• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla Boktips tråden!.

ZtaFfaN

Cartier
2-Faktor
Bra motivering. Jag har inte läst den men får väl prova. Min enda koppling till ryska författare är några Dostoevsky-böcker som jag plågade mig igenom - ganska tröglästa böcker...
Ja gamle Fjodor har ju en del riktigt tunga i repertoaren. Tegelstenar som Brott & Straff t.ex. Boken om Ivan är som en broschyr i jämförelse.
Kör hårt!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har precis läst ut Ljuset Vi Inte Ser av Anthony Doerr.

Detta är en mycket förtjusande och vacker historia om en blind fransk flicka och en föräldralös tysk pojke under andra världskriget. Sakta men säkert dras deras öden ihop.

Boken har effektiva små korta kapitel (typ 2-4 sidor) växelvis om vardera huvudperson. Jag rekommenderar denna boken starkt. Det är en av de få som har gjort mig tårögd.

9789187441769_200x_ljuset-vi-inte-ser_pocket.jpg
 

Surfarn

Omega
2-Faktor
Bokserien erövraren av Conn Iggulden (mongolväldet) och boken sonen av philipp Meyer är riktigt läsvärt enligt mig! :)
 

Surfarn

Omega
2-Faktor
Har du läst Kejsaren av Conn Iggulden? Jag tänkte dra igång med den inom kort. Fyndade den här högen på second hand förra helgen :)
9EFF207A-4101-491F-8E4E-A39578ED471C.jpg
Nej jag har tyvärr inte läst dem än.
Jag har dock börjat på hans nyaste serie om rosornas krig, den är bra den med. Det verkar som om du har fyndat en trevlig hög! :)
 

Yrsnö

Cartier
Får tipsa om några av mina favoriter, har fastnat mycket för fantasy sista åren och tycker verkligen men ska ge någon av dessa en chans. Modern fantasy har växt ifrån alver och orcer och det finns mycket bra läsning att hitta.


Kingkiller chronicals, första boken i serien heter Name of the wind och är skriven av Patrick rothfuss. Helt fantastiskt bra och välskriven, blir inte bättre fantasy än såhär. Gillar man game of thrones så bör man ge denna en chans.
Bok 1&2
f1e84a9c578067b653dab98aba359526.jpg


Broken Empire en trilogi av Mark Lawrence, mörk historia om en mycket driven ung man som mördar sin väg framåt. Häftig apokalyptisk värld ett millennium i framtiden.
mug7.jpg


Gentleman Bastard serien av Scott Lynch, följer till en början ett gäng gatubarn som blir omhändertagna och uppfostrade av en "präst" till att stjäla och bedra eliten på mycket geniala sätt.
Bok 1:
ladda ned.jpg
 

Sputniq

Panerai
Per Anders fogelström - mina drömmars stad
Hela serien om 4-5 böcker är jävligt bra

Min absoluta favoritbok och absoluta favoritserie. Fantastisk rakt igenom.

Kan rekommendera Veinnö Linnas Torparepos. Liksom i Stadsserien får man följa en familj och dess närhet genom flera generationer, fast här på den finska landsbygden vid förra sekelskiftet. En än råare verklighet än i Fogelströms serie, men fortfarande ack så bra.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Om det är någon som vill ha boktips så rekommenderar jag starkt, De Obotliga Optimisternas Klubb av Jean-Michel Guenassia. Imo magisk bok. Kommer fortfarande på mig själv att sitta o romantisera bilden av Paris bakgator, kaffe och cigarr.
 
Jag rekommenderar
1984 av George Orwell
American Psycho av Brad Eaton Ellis

Du "rekommenderar"? 1984 är inget bra utom i studiesammanhang och American Psycho är faktiskt skitdålig, särskilt i jämförelse med filmen.

Uppfriskande att det i övrigt inte var så många kvasiintellektuella tips av typ Dostovjeskij, Tolstoj, Twain, Hemingway m.fl.

Senast för mig blev HeatoN - Livet på spel.
heaton-livet-pa-spel.jpeg

Har du spelat datorspel så var dig själv och läs den.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag försöker läsa så mycket jag kan. Jag kämpar mot tiden för att hinna läsa de stora författarna, de som är i sig och om sig, de som varken kan eller vill låta sig påverkas för pengar. När pöbeln försöker tysta Peter Handke måste jag läsa honom. Mellan varven stannar jag upp för att läsa dikter, t ex Gunnar Ekelöf eller som nu Barbro Lindgren. Böcker gör mig lugn och jag förstår alltmer, medan sociala medier mest sliter mig itu. Här är en human mänsklig dikt som inte låter sig poleras av högmod eller girighet, två egenskaper som är vanliga idag och som gör att vi blir omänskliga och tappar kontakten med oss själva. Barbro Lindgrens Mödrarna vaggar sina barn ur diktsamlingen Du ber mig beskriva en flod. Den kan lika gärna handla om oss själva, om hur vi ser och agerar i vårt dagliga liv. Nu åter till Processen av Frans Kafka.
328F393A-3AB4-4256-A532-4AE4E9A1F462.jpeg
4CF8C39A-4230-41EC-803D-91847A2E70E9.jpeg

0F875F07-53A2-4614-B6C5-BA8940816673.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag försöker läsa så mycket jag kan. Jag kämpar mot tiden för att hinna läsa de stora författarna, de som är i sig och om sig, de som varken kan eller vill låta sig påverkas för pengar. När pöbeln försöker tysta Peter Handke måste jag läsa honom. Mellan varven stannar jag upp för att läsa dikter, t ex Gunnar Ekelöf eller som nu Barbro Lindgren. Böcker gör mig lugn och jag förstår alltmer, medan sociala medier mest sliter mig itu. Här är en human mänsklig dikt som inte låter sig poleras av högmod eller girighet, två egenskaper som är vanliga idag och som gör att vi blir omänskliga och tappar kontakten med oss själva. Barbro Lindgrens Mödrarna vaggar sina barn ut diktsamlingen Du ber mig beskriva en flod. Den kan lika gärna handla om oss själva, om hur vi ser och agerar i vårt dagliga liv. Nu åter till Processen av Frans Kafka.
328F393A-3AB4-4256-A532-4AE4E9A1F462.jpeg
4CF8C39A-4230-41EC-803D-91847A2E70E9.jpeg

0F875F07-53A2-4614-B6C5-BA8940816673.jpeg

Djupt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du "rekommenderar"? 1984 är inget bra utom i studiesammanhang och American Psycho är faktiskt skitdålig, särskilt i jämförelse med filmen.

Uppfriskande att det i övrigt inte var så många kvasiintellektuella tips av typ Dostovjeskij, Tolstoj, Twain, Hemingway m.fl.

Senast för mig blev HeatoN - Livet på spel.
heaton-livet-pa-spel.jpeg

Har du spelat datorspel så var dig själv och läs den.

Är det kvasiintellektuellt att läsa Hemingway, det var som fan :) Intressant påstående och spännande om du vill utveckla utan att det bli pajkastning.
I ljuset av ditt påstående blir kommentaren ovan till Scipio sarkastisk, men det är ju ingen större skillnad att läsa Den gamla och havet mot Fjällbacka-serien annat än att det är färre mord. Vilka av de du räknar upp har du läst, och vad var det som du inte gillade?
 
Är det kvasiintellektuellt att läsa Hemingway, det var som fan :) Intressant påstående och spännande om du vill utveckla utan att det bli pajkastning.
I ljuset av ditt påstående blir kommentaren ovan till Scipio sarkastisk, men det är ju ingen större skillnad att läsa Den gamla och havet mot Fjällbacka-serien annat än att det är färre mord. Vilka av de du räknar upp har du läst, och vad var det som du inte gillade?

Har tvingat mig igenom en av varje jag räknat upp och Kafkas tre romaner. Innehållet är ungefär lika originellt som den Googlesökning man gör när man söker efter "klassiker man måste läsa".
 
Topp