• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla Boktips tråden!.

snajgel

Panerai
Okej, nu är det dags. Jag har inte läst en bok på flera år trots att jag gillar det. Nu är det bara KS på kvällen och jag har galet svårt att somna. En bra bok är nyckeln till allt.

Vilken bok ska jag köpa? Jag gillar allt som har med undre världen att göra, även äventyr och verklighetstroget eller baserat på verkliga händelser gillar jag mest av allt.

Vad har ni för tips?
Kolla in Shantaram som @Thorn tipsade om tidigare.. Tjock och bra! :)
 

Fredde76

Omega
Är du flygnörd som jag rekommenderas denna varmt.
{8CF1EB07-2C1A-49E7-B064-6F58F05BC6D7}Img100.jpg
 

Skolläraren

Panerai
Även om jag blev berörd av vissa avsnitt som var både upphetsande och osmakliga, så störde jag mig något enormt på Brads ständiga namndroppande av prylar och varumärken. Men visst, det är väl en bok som 30-plussare "skall" ha läst. Ok bok, men över-hajpad.

Hela grejen med den skildringen är ju att visa hur frånkopplad Patrick Bateman är från alla normala känslor och relationer. Han fokuserar bara på utsidan och det blir som att lyssna på en försäljare, eftersom han inte kan skapa några vanliga relationer till saker, ting och människor.

Utsidan betyder allt. Insidan är irrelevant.
 

Fredde76

Omega
Vad handlar den om? Hur man flyger eller hur man dör snabbast o skönast när man störtar? Eller bådeoch?

Författaren är själv pilot och han svarar på de vanligaste frågorna man har som resenär och flygintresserad. Myter, historik och teknisk fakta mm. Kort sagt både en bok för en AvGeek och en nyfiken resenär :)
 
Senast ändrad:

Marquise

Omega
Om någon är intresserad av rika ryssar kan jag rekommendera Londongrad from russia with cash. Intressant läsning om hur världens största land kan bli så snedvridet som det är.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jens Lapidus VIP rummet helt ok bok
Läst halva hitintills och tycker bara att den är ok. Inte alls lika skarp som de tidigare. Tycker det blir löjligt med allt märkesdroppande med, speciellt när det ofta är direkta felaktigheter. Tex. Gubbrummet på Sturecomagniet och en Cartier med 44mm stor urtavla, riktigt bjässe med andra ord.. Ska man använda riktiga saker och platser bör man åtminstone se till att få faktan rätt kan jag tycka, även om det är en roman.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nu ska jag dra en snabb spoilerfri recension/intryck av "Det som inte dödar oss"

Vad fan. Hur man kan kalla denna bok kreativ och välskriven är för mig helt otroligt. Allt är så jävla mörkt och bittert att jag efter 100 sidor bara stirrade på väggen, och tänkte hur kan man skriva detta, och säga att det är i källans ton och goda minne.

"Män som hatar kvinnor" är min favoritbok alla kategorier. Just för att den skildrar förtryck, oresonligt hat, och det institutionaliserade missbruk av makt som använts historiskt, och troligtvis än idag. Dessutom har boken ett av de bästa mysterierna jag läst, från Henrik Vagners introduktion av sin besatthet till Blomqvist släppte jag inte boken första gången jag läste den. Men det är hur dessa mörka delar porträtteras och upplevs; genom Blomqvist och Salander, som gör boken så bra. Kampen som skildras är inte allt för drömsk, de är människor med brister, men de är i grunden inte en deprimerande skildring. Man får i min mening en väldigt mänsklig bild av dessa nattsvarta, onda, människor man möter i boken.

Vad händer då när huvudkaraktärerna är lika jävla bittra som miljön de lever i? Jo då händer "Det som inte dödar oss". Lagercrantz har i min mening valt den "seriösa" vägen och bara gjort ALLA deprimerade, med en back-drop med CIA/AI/autistiska superbarn, som känns lika seriös som en erotisk variant av Harry Potter skrivet på något valfritt forum.

Jag hatade verkligen boken, köp den inte om du vill ha kvar ditt goda minne av milleniumtrilogin.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Gillar när man bygger upp en story där det är mycket som är baserat på fakta. Där författaren har fått kolla upp mycket information innan :)
Ska kolla vad Khoury har att erbjuda!
Ok. Jag tror jag fattar vad du menar. Nu är det ju inte för inte som Dan Brown är en av de mest säljande i världen. Från Sverige så har Stieg Larssons Män som hatar.. etc. en väl uppbyggd värld med mycket information - men dessa har du väl läst antar jag. Tom Clancy är också en hejare på att skriva action-fyllda tegelstenar med massa fakta/detaljer som vävs samman - om man nu gillar lättsmält NY Times Top-40-litteratur. Och det får man göra tycker jag... Debt of Honor (Hedersskuld) vill jag minnas var en av de bättre böckerna.
 

romanov

Cartier
Ok. Jag tror jag fattar vad du menar. Nu är det ju inte för inte som Dan Brown är en av de mest säljande i världen. Från Sverige så har Stieg Larssons Män som hatar.. etc. en väl uppbyggd värld med mycket information - men dessa har du väl läst antar jag. Tom Clancy är också en hejare på att skriva action-fyllda tegelstenar med massa fakta/detaljer som vävs samman - om man nu gillar lättsmält NY Times Top-40-litteratur. Och det får man göra tycker jag... Debt of Honor (Hedersskuld) vill jag minnas var en av de bättre böckerna.

Okej tack för tipsen :)!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Innan han blev filmmakare så var Lukas Moodysson är riktigt bra poet. Klart läsvärd, och favoriterna är "Kött" och "Och andra dikter"

IMG_7099.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Försöker blåsa liv i den här tråden med en svensk klassiker. Föredrar att läsa honom själv framför att höra hans recitationer vilka i mitt tyckte tar bort fokus från texten. Vet att många tycker att det ger en extra dimension, men det är inte för mig.

IMG_7112.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har spenderat kvällen på vinden med att gå igenom flyttkartonger som jag inte hade så stor koll på vad de innehöll.
Glädjande hittade jag två kartonger med gamla böcker, och slänger in ett till lästips och ytterligare en svensk klassiker.
Fantastiskt bra bok, men för guds skull...se inte filmen.

IMG_7217.JPG
 

joca

Patek
2-Faktor
Har spenderat kvällen på vinden med att gå igenom flyttkartonger som jag inte hade så stor koll på vad de innehöll.
Glädjande hittade jag två kartonger med gamla böcker, och slänger in ett till lästips och ytterligare en svensk klassiker.
Fantastiskt bra bok, men för guds skull...se inte filmen.

IMG_7217.JPG


Usch.. Blev bjuden på förhandsvisningen av filmen när massa inblandade i filmen satt i biografen..
Hemsk upplevelse och tjejen somnade :D
 

noxela

Omega
135263.jpg


En välskriven minimalistisk berättelse om vänskap, ensamhet och som utforskar det innersta av människan. Tyvärr så störde jag mig på en del detaljer (väsentligheter). En klocka används som liknelse flera gånger. Tazaki ärvde en Tag-Heuer efter sin pappa, som hade köpt den på 70-talet. Där är det snarare en Science-fiction-berättelse. Sedan är det en slarvig översättning av Yukiko och Eiko Duke. När Tazaki beskriver klockans komponenter så hittar översättarna på egna begrepp. Men om man gör avkall på realism, så är det en läsvärd bok.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Usch.. Blev bjuden på förhandsvisningen av filmen när massa inblandade i filmen satt i biografen..
Hemsk upplevelse och tjejen somnade :D

Ja, märkligt svag film med tanke på att det var Östergren själv som skrev manus.
En ännu bättre bok med honom förresten, och en av de böcker som jag har läst om flest gånger och rekommenderar till alla jag kan är "Fantomerna". En av hans tidigaste böcker, (gavs ut 1978). Det finns en scen i boken som kretsar kring en flipperspel och som är helt magisk.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En välskriven minimalistisk berättelse om vänskap, ensamhet och som utforskar det innersta av människan. Tyvärr så störde jag mig på en del detaljer (väsentligheter). En klocka används som liknelse flera gånger. Tazaki ärvde en Tag-Heuer efter sin pappa, som hade köpt den på 70-talet. Där är det snarare en Science-fiction-berättelse. Sedan är det en slarvig översättning av Yukiko och Eiko Duke. När Tazaki beskriver klockans komponenter så hittar översättarna på egna begrepp. Men om man gör avkall på realism, så är det en läsvärd bok.

Har tänkt att läsa honom hur länge som helst, men det har hela tiden kommit någon annan bok som har klämt sig före i kön. Har Kafka på stranden och Norwegian Wood i bokhyllan, kanske dags att sätta tänderna i någon av dem i morgon.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
135263.jpg


En välskriven minimalistisk berättelse om vänskap, ensamhet och som utforskar det innersta av människan. Tyvärr så störde jag mig på en del detaljer (väsentligheter). En klocka används som liknelse flera gånger. Tazaki ärvde en Tag-Heuer efter sin pappa, som hade köpt den på 70-talet. Där är det snarare en Science-fiction-berättelse. Sedan är det en slarvig översättning av Yukiko och Eiko Duke. När Tazaki beskriver klockans komponenter så hittar översättarna på egna begrepp. Men om man gör avkall på realism, så är det en läsvärd bok.
Jag har 1Q84 stående i hyllan - väntar på rätt läge att börja läsa den...
 

EmmaE

Cartier
Har tänkt att läsa honom hur länge som helst, men det har hela tiden kommit någon annan bok som har klämt sig före i kön. Har Kafka på stranden och Norwegian Wood i bokhyllan, kanske dags att sätta tänderna i någon av dem i morgon.

Har läst båda två för ett par år sedan, tycker Haruki Murakami är en fantastisk författare och det är definitivt två läsvärda böcker! Han har ju minst sagt en speciell stil, men efter ett tag så vande jag mig :)
 

Depp-Erik

Cartier
Har inte lusläst tråden så risk för dubbeltips.
Nu för tiden läser jag tyvärr inte så mycket annat än studielitteratur men när jag är ledig från skolan läser jag gärna. Sist blev det 1984 av George Orwell, en av de största läsupplevelserna jag har haft. Läs den!

Gösta Berlings saga var mycket god läsning!

Ur en helt annan kategori så kan jag tipsa om Jan Guillous senaste serie om det stora århundradet, måste säga att jag gillar alla böckerna i serien so far. Gillade även Hamiltonböckerna.
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Hej, för er som precis som jag, avskyr deckare så skulle jag här vilja rekommendera en högoddsare i kategorin "Tung Ryss".
"En dag i Ivan Denisovitjs liv" av Alexandr Soljzenitsyn. Boken skrevs 1962 men är tidlös. Det har varit min favoritbok
sedan jag läste den första gången för säkert 20 år sedan.
Den handlar om en stackars spionanklagad snubbe, Ivan, som sitter i ett straffläger i gamla Sovjet. Hela boken handlar
bara om en enda dag i hans liv. Om hur han klarar dagen med alla dess svårigheter och det är många, jag lovar.

Det blir ganska detaljerat vilket kanske kan låta trist, men det ÄR det inte. Det är en bok som verkligen fångar läsaren.
Alexandrs sätt att skriva fick mig verkligen att vara där, i lägret, tillsammans med Ivan.
När man inte läser den så tänker man på boken och på Ivan. Man längtar hela tiden efter att få fortsätta läsa.
Sättet den är skriven på trollbinder verkligen läsare.

Boken bör verkligen läsas av alla som klagar på topptung DSSD, trög uppkoppling, taskig CHF-kurs eller för mycket bubblor i champagnen.
Den ger nyttigt perspektiv.
upload_2015-11-28_13-31-50.png
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej, för er som precis som jag, avskyr deckare så skulle jag här vilja rekommendera en högoddsare i kategorin "Tung Ryss".
"En dag i Ivan Denisovitjs liv" av Alexandr Soljzenitsyn. Boken skrevs 1962 men är tidlös. Det har varit min favoritbok
sedan jag läste den första gången för säkert 20 år sedan.
Den handlar om en stackars spionanklagad snubbe, Ivan, som sitter i ett straffläger i gamla Sovjet. Hela boken handlar
bara om en enda dag i hans liv. Om hur han klarar dagen med alla dess svårigheter och det är många, jag lovar.

Det blir ganska detaljerat vilket kanske kan låta trist, men det ÄR det inte. Det är en bok som verkligen fångar läsaren.
Alexandrs sätt att skriva fick mig verkligen att vara där, i lägret, tillsammans med Ivan.
När man inte läser den så tänker man på boken och på Ivan. Man längtar hela tiden efter att få fortsätta läsa.
Sättet den är skriven på trollbinder verkligen läsare.

Boken bör verkligen läsas av alla som klagar på topptung DSSD, trög uppkoppling, taskig CHF-kurs eller för mycket bubblor i champagnen.
Den ger nyttigt perspektiv.
upload_2015-11-28_13-31-50.png
Bra motivering. Jag har inte läst den men får väl prova. Min enda koppling till ryska författare är några Dostoevsky-böcker som jag plågade mig igenom - ganska tröglästa böcker...
 
Topp