liv efter missbruk m.m. Han träffar Bob, och helt plötsligt får livet ett helt nytt betydande. Jag älskar den, mest kanske pga av Bob, men jag älskar när folk reser sig på tio. Jag ger denna bok, 4.5/5
9789198100143_small_gatukatten-bob
.



Nästa bok får bli
9789170533952_small_jag-ar-zlatan-lattlast
, oj, oj vad trött man blir. Denna bok fick inte min syn på Zlatan att bli bättre, som vanligt så är han inte ödmjuk för fem öre. Jag tycker mer att boken blir en hyllning till sig själv, och det är kanske det som är meningen. Visst fick den mig att skratta några gånger, men det var gångerna han inte pratade om sig själv i egen hög person, det var gångerna han pratade om Mino Raiola, Capello, Van Basten m.fl. Nej detta var ingen bok jag gillade. 1/5


Sist men inte minst vill jag slå ett slag för tecknade serieböcker, jag gillar denna Elvis,
9789174059120_small_elvis-sommarklada
, skriven av Tony Cronstam och hans ex fru Maria Cronstam. Lite vardags komik, där huvudpersonerna är 2 sköldpaddor, förmodligen är dom baserade på sina egna livserfarenheter, många skratt blir det i alla fall. Denna tecknade seriebok ger jag 5/5, har alla som släppts sedan år 2000, jag tycker den är klart läsvärd, men det kan bero på att min humor är som den är, lite åt kiss och bajs hållet :D
 

MBx

Cartier
Har alltid minst fyra böcker som jag löser parallellt (en del med längre uppehåll).:facepalm:

Just nu läser jag boken Axel Oxenstierna av Gunnar Wetterberg (Atlantis). Den en genomgång av Oxenstiernas arbete som rikskansler under den svenska stormaktens inledning i början av 1600-talet. Inte så tung med namn och händelser utan en översiktlig bild av periodens händelser.

För den historieintresserade ger jag betyget 4 av 5. För den som inte är intresserad av historia ger jag rådet att läsa något annat.;)
 
  • Like
Reactions: P-A

EmmaE

Cartier
För den som har missat Fredrik Backman (En man som heter Ove; Min mormor hälsar och säger förlåt; Britt-Marie var här) och Jonas Jonasson (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann; Analfabeten som kunde räkna) - läs allt! Två författare som förstår vad humor är! Alla böcker (förutom Britt-Marie, den står på läslistan) får 5/5 toasters.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
En till, om nån är bättre än mig på att googla fram titeln,
Men handlingen är om en kille som ska fylla 30 och börjar nojja över det när han handlar prydnadskuddar med sin sambo
Så han bestämmer sig för att ta kontakt med sina gamla barndomskompisar för att se om de känner samma sak
Engelsk kille som skrivit tror jag
Sjukt rolig bok!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
För den som har missat Fredrik Backman (En man som heter Ove; Min mormor hälsar och säger förlåt; Britt-Marie var här) och Jonas Jonasson (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann; Analfabeten som kunde räkna) - läs allt! Två författare som förstår vad humor är! Alla böcker (förutom Britt-Marie, den står på läslistan) får 5/5 toasters.
Instämmer. Jag lyssnade på Ove-boken. Suverän uppläsare.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Läser Zack av Mons Kallentoft/Markus Lutteman, grymt händelserik, annorlunda och spännande kriminalare.
Rekommenderas!
image.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul tråd Af Sjodahl. Elvis är en kul serie och väldigt träffande för oss 30 och äldre... Jag läser en del så låt mig få tipsa om några favoriter vad det gäller grafiska noveller.

En fantastisk bok helt utan text är Shaun Tans The Arrival, fungerar både som barnbok och vuxenbok. Den berör. Han vann Astrid Lindgrens pris för några år sedan.

thearrival.jpg


En annan bok som berör är Art Spiegelmans Maus. Den handlar om Art och hand judiska familj under andra världskriget.

maus.gif


Brain K Vaughan har skrivit några riktigt bra "serier." En pågående serie som är riktigt bra är Saga. Det är lite Star Wars vs Game of Thrones vs Romeo & Julia. Samling #4 skall precis ha släppts.

saga.jpg


Till sist en tegelstensklassiker, Jeff Smiths Bone. En kul blandning av komedi och episk fantasy.

bone.jpg


Och då har jag inte ens nämnt sådana givna klassiker som V For Vendetta, Watchmen, Dark Knight Returns, etc...
 

Nicklas H

Cartier
Lite klockrelaterad litteratur som jag kan rekommendera är "all in good time" som är George Daniels biografi.
Se
image.jpg

Sedan om man är intresserad av lite nytänkande och strategi så kan jag rekommendera "David & Goliat"
image.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kul tråd Af Sjodahl. Elvis är en kul serie och väldigt träffande för oss 30 och äldre... Jag läser en del så låt mig få tipsa om några favoriter vad det gäller grafiska noveller.

En fantastisk bok helt utan text är Shaun Tans The Arrival, fungerar både som barnbok och vuxenbok. Den berör. Han vann Astrid Lindgrens pris för några år sedan.

thearrival.jpg


En annan bok som berör är Art Spiegelmans Maus. Den handlar om Art och hand judiska familj under andra världskriget.

maus.gif


Brain K Vaughan har skrivit några riktigt bra "serier." En pågående serie som är riktigt bra är Saga. Det är lite Star Wars vs Game of Thrones vs Romeo & Julia. Samling #4 skall precis ha släppts.

saga.jpg


Till sist en tegelstensklassiker, Jeff Smiths Bone. En kul blandning av komedi och episk fantasy.

bone.jpg


Och då har jag inte ens nämnt sådana givna klassiker som V For Vendetta, Watchmen, Dark Knight Returns, etc...
Maus borde vara standardiserad läsning för grundskolan, fantiska serier!
 
Läser mest Stephen King när jag är på läshumör :)
Finns väldigt mycket bra av mr King, men kan rekommendera Eldfödd, mycket spänning och starka känslor!
 

jabla

Sarlacc
För den som har missat Fredrik Backman (En man som heter Ove; Min mormor hälsar och säger förlåt; Britt-Marie var här) och Jonas Jonasson (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann; Analfabeten som kunde räkna) - läs allt! Två författare som förstår vad humor är! Alla böcker (förutom Britt-Marie, den står på läslistan) får 5/5 toasters.
Instämmer, har följt Fredrik Backman troget sedan hans bröllopsblogg på Veckorevyn (fråga inte hur jag hamnade där) och precis avslutat Britt-Marie. Trots att jag gillar Ove skarpt är nog min favorit Min mormor hälsar och säger förlåt.
 

rogart-63

Patek
Läser mest Stephen King när jag är på läshumör :)
Finns väldigt mycket bra av mr King, men kan rekommendera Eldfödd, mycket spänning och starka känslor!

Den har jag läst men det var länge sen . Gillar Cujo . Den rabiessmittade hunden .
Annars gillar jag självbiografier .Nån som läst om Natascha kampusch ? "3096 dagar " .
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Allt med James Ellroy, läs böckerna i rätt ordning bara. De flesta känner kanske till "den svarta dahlian" och "LA konfidentiellt" men det finns fler från samme författare.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Läser mest Stephen King när jag är på läshumör :)
Finns väldigt mycket bra av mr King, men kan rekommendera Eldfödd, mycket spänning och starka känslor!
Jag läste i princip allt av honom när jag var... mer ung. Varsel (The Shining) och Pestens Tid är två tidiga och bra böcker. För några år sedan hittade jag tillbaka till King med Under Kupolen.

I en helt annan stil är Khaled Hosseinis debutroman Flyga Drake (The Kite Runner). Mycket bra bok som givetvis blivit film. Boken är bättre...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Allt av Charles Bukowski kan verkligen rekommenderas. En av de bästa författarna någonsin.

Men om man ska nämna några enstaka titlar så är Postverket riktigt bra och även Ham on Ray (lite osäker på vad den heter i svensk översättning men har för mig att det är "Min oskuld och Pearl Harbor")
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
På fotbollsplanen kanske, som författare... knappast. Tycker Tv dokumentären om honom var bättre än boken.
 

SJ Smythe

Cartier
Stasiland av Anna Funder. Ej skönlitterärt även om sättet boken är skriven på gör att det hade kunnat vara det. Anna Funder arbetar i Västtyskland efter murens fall och ser många exempel på oviljan att reflektera över Östtysklands historia i väst. Hon beger sig på en odyssé i det forna DDR för att samla in historier och människoöden från andra sidan både från företrädare för det nu nedmonterade stasi och från vanliga medborgare som levt i det slutna samhället. Mycket intressant inblick i vardagen och det otroliga övervakningssamhälle som det forna Östtyskland var. Riktigt bra bok om man roas av ämnet.

stasiland.jpg
 
Topp