• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla Boktips tråden!.

Frobomm

Omega
ALLA böcker av Buthler och Öhrlund om stenrike psykopaten Christopher Silfverbielke. Frukansvärt underhållande. Sen såklart att Jens Lapidus böcker.

Anders De La Motte, med böckerna Geim, Buzz och Bubble. Spännande och riktigt bra.


Ja Buthler och Öhrlund lyckades med den serien, fram tills sista boken som enligt mig var helt jävla kass. Men böckerna innan var helt okej!
För övrigt vill jag rekommendera dessa två:
Into_the_Wild_(book)_cover.png

Har man sett filmen gillar man nog även boken.

bok.jpg

Riktigt intressant bok, även för den som kanske inte gillar musiken något vidare värst som i mitt fall så är den fortfarande riktigt intressant. Stundtals kanske lite väl nördig men på det hela absolut läsvärd!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det vore bra om när en bok rekommenderas att det samtidigt skrivs lite kort vad den handlar om och/eller vad det är för typ av bok. Likaså när en författare rekommenderas så kan en bok eller två (med info) listas också så att vi får en startpunkt. Det är inte alltid lätt att märka skillnaden mellan en biografi över något ekonomiskts geni och en svulstig kärleksroman baserat endast på titel eller bokomslag. ;)

Jag lovar att bli bättre på detta själv.
 

MBx

Cartier
Dags att bumpa tråden.
Lite blandat kom med posten, återkommer med recension.:) Vad rekommenderar ni till hängmattan i sommar?

image.jpg
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Hakar på ett sommartips när man tröttnat på påhittade deckare:
reed.png

Comrade Rockstar av Reggie Nadelson. Den helt otroliga men helt sanna historien om Dean Reed, en rätt usel B-Elvis som flyttade till Sovjet och blev östblockets största rockstjärna. Välskrivet och fascinerande. Finns en dokumentärfilm om honom också, Red Elvis, går att hitta på tuben.
 

orre

Cartier
Vill tipsa om Donna Tartt; extremt välskrivna, intressanta och spännande böcker. Har läst Den hemliga historien och Steglitsan. Är nu inne på hennes tredje bok Den lilla vännen, klar med drygt halva.
 

P-A

Sir Spamalot
Den förafattaren som jag köper alla böcker jag hittar av är Jules Verne.
Men det är bara för att jag vill ha alla verk. Gärna så tidiga som möjligt.
Så om någon sitter på några tidiga så är jag avsolut intresserad.

Annats så läser jag nästan bara biografier och kan rekommendera bokem om Steve Jobs. Jag läste nyss ut Totalt Recall som handlar om Arnold Schwarzenegger och den var helt ok!

Flera har skrivit kepler som är väldigt bra böcker. Annars gillar jag Roslund/hellström också.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Flera har skrivit kepler som är väldigt bra böcker. Annars gillar jag Roslund/hellström också.
Jag läste Keplers Hypnotisören tyckte att den var fantastiskt bra. Nyligen läste jag Stalker och blev besviken - främst för att huvudkaraktären var så otroligt självömkande.

Roslund/Hellströms Box 21 var mycket bra, men för mig berörde den mig som ett slag i magen. Typ som filmen Lilja 4-ever...
 
  • Like
Reactions: P-A

Bender

Cartier
Semester läsning för mig är något lättsmält och gärna självbiografier.
Dessa har några år på nacken men gillar man rock och intressanta själar så rekommenderar jag nedan. (finns flera sköna rock snubbar och gummor att läsa om)

Fredsförklaring Just Kids Patty Smith

upload_2015-6-24_11-2-33.png
upload_2015-6-24_11-9-2.png
 
  • Like
Reactions: Ako

Mforce

Vacheron
2-Faktor
En sommar som denna kan det ju vara en tanke att grotta ner sig i Kafka, Söderberg, eller Orwell.
Här själv läst för lite och borde bättra på det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag vill tipsa om Neil Gaimans The Graveyard Book (Kyrkogårdsboken på svenska). Neil skriver böcker som passar tonåringar och vuxna och som rör sig i gränslandet mellan verklighet och fantasy, gärna med med lite dragning åt skräck-genren. Han har ett skönt språk och är duktig på att måla upp kusliga miljöer. Denna boken handlar om en pojke som växer upp på en kyrkogård efter att hans familj mördades när han var en bebis. Två spöken tar hand om honom under uppväxten tillsammans med en vampyr-liknande beskyddare. Det är lite av en "coming of age"-bok som är passande att läsa nu i sommar, fin historia, lättsamt humoristisk och ganska välskriven. Typisk Neil Gaiman med andra ord. Läs den på engelska.

Graveyard_Book.png


Läs även Neils mästerliga grafiska novell-serie Sandman, och se den fantastiska filmen Stardust...
 

joca

Patek
2-Faktor
Vill tipsa om böckerna om Harry Hole som Jo Nesbo har skrivit, mycket bra enligt mig!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
ALLA böcker av Buthler och Öhrlund om stenrike psykopaten Christopher Silfverbielke.
Jag tyckte att den jag läste verkligen var urusel, läste inte ens klart den. Återvändaren hette den jag läste.

Kan tipsa om några böcker jag med då,
Folke letar efter gud - Oldbrind Pseudonymf
- Alla som besökt Stockholm har nog sett de svart vita lapparna med fyndiga texter på.
98535_1236353492.jpg

Det är han som skrivit boken. En roman skriven i dagbok/ brevform med vad jag antar vara drag av självbiografi. En tjugo-nånting stockholmare som "letar efter gud", inte i den religiösa bemärkelsen då.
Vit skit
Uppföljaren, bra den med men inte lika skarp som första.

Gomorra & Zero zero zero - Robert Saviano
-
Gomorra handlar om neapels maffia och zero zero zero om de mexikanska kartellerna. Lite väl mycket namn hit och dit men fick höra av en italienare att det var en av orsakerna att boken small till så när den släpptes då många där nere känner igen släktena osv. Intressant inblik i vilken sjukt stor business knarkhandel osv. är och konsekvenserna av det.

Tjuvarnas marknad - Jan Guillou
-
Håller inte Guillou särskilt högt i vanliga fall men den här boken gjorde han bra. En roman baserad på Lidingöligan (finns en p3 dokumentär om det). Ett gäng brats som inte får tillräckligt hög månadspeng av sina familjer för att finansiera ett gott liv på rivieran så de börjar göra inbrott hos bekanta osv. Ett speciellt roligt stycke är när de går ned i en vinkällare och plockar en låda med de absolut dyraste och lämnar resten, eftersom det bara fick plats en låda i S-klass mercan de stal med. Just den biten är sann dessutom, kan rekommendera p3 dokumentären med.

Parasiten - Fredrik Ljung
-
Mörk historia som har drag av självbiografi. Finansvalp som går ned sig otroligt och lever destruktivt men inbillar sig själv att han är top of the world. Ruskigt mörk mot slutet.

Insidan - Liam Norberg
-
Självbiografi av sökarna stjärnan Liam. Taekwando, filminspelningar och bankrån. Underhållande men hade gärna kunnat skippa guds uppenbarelsen mot slutet. Kan inte tänka mig att någon mer än Liam faktiskt bryr sig om det.

Cradle to cradle - Michael Braungart & William Mcdonough
-
Nytt grepp på miljöfrågan med en tanke om evigt kretslopp i kombination med ekonomisk vinning. Väldigt intressant och långt ifrån MPs svammel. Tar upp grundidén, teori och praktik samt exempel på projekt de har jobbat med. Finns även en dokumentär som jag kan rekommendera.

El choco - Markus Lutterman
-
Om svensken som hamnade i Bolivias farligaste fängelse och hur han klarade sig. En hel del riktigt sjuka grejer och intressant hur ett så korrupt system ändå kan hålla folk inlåsta. Den engelska motsvarigheten Marching Pouder ska vara ännu bättre enligt en vän men inte hunnit läsa den än.

Björndansen - Roslund & Thunberg
- Roman baserad på militärligan (finns p3 dokumentär) om bröderna och tidigare militärerna som sadlade om från byggare till bankrånare i spåret av den ekonomiska krisen på 90-talet. Inte läst klart hela än men väldigt bra hitintills även om de hade kunnat dumpa boken en hel del enligt mig, mycket fluff utfyllning som inte riktigt bygger på storyn.

Kanske borde sadla om till jurist med tanke på mina bokval haha men ligger inte mer bakom än att jag tycker att det är intressant och spännande. Gillar böcker som har någorlunda verklighetsförankring även om de inte måste vara ren fakta.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Tjuvarnas marknad - Jan Guillou
-
Håller inte Guillou särskilt högt i vanliga fall men den här boken gjorde han bra. En roman baserad på Lidingöligan (finns en p3 dokumentär om det). Ett gäng brats som inte får tillräckligt hög månadspeng av sina familjer för att finansiera ett gott liv på rivieran så de börjar göra inbrott hos bekanta osv. Ett speciellt roligt stycke är när de går ned i en vinkällare och plockar en låda med de absolut dyraste och lämnar resten, eftersom det bara fick plats en låda i S-klass mercan de stal med. Just den biten är sann dessutom, kan rekommendera p3 dokumentären med.
Instämmer till fullo. (Fast jag drogs med i Arn och de tidiga Hamilton-böckerna precis som alla andra.)

Kanske borde sadla om till jurist med tanke på mina bokval haha men ligger inte mer bakom än att jag tycker att det är intressant och spännande. Gillar böcker som har någorlunda verklighetsförankring även om de inte måste vara ren fakta.
Jo, jag märker en viss stil ;) Själv har jag svårt för självbiografier och andra böcker om "verkliga" historier. Å andra sidan så lyssnar jag rätt mycket på P3 och P1 Dokumentärer...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Okej, nu är det dags. Jag har inte läst en bok på flera år trots att jag gillar det. Nu är det bara KS på kvällen och jag har galet svårt att somna. En bra bok är nyckeln till allt.

Vilken bok ska jag köpa? Jag gillar allt som har med undre världen att göra, även äventyr och verklighetstroget eller baserat på verkliga händelser gillar jag mest av allt.

Vad har ni för tips?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Okej, nu är det dags. Jag har inte läst en bok på flera år trots att jag gillar det. Nu är det bara KS på kvällen och jag har galet svårt att somna. En bra bok är nyckeln till allt.

Vilken bok ska jag köpa? Jag gillar allt som har med undre världen att göra, även äventyr och verklighetstroget eller baserat på verkliga händelser gillar jag mest av allt.

Vad har ni för tips?
Se alla mina tips ovan. Sen finns det ju såklart Svensk maffia böckerna, det nya farliga sverige av dick sundevall (som fö. har ett väldigt intressant slutkapitel om brottsbekämpningsmetoder) och män av våld skriven av Tony Deogan vars bror dog i ett huliganslagsmål.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Se alla mina tips ovan. Sen finns det ju såklart Svensk maffia böckerna, det nya farliga sverige av dick sundevall (som fö. har ett väldigt intressant slutkapitel om brottsbekämpningsmetoder) och män av våld skriven av Tony Deogan vars bror dog i ett huliganslagsmål.
Svensk maffia tror jag kan vara något.:)
 

SSL

Audemars
Köpte boken "Hemsökt" förra veckan. Läst en del av det @Erik1 tipsade om men några har jag missat o ska kollas upp. Gillar och saker som hänt eller skulle kunna hända, helst mord. Jens Lapidus är duktig o jag har en del av honom. Dock dålig koll på om han släppt nåt nytt det senaste.

Edit: Lasse Weirup har jag en del av också.

Edit2: Allt om Peter Rätz och allmänt om svenska infiltratörer gillar jag också, hehe. Dick Sundevall är en annan duktig författare.

För att slippa fler Edits så står jag vid bokhyllan nu och kan tipsa om: Magnus Sandelin "Den svarta nazisten", Roberto Saviano "Gomorra", Tobias Barkman och Joakim Palmqvist "Maffiakrig". Daniel Webb "Livvakten". Det var några iaf.
 
Senast ändrad:

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jag tyckte att den jag läste verkligen var urusel, läste inte ens klart den. Återvändaren hette den jag läste.
Du började mitt i serien, första heter "en nästan vanlig man". Återvändaren är tredje eller fjärde boken. Som att börja med att se fjärde Harry Potter filmen ;)
 

Skolläraren

Panerai
Jag älskar dystopier.
-Margaret Atwoods MaddAddam-trilogi är fantastisk, och om man bara vill läsa en del så är den första delen (Oryx & Crake) också den bästa.
-Alla borde ha läst Du Sköna Nya Värld av Aldous Huxley. Den skrevs på 30-talet men är lika aktuell i dag.
-Min absoluta favoritbok är Animal Farm av George Orwell. Den räknas mer som en kortroman, men det finns så många nivåer av den. Hela min högerarm är tatuerad med motiv från den boken.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Även om jag blev berörd av vissa avsnitt som var både upphetsande och osmakliga, så störde jag mig något enormt på Brads ständiga namndroppande av prylar och varumärken. Men visst, det är väl en bok som 30-plussare "skall" ha läst. Ok bok, men över-hajpad.
Smaken är som baken !
 

orre

Cartier
Okej, nu är det dags. Jag har inte läst en bok på flera år trots att jag gillar det. Nu är det bara KS på kvällen och jag har galet svårt att somna. En bra bok är nyckeln till allt.

Vilken bok ska jag köpa? Jag gillar allt som har med undre världen att göra, även äventyr och verklighetstroget eller baserat på verkliga händelser gillar jag mest av allt.

Vad har ni för tips?
Shantaram uppfyller alla dina kriterier! Du kommer inte ångra dig. :)
 
Topp